Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

– Vi kommer att gå med i Eurobonus, och vi vill ha ett enda lojalitetsprogram. Vi föreställer oss en gemensam valuta som kan användas och växlas mellan Eurobonus och Flying Blue när vi får majoritetsägande, säger han
Det där med att "gå med" måste vara felöversättning eller missförstånd.

Men det vore fint om programmen fanns kvar i ungefär samma form fast med växlingsbara poäng.

Större chans att jag hinner låsa in LTG då...

Men det vore fint om programmen fanns kvar i ungefär samma form fast med växlingsbara poäng.
Enig! Jag tror inte majoritetsägarna underskattar värdet av varumärket ”Eurobonus”. Jag tror det blir kvar och ingenting i nyheten motsäger det - tvärtom! Ser man det så tål det nog inte alltför många negativa förändringar. Formerna för intjäning, hur mycket poäng man tjänar, poängkostnad för att boka resa etc har vi redan vant oss vid kan förändras. Däremot vore det dumdristigt att ändra i LTG. Även om det är en förhållandevis liten grupp på totalen så handlar det ju ändå till sist om de allra mest lojala SAS-kunderna.

Det där med att "gå med" måste vara felöversättning eller missförstånd.

Större chans att jag hinner låsa in LTG då...
Det intressanta är att man betonar växlingsbara poäng, vilket vore helt ologiskt att ens prata om ifall tanken var att sammansmälta programmen helt, iaf på kort sikt. Men ja, "gå med" är nog fel översatt eller nåt.

Det låter onekligen ganska mycket som avios världen tycker jag. En gemensam valuta som kan skickas runt under förutsägbara former.

Sedan om det nu är det man menar tror jag man ska ta med en nypa salt. Det e24, inte en rese avis. Osv. Men det pekar åtminstone på att man vill ha kvar varumärket Eurobonus -föga förvånande. Sedan hur det ändras under skalet tror jag inte den artikeln säger jättemycket mer än tidigare..

LTG uppfanns och påbörjades i en annan tidsålder långt innan pandemi och chapter11. Är det lönsamt blir det kvar, annars inte.

Precis så. Det är ett koncept från en annan tid. Och livstids status är som vanligt för programmets livstid, inte medlemmens. Men det måste ju folk förstå.

Det finns garanterat siffror på det hela och jag utgår från att det är alternativet som blir mest lönsamt som görs.

LTG uppfanns och påbörjades i en annan tidsålder långt innan pandemi och chapter11. Är det lönsamt blir det kvar, annars inte.
Precis så. Det är ett koncept från en annan tid. Och livstids status är som vanligt för programmets livstid, inte medlemmens. Men det måste ju folk förstå.

Det finns garanterat siffror på det hela och jag utgår från att det är alternativet som blir mest lönsamt som görs.
Jag säger inte emot att allt är osäkert med LTG (särskilt vad som händer med dem som har kommit en bit på vägen men inte ända fram), men jag ifrågasätter kraftigt att det skulle finnas några tillförlitliga siffror kring hur berörda EB-"stamkunder" skulle reagera eller agera om en livstidsstatus tas bort. Finns det ens några andra flygbolag i en liknande situation att snegla på? Det blir därför mest gissningar, kvalificerade eller okvalificerade, oavsett om någon har satt siffror på dem. Så det kommer rimligen att vara mer av tänkande kring marknadsföring och varumärkesbyggande som avgör hur SAS hanterar detta. Och detta är en halvkvalificerad gissning från min sida. ;)

Enig! Jag tror inte majoritetsägarna underskattar värdet av varumärket ”Eurobonus”. Jag tror det blir kvar och ingenting i nyheten motsäger det - tvärtom! Ser man det så tål det nog inte alltför många negativa förändringar. Formerna för intjäning, hur mycket poäng man tjänar, poängkostnad för att boka resa etc har vi redan vant oss vid kan förändras. Däremot vore det dumdristigt att ändra i LTG. Även om det är en förhållandevis liten grupp på totalen så handlar det ju ändå till sist om de allra mest lojala SAS-kunderna.
Skulle vara intressant att veta hur många LTG det finns av totalen på 8-miljoner Eurobonus medlemmar. 50-100.000?

Skulle vara intressant att veta hur många LTG det finns av totalen på 8-miljoner Eurobonus medlemmar. 50-100.000?

Och kanske ännu mer intressant vore att veta hur många LTG det finns i Eurobonus relativt antalet Platinum for life som finns i Flying Blue.
Om antalet LTG är i storleksordningen under 5-10% av antalet PFL så gör det troligtvis inte så stor skillnad på det stora hela om man bara gör en rak konvertering LTG->PFL.
Om det å andra sidan skulle finnas så många LTG att det handlar om 25-50% av antalet PFL så är det ju mer troligt att man inte vill öka antalet PFLs så pass mycket på ett bräde.

Toppen