Senaste nytt

SAS har köpt 45+10 nya Embraer, leverans från 2027

Kul med nya flygplan och (troligen) en viss utökning av flottan om några år. (Embraer har ju inte samma väntetid på nyleveranser som Airbus och Boeing.) Då lär det helt eller huvudsakligen bli leasing, inte ”faktiskt” ägda flygplan. Men kul att SAS nu har en finansiell situation som tillåter att de beställer nytillverkade flygplan i stor mängd och hittar finansiering för detta! Beloppet som nämns måste nog vara listpriset snarare än faktiskt orderbelopp? ”Mer än 37 miljarder kr” för 55 flygplan är nära 700 miljoner styck. Listpriset på en A320neo är lite över 100 miljoner euro enligt de uppgifter jag hittar, och det brukar nämnas rabatter på ca 30-50% på stora ordrar. Så man borde kunna komma aningen under 700 mnkr/styck som storkund? E195 E2 måste rimligen vara billigare. (Eller så har priserna gått upp i takt med leveransproblemen.)

Visst är de dyra men jag misstänker det ligger mer bakom prislappen såsom reservdelar, serviceavtal, verktyg etc också. Det är sällan man köper bara flygmaskinen numera.

Nu gissar jag som många andra i tråden, men skulle inte tro att man ger up ATR. Det är en annorlunda maskin med annorlunda ekonomi. Jag tipsar att de blir kvar.
Och sen bör man tänka på hur det ska funka med dealen med BRA. Går inte så bara att "ge upp" dem, eller beror väl på detaljerna i affären?

Hur manga netto handlar det egentligen om man tar bort CRJ, A319 inkl Braatens och eventuellt nagra ATR samt kanske nuvarande gamla Embraer?
Utan att ta ansvar för siffrorna (finns de på forumet som har bättre koll än vad jag har) så har man idag, tillsammans med Cityjet och Braathens "SAS-målade" maskiner:
4+2 A319
5 A320 CEO
6+10 ATR
11+4 CRJ 900
13 E195
Totalt 55 plan. Exakt samma antal man nu signerat avtal om.
Kan det inte vara så att SAS också köper hyggligt många E195 eftersom det tar för lång tid att få fram fler A320neo? Genom att framöver sätta in E195 på linjer/avgångar med lite lägre kabinfaktor frigörs några A320neo (arbetshästen för de stora linjerna dör intäkterna finns) för nya Europalinjer eller fler avgångar på befintliga linjer.

Kan det inte vara så att SAS också köper hyggligt många E195 eftersom det tar för lång tid att få fram fler A320neo? Genom att framöver sätta in E195 på linjer/avgångar med lite lägre kabinfaktor frigörs några A320neo (arbetshästen för de stora linjerna dör intäkterna finns) för nya Europalinjer eller fler avgångar på befintliga linjer.

Jag tror att man ska se det som en kombination av uttunning och utökning. Jag tror att man under de första åren matchar nya maskiner som kommer in med gamla som går ut, och det är de gamla Airbus-maskinerna som ryker först. Då minskar antalet stolar, snarare än att öka, och jag tror att det är inrikestrafiken i Sverige och Norge som får ta den "smällen".

Sen så är det en fråga vad som händer med CRJ-flottan. Det har ju varit lita skakigt kring Cityjet, men här finns möjligheten att fasa ut och då uppgradera vissa linjer från CRJ till ERJ, då rimligtvis till/från CPH.

Det kan vara så enkelt att de 45 maskinerna man signerat avtal på bara ska användas för att modernisera flottan, och de är de 10 på option som representerar en eventuell utökning?

Snart vaknar väl även de vanliga konspirationsteoretikerna och säger att SAS i utbyte mot 55 stycken Embraer så måste SAS skänka 55 A320 NEO till KLM genom en hemlig överenskommelse?

Och sen bör man tänka på hur det ska funka med dealen med BRA. Går inte så bara att "ge upp" dem, eller beror väl på detaljerna i affären?
Det är väl det som är poängen med ett wet lease-avtal? När avtalet är slut så har man inga skyldigheter mot varandra, i endera riktning. Den osäkerheten för vad som händer efter avtalsperioden får man prisa in i avtalet, så att SAS betalar för flexibiliteten.

Nu gissar jag som många andra i tråden, men skulle inte tro att man ger up ATR. Det är en annorlunda maskin med annorlunda ekonomi. Jag tipsar att de blir kvar.
Ja, man lägger ner fel saker hela tiden...

Det är väl det som är poängen med ett wet lease-avtal? När avtalet är slut så har man inga skyldigheter mot varandra, i endera riktning. Den osäkerheten för vad som händer efter avtalsperioden får man prisa in i avtalet, så att SAS betalar för flexibiliteten.
Absolut, men jag tänkte mer på hur långt avtalet är, det talades ju om multi-year (vilket uppfylls tekniskt sett redan med två) men har inte sett nåt om exakt hur länge.
Tror inte BRA hade skrotat hela sin egna verksamhet för två års kontrakt, är min poäng. Tror Cityjet sitter lösare helt enkelt.

Snart vaknar väl även de vanliga konspirationsteoretikerna och säger att SAS i utbyte mot 55 stycken Embraer så måste SAS skänka 55 A320 NEO till KLM genom en hemlig överenskommelse?
Det kan inte ses som helt uteslutet att när dessa börjar levereras är ägarbilden och därmed även kanske strategi, prioriteringar och situationen annorlunda. Både IAG och Lufthansa har man ju läst skyfflar och tom använt beställningar som internt förhandlingsmedel. Var det inte Aer Lingus som inte fick något (tror det var första A350) pga av nån strejk/nåt för dyrt personalavtal. Vill även minnas att Austrian var ”tvungna” att vända sina siffror om nya long haul flyg skulle bli aktuella. Med SAS historia av strejker (AF/KLM är iof knappast befriade heller) är det inte omöjligt att de kanske får hot om att flottan kommer bestå av åtta ATR flugna av Braathen .

Utan att ta ansvar för siffrorna (finns de på forumet som har bättre koll än vad jag har) så har man idag, tillsammans med Cityjet och Braathens "SAS-målade" maskiner:
4+2 A319
5 A320 CEO
6+10 ATR
11+4 CRJ 900
13 E195
Totalt 55 plan. Exakt samma antal man nu signerat avtal om.

Nu får jag nog komma med pekpinnen här ;)

SAS flyger 4 st A319 med tillägg av 1 st från Braathens = totalt 5.

SAS A320 classic är som du skriver 5 stycken.

Braathens flyget 12-13 ATR maskiner åt SAS (Resterande i flottan flyger åt Austrian Airlines)

Cityjet flyger 14 CRJ900 för SAS.

Link flyger just nu 13 Embraer men ska öka till 16.

Detta flygplansköp kommer troligen inte berör samarbetet med Braathens då det avtalet gäller i 7 år :)

Men verkligen superkul med nya fräscha maskiner och en stor order! :)

Toppen