Senaste nytt

SAS storsatsar på Köpenhamn som hub,

När man börjar titta på det nya SAS så ser vi nu hur stor stansningen på Köpenhamn tar fart. Det började redan med att försöka koncentrera så mycket som möjligt av "Long haul" till Köpenhamn och nu ser vi att satsning i Sommar samt vad som skall komma till hösten är väldigt mycket Köpenhamn, är detta på bekostnad av Stockholm (Oslo) eller är det så att man bara försöker bygga en större kritisk massa från Köpenhamn för att skapa en konkurrenskraftigt hub gentemot andra konkurrenter i Europa.

Detta är en enorm satsning i Köpenhamn men ser ingeting från andra orter

Nya rutter till Vintern (Även att Seoul startar i Sept)
Copenhagen – Fuerteventura eff 01NOV25 1 weekly A320neo
Copenhagen – Funchal eff 11OCT25 1 weekly A320neo
Copenhagen – Kittila eff 10JAN26 2 weekly A320neo
Copenhagen – Marrakech eff 26OCT25 1 weekly A320neo
Copenhagen – Tel Aviv eff 26OCT25 3 weekly A320neo
Copenhagen – Vienna eff 26OCT25 6 weekly A320neo

Sommer rutter som blir året runt
Copenhagen – Beirut 3 weekly
Copenhagen – Bilbao 2 weekly
Copenhagen – Billund 4 daily
Copenhagen – Bucharest 2 weekly
Copenhagen – Budapest 6 weekly
Copenhagen – Florence 3 weekly
Copenhagen – Krakow 1 daily
Copenhagen – Kristiansand 12 weekly
Copenhagen – Lisbon 4 weekly
Copenhagen – Lyon 5 weekly
Copenhagen – Madrid 6 weekly
Copenhagen – Malta 2 weekly
Copenhagen – Naples 2 weekly
Copenhagen – Porto 2 weekly
Copenhagen – Prishtina 2 weekly
Copenhagen – Sarajevo 2 weekly
Copenhagen – Seville 2 weekly
Copenhagen – Turku 6 weekly
Copenhagen – Venice Marco Polo 4 weekly
Copenhagen – Wroclaw 6 weekly

Ökad frekvens och/eller större plan från Köpen hamns
Stockholm, Tallin, Helsingfors, Palanga, Oslo, Aten, Gdansk, Göteborg, Prag, Århus, Brussel, Hannover, Warsawa, Berlin, Milano, Zurich, Amsterdam, Birmingham, München, Stuttgart

Källa
https://www-aerotime-aero.cdn.amppro...c-airlines/amp
SAS

Tack för intressant artikel! (Här är länken utan AMP-kapning: https://www.aerotime.aero/articles/...ealigning-one-of-europes-most-iconic-airlines)

En kommentar, det står ingenstans i artikeln att utvidgningen i Köpenhamn är på bekostnad av Oslo/Stockholm. Jag säger inte att du har fel i det du skriver, men som källa är det inte relaterat.
Det är mer om en öppen fråga eftersom jag har ingen information om Stockholm/Oslo, men man kan konstatera att en 35-40% ökning i kapacitet från Köpenhamn är en stor ökning. Det blir mycket för SAS att ta tag i under Vintern, eftersom även nya koncept in Business Class kommer, vi får se om det betalar sig

Om det bara finns tillräckligt underlag att köra en Europalinje från en (1) skandinavisk flygplats är det inget konstigt att SAS som regel då lägger linjen från Köpenhamn och inte Stockholm eller Oslo eftersom danskar inte lär flyga till Stockholm eller Oslo för att åka vidare till säg Bilbao eller Florens samtidigt som svenskar eller norrmän är mer benägna att åka via Köpenhamn. Det som retar mig är dock när SAS bara flyger till en viss destination från Köpenhamn men lägger tiderna så att man inte kan ansluta från Stockholm/Oslo på vägen dit och/eller hem utan övernattning. Budapest är t.ex. en sådan linje. SAS flyger bara dit från Köpenhamn men returen landar i Köpenhamn kl. 23 och inga vidare anslutningar i Skandinavien är då möjliga.

Last edited:
Om det bara finns tillräckligt underlag att köra en Europalinje från en (1) skandinavisk flygplats är det inget konstigt att SAS som regel då lägger linjen från Köpenhamn och inte Stockholm eller Oslo eftersom danskar inte lär flyga till Stockholm eller Oslo för att åka vidare till säg Bilbao eller Florens samtidigt som svenskar eller norrmän är mer benägna att åka via Köpenhamn. Det som retar mig är dock när SAS bara flyger till en destination från Köpenhamn men lägger tiderna så att man inte kan ansluta från Stockholm/Oslo på vägen dit och/eller hem utan övernattning.
Exakt! Förstår inte varför de inte tar sådan hänsyn när rutter planeras. Överlag tycker jag anslutningen ofta ställer till det. Lång väntan, inga alls eller slutsålt. Senast igår tittade jag på resa från USA där det fanns platser till Köpenhamn men inget vidare till Stockholm. På samma sätt får man ofta förslag att ta 06:00 flyget till Köpenhamn när vidare avresa kan vara efter lunch.

Om det bara finns tillräckligt underlag att köra en Europalinje från en (1) skandinavisk flygplats är det inget konstigt att SAS som regel då lägger linjen från Köpenhamn och inte Stockholm eller Oslo eftersom danskar inte lär flyga till Stockholm eller Oslo för att åka vidare till säg Bilbao eller Florens samtidigt som svenskar eller norrmän är mer benägna att åka via Köpenhamn. Det som retar mig är dock när SAS bara flyger till en viss destination från Köpenhamn men lägger tiderna så att man inte kan ansluta från Stockholm/Oslo på vägen dit och/eller hem utan övernattning. Budapest är t.ex. en sådan linje. SAS flyger bara dit från Köpenhamn men returen landar i Köpenhamn kl. 23 och inga vidare anslutningar i Skandinavien är då möjliga.
Som tillägg till det tror jag också att hade man kunnat fylla en A320:a från ARN så hade man flugit till de destinationerna. Ska ARN få fler direktlinjer hade det behövts fler mindre plan än A320 som kan flyga dessa lönsamt. Så länge det inte finns kommer det inte vara lika lätt att räkna hem en linje som inte går till CPH då man inte har samma hub på ARN. CPH är fokus och ARN kommer bara få linjer om det är lönsamt.

Inte sett statistik på det men det minskade inrikesflyget kan ju också lett till minskad efterfrågan på ARN som hub för att ta sig ut i Europa från främst Norrland. Inte positivt då heller med det som hänt med Northvolt och händer nu i Stegra t.ex.

Som tillägg till det tror jag också att hade man kunnat fylla en A320:a från ARN så hade man flugit till de destinationerna. Ska ARN få fler direktlinjer hade det behövts fler mindre plan än A320 som kan flyga dessa lönsamt. Så länge det inte finns kommer det inte vara lika lätt att räkna hem en linje som inte går till CPH då man inte har samma hub på ARN. CPH är fokus och ARN kommer bara få linjer om det är lönsamt.

Inte sett statistik på det men det minskade inrikesflyget kan ju också lett till minskad efterfrågan på ARN som hub för att ta sig ut i Europa från främst Norrland. Inte positivt då heller med det som hänt med Northvolt och händer nu i Stegra t.ex.
Jag håller med - om SAS bara kan fylla en A320 totalt från Skandinavien till en viss destination i Europa så kommer den linjen i de flesta fall att gå från Köpenhamn och inte Stockholm eller Oslo. Tanken med Köpenhamn som en skandinavisk hub i de fallen är logisk. Det är dock ingen särskilt bra hub om tidtabellen som läggs för flygen gör att anslutningar inom Skandinavien är omöjliga utan övernattning i Köpenhamn.

Inrikesflyget i Sverige har i och för sig minskat totalt sett, men inte inrikestrafiken på Arlanda. P.g.a. att BRA slutade flyga i egen regi vid årsskiftet och istället flyger för SAS - och till Arlanda istället för Bromma - så har inrikestrafiken på Arlanda faktiskt ökat kraftigt. Antalet inrikespassagerare på Arlanda var 23% högre i mars 2025 jämfört med mars 2024 och i april 2025 var antalet inrikespassagerare på Arlanda 21% högre jämfört med april 2024. I absoluta tal handlar det om 68 000 fler inrikespassagerare på Arlanda i mars 2025 jämfört med mars 2024 och 60 000 fler inrikespassagerare på Arlanda i april 2025 jämfört med april 2024.

Last edited:
Om de bara hade kunnat fixa LLA-CPH hade jag inte brytt mig så mycket men nu är det mest bara irriterande att leta bonusresor som ska klaffa.
LLA-BCN t.ex. är en mardröm att leta enligt mig.
Jepp. Den enda "hubblinjen" det finns lite mer platser på (revenue och award) är ARN-OSL, och det är man ju inte precis hjälpt av.

Toppen