Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Varenda förändring som gjorts i Eurobonus de senaste två åren har varit på grejer som fört det närmare Flying Blue. Steget är inte långt.

Nej, det är inget självändamål. Men det finns stora vinster för ett bolag att slå ihop programmen. Det är ändamålet.

Jag tror att vi flygnördar överskattar betydelsen och identiteten med Eurobonus. Vem utanför hotellvärlden bryr sig om vad hotellen kallar sina program? Är det någon som aktivt valt bort Scandic när de bytte namn? Det är samma med Eurobonus. Innehåll är viktigare än namn.
Som den flygnörden jag är så känns det som sas precis förlorade sin själ och blev av något större och mindre kärleksfullt. Men jag är inge bra på att skriva så jag lägger till en bild av alla flygforum jag följer

Attachments

• IMG_3812.png
    IMG_3812.png
    409,3 KB · Visningar: 254
Som den flygnörden jag är så känns det som sas precis förlorade sin själ och blev av något större och mindre kärleksfullt. Men jag är inge bra på att skriva så jag lägger till en bild av alla flygforum jag följer
fast om ändå får citera mig själv så kanske man ska vara glad att SAS fortfarande flyger och att det är så här den moderna flyget är

SAS flyger ju redan till de flesta DLs hubbar i US (ATL, BOS, JFK, LAX, SEA) och DL kör sin egna linje gällande MSP. Ska nu CPH bli stor-hub i Europa känns det som att antingen SAS eller DL öppnar CPH-DTW/SLC. Även MEX känns väl troligt. Hoppas även WS kan köra någon typ av fast-track in i Sky Team.

Undra hur SAS samarbete med SQ kommer fortlöper efter detta.

Ser inte varför detta skulle ändras nödvändigtvis. AF/KL och övriga Skyteam har ju massor av olika bilaterala avtal.
Tyvärr tog Flying blue bort möjligheten att tjäna XP på non-skyteam partners från 1 april 2024 - tidigare gick det - så tycker frågan är berättigad även om AF har samarbete med SIngapore airlines deep med

Vad SAS lojalitetsprogram heter är inte betydelselöst med tanke på att Eurobonus och SAS är starka varumärken i Skandinavien vilket Air France/KLM och Flying Blue inte är. Om Eurobonus ersätts av Flying Blue kommer det förstås bli mer känt i Skandinavien så på sikt spelar kanske namnet inte så stor roll. Men som flera sagt är väl innehållet det viktiga snarare än namnet och ser man på innehållet idag och jämför Flying Blue med Eurobonus är väl Flying Blue ett klart sämre lojalitetsprogram?

Högre priser för bonusbiljetter för resor både i Norden+ (d.v.s. Norden utom Island men inkl. Färöarna, Grönland, Baltikum, Tyskland och Polen) som interkontinentalt. Högre priser för uppgraderingar. Sämre möjligheter att få livstidsstaus. Och så inga kreditkortskopplingar. Visst Flying Blue kan ändras - eller inte - men om man jämför programmen som de faktiskt ser ut, vad är bättre med Flying Blue för de som bor i Skandinavien?

Last edited:
Tyvärr tog Flying blue bort möjligheten att tjäna XP på non-skyteam partners från 1 april 2024 - tidigare gick det - så tycker frågan är berättigad även om AF har samarbete med SIngapore airlines deep med

Nej, Flying Blue tog bort möjligheten att tjäna XP hos partners när du inte flyger codeshare. Codeshare ger fortfarande poäng. Hos Skyteam är det marketing carrier som spelar roll.

Nej, Flying Blue tog bort möjligheten att tjäna XP hos partners när du inte flyger codeshare. Codeshare ger fortfarande poäng. Hos Skyteam är det marketing carrier som spelar roll.
Toppen - jag som missförstod det / ok inte lika bra som med SAS nu men ändå ok!

Vad SAS lojalitetsprogram heter är inte betydelselöst med tanke på att Eurobonus och SAS är starka varumärken i Skandinavien vilket Air France/KLM och Flying Blue inte är. Om Eurobonus ersätts av Flying Blue kommer det förstås bli mer känt i Skandinavien så på sikt spelar kanske namnet inte så stor roll. Men som flera sagt är väl innehållet det viktiga snarare än namnet och ser man på innehållet idag och jämför Flying Blue med Eurobonus är väl Flying Blue ett klart sämre lojalitetsprogram?

Högre priser för bonusbiljetter för resor både i Norden+ (d.v.s. Norden utom Island men inkl. Färöarna, Grönland, Baltikum, Tyskland och Polen) som interkontinentalt. Högre priser för uppgraderingar. Sämre möjligheter att få livstidsstaus. Och så inga kreditkortskopplingar. Visst Flying Blue kan ändras - eller inte - men om man jämför programmen som de faktiskt ser ut, vad är bättre med Flying Blue för de som bor i Skandinavien?
Menar du att det inte går att koppla andra kreditkort till programmet eller att programmet inte har kreditkort?

Menar du att det inte går att koppla andra kreditkort till programmet eller att programmet inte har kreditkort?
Flying Blue har inte några kreditkortsprogram i Skandinavien som Amex 2-4-1 vouchers eller Fly Premium med Mastercard. Man kan växla Amex Membership rewards poång mot Flying Blue men det är inte nån bra växlingskurs. Visst det kan ändras, eller inte, men om man ser på hur Flying Blue ser ut idag har de inte det.

Toppen