Senaste nytt

Air India flight 171 har havererat strax efter start

En överlevare… plats 11a. Längst fram i economy bakom galley/business. Måste lyckats bli skyddad på något mirakulöst vis… mådde bra nog för att ställa sig upp och springa därifrån. Väldigt stor explosion ändå…

"The full sequence from take-off to crash—final moments of Air India 171 captured on CCTV. Clear catastrophic lack of lift just seconds after liftoff."

Otäckt.

Jag tänker på när jag själv flög från Ahmedabad för några år sedan. Vilket logiskt sett är helt irrelevant förstås i sammanhanget.

När jag ser hela sekvensen och det efterföljande eldmolnet är det ännu mer fascinerande att en person var OK.

"The full sequence from take-off to crash—final moments of Air India 171 captured on CCTV. Clear catastrophic lack of lift just seconds after liftoff."

Otäckt.

Jag tänker på när jag själv flög från Ahmedabad för några år sedan. Vilket logiskt sett är helt irrelevant förstås i sammanhanget.

När jag ser hela sekvensen och det efterföljande eldmolnet är det ännu mer fascinerande att en person var OK.
Kärran gick Tokyo Delhi Paris Ahmedabad i närtid.. med Delhi - Ahmedabad bara någon timme innan.. tänk att ha suttit på en av dom ..

• Gilla
Reactions: hco
Captain Steve har en teori som låter rätt trolig.

Planet var inte felconfigurerat, dvs flaps var ute, annars tjuter master caution som tusan under rollout och piloterna måste manuellt override alla varningar.

Han tror istället att när positivclimb, gear up ropades ut att First Officer fällande in flaps och slats istället för landningsstället.

Skulle förklara både varför stället inte fälldes upp och att lyftkraften förlorades.

Master Caution är inte speciellt högljudd. Men Takeoff config är extremt irriterande och utlöses redan innan planet börjat rulla. Om Steve verkligen är kapten borde han känna till det...

Captain Steve har en teori som låter rätt trolig.

Planet var inte felconfigurerat, dvs flaps var ute, annars tjuter master caution som tusan under rollout och piloterna måste manuellt override alla varningar.

Han tror istället att när positivclimb, gear up ropades ut att First Officer fällande in flaps och slats istället för landningsstället.

Skulle förklara både varför stället inte fälldes upp och att lyftkraften förlorades.
Men man ser ju mycket snack om att RAT aktiverats och analyser om att man verkat ha förlorat båda motorerna eller iaf kraften?

• Gilla
Reactions: pep
Toppen