Tomas E
Medlem
Aviosprenumerationer verkar sprida sig till alltfler bolag i Avios-universumet, med BA som förebild. Finnair införde härom månaden, och nyss följde Qatar efter, under namnet Qatar Privilige Club Pro.
Man ser ut att behöva logga in för att se priserna:
De olika prenumerationsalternativen med priser i euro (som är vad jag får med ett konto registrerat i Sverige) är:
- "Access": 2500 Avios/månad, 30000/år, € 46/månad = 1,84 cent/Avios eller € 465/år = 1,55 cent/Avios
- "Select": 7500 Avios/månad, 90000/år, € 121/månad = 1,61 cent/Avios eller € 1208/år = 1,34 cent/Avios
- "Exclusive": 15000 Avios/månad, 180000/år, € 223/månad = 1,49 cent/Avios eller € 2231/år = 1,24 cent/Avios
- "Ultimate": 20000 Avios och 5 Qpoints/månad, 240000 Avios och 60 Qpoints/år, € 325/månad = 1,63 cent/Avios (om man inte ger Qpoints något värde) eller € 3253/år = 1,36 cent/Avios
Priserna per Avios för de tre första paketen är aningen högre än för Finnairs motsvarande prenumerationer, men skillnaden är ganska marginell. Det är alltså en liten "twist" jämfört med BA och AY att det största paketet även inkluderar statusgrundande Qpoints. Dessa är dock inte gratis som syns på priset på det största paketet. Qatar tar minst 278 euro för dessa Qpoints som en del av en årsprenumeration, eller 4,64 euro/styck. (Om man köper dem separat kostar de 25 USD/styck, vilket nog ingen vettig människa betalar?, och kan inte köpas helt fritt.)
Hos QRPC krävs 150 Qpoints inom en 12-månadersperiod för att nå silvernivån (Oneworld Ruby) och 300 Qpoints för guldnivån (Oneworld Sapphire), sedan är det 10% lättare att återkvalificera. Så 40% av Qpoints till silver i den största prenumerationen, men man får vänta 12 månader på att alla ska dyka upp. Som en jämförelse ger en enkelresa ARN-DOH 10-25 Qpoints i economy och 20-40 i business. En enkelresa ARN-HEL med AY ger 5-10 Qpoints i economy och 8-12 i business.
Jaha, med 200000/år hos BA, 240000/år hos Finnair och 240000/år hos Qatar kan man numera prenumerera sig till 680000 Avios/år (som kan flyttas mellan bolagen), förutom de Avios man kan köpa (förslagsvis under kampanjer) hos dessa eller andra Avios-bolag eller växla sig till från Amex MR. Om det sedan är en särskilt bra idé med tanke på biljettillgång i premiumkabin, flygbolagsavgifter på bonusbiljetter och ständig devalveringsrisk får väl var och en bedöma.
Blir Iberia härnäst med prenumeration måntro?
Hittar även en artikel på Loyalty Lobby om detta:
Man ser ut att behöva logga in för att se priserna:
De olika prenumerationsalternativen med priser i euro (som är vad jag får med ett konto registrerat i Sverige) är:
- "Access": 2500 Avios/månad, 30000/år, € 46/månad = 1,84 cent/Avios eller € 465/år = 1,55 cent/Avios
- "Select": 7500 Avios/månad, 90000/år, € 121/månad = 1,61 cent/Avios eller € 1208/år = 1,34 cent/Avios
- "Exclusive": 15000 Avios/månad, 180000/år, € 223/månad = 1,49 cent/Avios eller € 2231/år = 1,24 cent/Avios
- "Ultimate": 20000 Avios och 5 Qpoints/månad, 240000 Avios och 60 Qpoints/år, € 325/månad = 1,63 cent/Avios (om man inte ger Qpoints något värde) eller € 3253/år = 1,36 cent/Avios
Priserna per Avios för de tre första paketen är aningen högre än för Finnairs motsvarande prenumerationer, men skillnaden är ganska marginell. Det är alltså en liten "twist" jämfört med BA och AY att det största paketet även inkluderar statusgrundande Qpoints. Dessa är dock inte gratis som syns på priset på det största paketet. Qatar tar minst 278 euro för dessa Qpoints som en del av en årsprenumeration, eller 4,64 euro/styck. (Om man köper dem separat kostar de 25 USD/styck, vilket nog ingen vettig människa betalar?, och kan inte köpas helt fritt.)
Hos QRPC krävs 150 Qpoints inom en 12-månadersperiod för att nå silvernivån (Oneworld Ruby) och 300 Qpoints för guldnivån (Oneworld Sapphire), sedan är det 10% lättare att återkvalificera. Så 40% av Qpoints till silver i den största prenumerationen, men man får vänta 12 månader på att alla ska dyka upp. Som en jämförelse ger en enkelresa ARN-DOH 10-25 Qpoints i economy och 20-40 i business. En enkelresa ARN-HEL med AY ger 5-10 Qpoints i economy och 8-12 i business.
Jaha, med 200000/år hos BA, 240000/år hos Finnair och 240000/år hos Qatar kan man numera prenumerera sig till 680000 Avios/år (som kan flyttas mellan bolagen), förutom de Avios man kan köpa (förslagsvis under kampanjer) hos dessa eller andra Avios-bolag eller växla sig till från Amex MR. Om det sedan är en särskilt bra idé med tanke på biljettillgång i premiumkabin, flygbolagsavgifter på bonusbiljetter och ständig devalveringsrisk får väl var och en bedöma.
Blir Iberia härnäst med prenumeration måntro?
Hittar även en artikel på Loyalty Lobby om detta:
Last edited: