Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Den bedömningen delar jag inte.
Varför inte? Om något år kommer Flying Blue vara det primära bonusprogrammet för "frekventa resenärer" i Skandinavien. Matten för at träkna hem samarbete med framför allt AMEX blir helt annorlunda då.

Jag är övertygad om att det kommer finnas ett kreditkort även i framtiden. Jag görs inte säga att det kommer vara lika generöst som idag.

"Visst kan det ändras"
Helt rätt, det är väl bara en sisådär 99,99% chans att det ändras om eurobonus blir flying blue.
Jag tror @SK989 menade att FlyingBlues existerande kreditkortsprogram inte har 241 eller FlyPremium-motsvarigheter, inte att Amex och Mastercard inte skulle erbjudas i Skandinavien till ett framtida SAS-FlyingBlue.

Det är 100% att det kommer erbjudas kreditkort till skandinaver i SAS-FlyingBlue. Exakt vilka förmåner som kommer erbjudas vete fan.

Varför inte? Om något år kommer Flying Blue vara det primära bonusprogrammet för "frekventa resenärer" i Skandinavien. Matten för at träkna hem samarbete med framför allt AMEX blir helt annorlunda då.

Jag är övertygad om att det kommer finnas ett kreditkort även i framtiden. Jag görs inte säga att det kommer vara lika generöst som idag.
Det jag menar är, att jag inte tror att det är i princip 100% sannolikhet för det som virablåtira tror. Troligt ja, men inte 100%. Ingen som vet vad Flying Blue erbjuder Amex och Mastercard och vad de själva tycker är en bra deal.

Men kärnfrågan jag har är inte just om Flying Blue kommer att ha ett bra kreditkortserbjudande i Skandinavien eller inte, utan om Flying Blue totalt sett är ett bättre, eller i vart fall lika bra, lojalitetsprogam som Eurobonus för de som bor i Skandinavien? Som jag ser det är det klart sämre.

Det som gör EuroBonus unikt är att medlemmarna är betydligt mer engagerade i programmet jämfört med andra stora program på kontinenten t.ex Flying Blue i Frankrike/Benelux och Miles&More i Tyskland, Österrike, Schweiz, Belgien. En stor anledning bakom det är tack vare de generösa kreditkorten 2for1 vouchers, etc. Om man får gissa fritt så har EuroBonus en större andel medlemmar som sitter på tillräckligt stora saldon för att kunna boka högvärdesbonusresor jämfört med t.ex Flying Blue. Ett program som för övrigt har gått mer i riktningen att kränga poäng till amerikanska kreditkort än att jobba på sina hemmamarknader. Det ser man ganska tydligt på de co-brandade Flying Blue-Amex i Frankrike och Nederländerna som är riktigt svaga i jämförelse med SAS Amex som vi har i Sverige/Norge.

om Flying Blue totalt sett är ett bättre, eller i vart fall lika bra, lojalitetsprogam som Eurobonus för de som bor i Skandinavien? Som jag ser det är det klart sämre.
Men detta är ju en ganska laddad fråga, då FlyingBlue i dagens läge inte är inriktad till resenärer i Skandinavien. För att spetsa till det, hur bra är FB för de som bor på Bora Bora? )

Istället skulle jag fråga, hur jämför sig FB för en fransman eller holländare mot EB för en skandinav? Jämförelsen är inte helt rättvis, pga av tillgången till olika rutter osv. men det är här vi bör jämföra och se vad som kan komma i och med en övergång.

Skillnaden blir ju att Eurobonus har kunnat anpassas efter SAS och hittat på olika roliga kampanjer som million challenge, dubbla poäng och rabatt på bonusresor då och då. Flying Blue kommer inte kunna hitta på sånt bara för SAS kunder.

Det kommer riktade erbjudanden hela tiden från Flying Blue. Poängdeals med avfärd från vissa ställen, reor på flyg som startar i Norden osv. Det går om man vill.

Toppen