Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Ja, det pratas väldigt mycket om det på forum. Men i verkligheten är det inte. Värdet i Eurobonus ligger i datan du kan få om kunderna etc. Du kan analysera resmönster och till viss del också locka folk. Och det är oerhört lockande såklart, om det skulle säljas som självständig produkt.

Om man samtidigt köper flygbolaget som ligger bakom det är värdet högst begränsat och knappt mer än en glorifierad epostlista. Du får all datan du vill ha ändå. Och att driva två paralella bonusprogram blir bara konstigt. Går affären igenom kan vi räkna med att Eurobonus viks in i Flying Blue.

Och sen förklarar detta Embraeraffären. Det blir Cityhopper Köpenhamn helt enkelt och planen kan slingas med KLMs flotta. Det blir bra.

Håller med, värdet i kunderna är lika med datat, sen gäller det dock att få med de kunderna vid köp också, så vad jag menar är att man kan inte lämna kunderna "lottlösa" och tro att alla följer med, men ger man en rimlig konvertering till nya programmet så tror jag många följer med, trots allt är väl FlyingBlue av gott renommé i egenskap av lojalitetsprogram vilket så klart också blir en parameter i det hela.

Ändå en hoppfull bild
0587e3f12a6cb8c1515d16a15d2d96d2.jpg

Och då kanske Eurobonus Lifetime gold får en annan innebörd dessutom

Lifetime har alltid stått för programmets livslängd. Så får ju hoppas på positiv utveckling. Men jag skulle inte utgå från att man automatiskt skulle få en livstidsstatus i Flying Blue bara för man har det i Eurobonus.

Håller med, värdet i kunderna är lika med datat, sen gäller det dock att få med de kunderna vid köp också, så vad jag menar är att man kan inte lämna kunderna "lottlösa" och tro att alla följer med, men ger man en rimlig konvertering till nya programmet så tror jag många följer med, trots allt är väl FlyingBlue av gott renommé i egenskap av lojalitetsprogram vilket så klart också blir en parameter i det hela.

Ja, absolut, det måste man fundera på. I andra vågskålen finns ju också frågan vilka alternativ kunderna har. Har man bristande konkurrens kommer ju erbjudandet att bli därefter. Och vad jag vet finns det ingen som på allvar hotar SAS ställning i Norden.

Då FB har Platinum for life, kanske kan man hoppas på att år som EBD möjligen kan räknas mot detta vid en ev. övergång till FB. Tror inte LTG införlivas i FB, så nog en del som blir lottlösa.

Har väl pratats mycket om att just Eurobonus är det stora värdet i SAS, dvs. kunderna, så frågan blir väl huruvida man tycker att varumärket är starkt nog att behållas eller om det skall vävas in i FlyingBlue, oavsett bör de tillämpa någon form av konvertering vid övergång så medlemmarna har kvar sitt värde i lojalitetsprogrammet, annars kan kunderna lika gärna byta program/allians, men, med risk för att ta plats på balkongen i mupparna så brukar tyvärr sällan ändringar vara till fördel för oss slutkunder...
Frågan är väl hur mycket som ligger i namnet "Eurobonus" i sig, oavsett innehåll, respektive kunddatabasen och intäkterna från poängförsäljning till kreditkortsbolag? Tappar de kreditkortsintäkter på några års sikt om det blir "SAS Flying Blue" i reklamen och på själva korten? Förmodligen inte om övergången sköts på ett snyggt sätt, och uppsättningen kreditkort finns kvar ungefär oförändrad.

Toppen