Senaste nytt

Ränta, Amex

Hejsan om man får en faktura med ränta där beloppet står på fakturan, och låt säga förfallodatum är om 2 veckor. Ökar räntan fram till förfallodatumet eller är det endast det belopp som står på fakturan?

Inget svar på frågan här ovan (även om jag är rätt säker på att räntan ej kommer att ändras ifall fakturan betalas i tid), men jag har en annan fråga på ämnet…

Förra månaden betalade jag 40000 kr av 41556 kr, dvs. en skuld på 1556 kr uppstår. Är det rimligt att räntan för den blir 610 kr?

Inget svar på frågan här ovan (även om jag är rätt säker på att räntan ej kommer att ändras ifall fakturan betalas i tid), men jag har en annan fråga på ämnet…

Förra månaden betalade jag 40000 kr av 41556 kr, dvs. en skuld på 1556 kr uppstår. Är det rimligt att räntan för den blir 610 kr?
Ja, det är tydligt i villkoren att du betalar ränta på hela beloppet och inte bara det du inte betalat.
Att inte betala hela fakturan på kreditkort är aldrig ett bra val och det blir svindyrt, vilket du nu märkt.

Ja, det är tydligt i villkoren att du betalar ränta på hela beloppet och inte bara det du inte betalat.
Att inte betala hela fakturan på kreditkort är aldrig ett bra val och det blir svindyrt, vilket du nu märkt.

Japp, det var en mindre angenäm läxa.

Har du möjligtvis en länk till avtalstexten? Gissar att jag inte är ensam om att vara dålig på att läsa ”det finstilta”

Har du möjligtvis en länk till avtalstexten? Gissar att jag inte är ensam om att vara dålig på att läsa ”det finstilta”
Googla det kort du har och lägg till texten "terms & conditions".

Det här är ganska vanligt med kreditkort. Om du inte betalar hela så har du lånat pengarna under tiden, kan vara upp till nästan 60 dagar för transaktioner i början av perioden. Då vill kortföretagen har betalt för lånet, till ockerräntor.

Och du kommer att fortsätta bli debiterad ränta för alla nya transaktioner. DVS räntan tickar på varje dag nu. Så det är bra att betala av hela skulden så fort som möjligt. Annars blir det kanske 600 kr till på nästa faktura.

Det här är ganska vanligt med kreditkort. Om du inte betalar hela så har du lånat pengarna under tiden, kan vara upp till nästan 60 dagar för transaktioner i början av perioden. Då vill kortföretagen har betalt för lånet, till ockerräntor.

Och du kommer att fortsätta bli debiterad ränta för alla nya transaktioner. DVS räntan tickar på varje dag nu. Så det är bra att betala av hela skulden så fort som möjligt. Annars blir det kanske 600 kr till på nästa faktura.

Jag tycker inte att det är über-tydligt att ränta tas ut på hela kreditbeloppet. Har SEB (EB Mastercard) samma sunkiga policy måntro?

Har SEB (EB Mastercard) samma sunkiga policy måntro?
Ja.

17.3 Ränta på kredit
Kontohavaren ska betala ränta till SEB Kort vidutnyttjande av beviljad kredit efter en årlig räntesats.Räntan debiteras kontot månadsvis och beräknas påkontoskulden dag för dag från den dag beloppetbokförs på kontot. Ränta debiteras inte i det fall ettbelopp motsvarande hela kontoskulden kommit SEBKort tillhanda senast den sista dagen i månaden efterden månad betalning eller kontantuttag gjorts medkortet och under förutsättning att ingen skuld fanns påkontot den sista dagen i föregående månad. Räntakapitaliseras månadsvis.

Jag tycker inte att det är über-tydligt att ränta tas ut på hela kreditbeloppet. Har SEB (EB Mastercard) samma sunkiga policy måntro?

Läser man villkoren så finns det med exempel som är ganska svåra att misstolka?

Exempel

När kortmedlemmen inte betalar ränta på köp

Om kortmedlemmen betalar hela skulden i juni så utgår ingen ränta i juli på köp som gjorts i juli och som visas på fakturan för juli.

När kortmedlemmen betalar ränta
Om kortmedlemmen inte betalade hela sin skuld i juni, utgår ränta på köp som belastar kontot i juni och juli, även om skulden är helt betald i juli.

Ränta på kontantuttag och saldoöverföringar
Vid kontantuttag eller saldoöverföringar utgår ränta från den dag beloppet belastar kontot och de tas upp på fakturan.

Toppen