chazzie
Medlem
Ja, det pratas väldigt mycket om det på forum. Men i verkligheten är det inte. Värdet i Eurobonus ligger i datan du kan få om kunderna etc. Du kan analysera resmönster och till viss del också locka folk. Och det är oerhört lockande såklart, om det skulle säljas som självständig produkt.
Om man samtidigt köper flygbolaget som ligger bakom det är värdet högst begränsat och knappt mer än en glorifierad epostlista. Du får all datan du vill ha ändå. Och att driva två paralella bonusprogram blir bara konstigt. Går affären igenom kan vi räkna med att Eurobonus viks in i Flying Blue.
Och sen förklarar detta Embraeraffären. Det blir Cityhopper Köpenhamn helt enkelt och planen kan slingas med KLMs flotta. Det blir bra.
Håller med, värdet i kunderna är lika med datat, sen gäller det dock att få med de kunderna vid köp också, så vad jag menar är att man kan inte lämna kunderna "lottlösa" och tro att alla följer med, men ger man en rimlig konvertering till nya programmet så tror jag många följer med, trots allt är väl FlyingBlue av gott renommé i egenskap av lojalitetsprogram vilket så klart också blir en parameter i det hela.