Kul med nya flygplan och (troligen) en viss utökning av flottan om några år. (Embraer har ju inte samma väntetid på nyleveranser som Airbus och Boeing.) Då lär det helt eller huvudsakligen bli leasing, inte ”faktiskt” ägda flygplan. Men kul att SAS nu har en finansiell situation som tillåter att de beställer nytillverkade flygplan i stor mängd och hittar finansiering för detta! Beloppet som nämns måste nog vara listpriset snarare än faktiskt orderbelopp? ”Mer än 37 miljarder kr” för 55 flygplan är nära 700 miljoner styck. Listpriset på en A320neo är lite över 100 miljoner euro enligt de uppgifter jag hittar, och det brukar nämnas rabatter på ca 30-50% på stora ordrar. Så man borde kunna komma aningen under 700 mnkr/styck som storkund? E195 E2 måste rimligen vara billigare. (Eller så har priserna gått upp i takt med leveransproblemen.)
Visst är de dyra men jag misstänker det ligger mer bakom prislappen såsom reservdelar, serviceavtal, verktyg etc också. Det är sällan man köper bara flygmaskinen numera.