Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Jag blev medlem i Scandic Friends på morgonen 1/5. ”Såklart” matchade jag direkt mitt diamant mot true friend som gick igenom och blev godkänt på några sekunder.

Det blev en bokning på nyöppnade Scandic Wallingatan direkt efteråt med incheckning samma dag. Dessvärre hann inte ”nya statusen” hos Scandic gå ut helt och hållet i Scandic-systemet. Något som visserligen kommunicerades kan dröja. Men under övernattningen slog den igenom helt och hållet. Jag fick därför ingen uppgradering, mer poäng/eller någon värdecheck etcetera. Men däremot poängboosten efter utcheckning på morgonen. Frukost hade säkert fungerat också (bokningen var bokad exkl. frukost). Men checkade ut innan frukost hade öppnat.

Checkade in nu ikväll igen 4/5. Billigaste rummet bokat (Cabin utan fönster). Fick standard. Förfrågan även om värdecheck på 150SEK eller 1000poäng. Valde poängen.

Ett trevligt nyöppnat hotell tycker jag! Det blir absolut Scandic för mig framöver och hittills känns samarbetet med SAS väldigt vasst!

Det har ju redan noterats att poäng bara får ett års giltighetstid om man gör en överföring mellan programmen. Nu såg jag att det står så här för EBD:

SAS skrev:
  • Om du är en EuroBonus Diamant-medlem:
    • Om du växlar EuroBonus-poäng till Scandic Friends-poäng får de en giltighetstid på tolv månader när de väl har växlats till Scandic Friends.
    • Om du växlar Scandic Friends-poäng till ditt EuroBonus-konto behåller poängen det lägsta av deras ursprungliga utgångsdatum eller tolv månader, i enlighet med regeln ovan (dvs. förmånen ”Inget utgångsdatum för poäng” för Diamant-medlemmar gäller inte för poäng som växlas från Scandic Friends)

Det är ju lite intressant att poäng som förs över från Scandic inte följer regeln om poäng som inte går ut för Diamonds. Med tanke på att det ju knappast kommer komma in några jättesummor poäng den vägen jämfört med alla andra sätt att tjäna poäng så låter det ju onödigt komplicerat att behöva hålla reda på. De kommer ju då behöva hålla koll på alla Scandic-poäng separat, och dessutom får man en massa olika utgångsdatum för poäng (istället för bara en gång per år, detta är dock inte Diamondspecifikt).

Framförallt så blir det intressant att se hur detta kommer hanteras när det gäller dragning av poäng i Point Sharing-grupper...

... De kommer ju då behöva hålla koll på alla Scandic-poäng separat, och dessutom får man en massa olika utgångsdatum för poäng (istället för bara en gång per år, detta är dock inte Diamondspecifikt).

Framförallt så blir det intressant att se hur detta kommer hanteras när det gäller dragning av poäng i Point Sharing-grupper...
Ja, det vill ju verkligen till att de poäng som går ut snarast används först, och inte de poäng som tjänades in för längst tid sedan. Inget helt orimligt scenario att man har ett gäng scandic poäng som man tjänade in januari 2023. 8 månader kvar på dem, men de kanske inte räcker inte till något vettigt inom scandic friends och/eller det finns inte tillgänglighet. Då skickar man över dem till EB och poängen behåller jan 2023 som intjäning och har december 2025 som utgångsdatum . Sedan bokar man en award och vad jag förstår så bränner SAS då de äldsta poängen. Som diamond kan man ju ha massor av poäng som är intjänade före jan 2023, och då brinner scandicpoängen inne i alla fall dec 2025 fast man trodde man hade använt dem.

Både klurigt att hålla reda på och att se vilka poäng som faktiskt använts.

Där ser man... Gäller att hänga med i svängarna. Jag läste bara rubriken på mailer från SAS och tänkte, äh, jag bor så sällan på Scandic, så det är inte lönt. Men... läste tråden nu och är numera nymatchad. Vad gör man inte för en gratis frukost... Har en handfull Scandic i närheten. Dags för Eggs Benedict-prövning kanske?

Kanske blir att testa att övernatta på något Scandic snart oxå I alla fall.

Är det någon som har hunnit matcha sin status en andra gång och hur snabbt gick det isf?
Jag matchade direkt EBD->True Friend när det blev möjligt, men fick då bara giltighetstid till 30 april eftersom min kvalperiod börjar i februari och min graceperiod tar alltså slut i slutet av april. Jag hade ju återkvalat till EBD, så är fortfarande det, men Scandicstatus föll ner till New Friend 1 maj.

Nu försökte jag länka kontona mellan SAS och Scandic igen idag för att förnya matchningen och det funkade bra att länka, men är dock fortfarande bara New Friend hos Scandic. Får även denna notifiering:

Screenshot 2025-05-05 at 15.25.27.png

När jag matchade första gången så gick det i stort sett på en gång, men nu har jag väntat 8 timmar och inget har hänt.

Är det någon som har hunnit matcha sin status en andra gång och hur snabbt gick det isf?
...
Håll oss uppdaterade. Vi är fler som har en matchad period som snart går ut.

Tyckte jag läste någonstans att man behöver kontakta dem separat för ommatchningen, men hittar inte nu var och vad jag läste.

Håll oss uppdaterade. Vi är fler som har en matchad period som snart går ut.

Tyckte jag läste någonstans att man behöver kontakta dem separat för ommatchningen, men hittar inte nu var och vad jag läste.

Ja, det står ju faktiskt:

"Uppgraderas eller förnyas min medlemsnivå automatiskt när jag länkar mina konton?
  • EuroBonus-nivå uppgraderad från Scandic Friends: när dina konton har länkats uppdateras din EuroBonus-nivå automatiskt om du uppgraderar eller förnyar din medlemsnivå på Scandic Friends
  • Scandic Friends-nivå uppgraderad från EuroBonus: till en början måste du begära en ny matchning av din nivå manuellt om du uppgraderar eller förnyar din EuroBonus-nivå"
Så där står det att man behöver begära en ny manuell matchning, men inte hur man gör det... Synd att man var så snabb på matchningen - hade klarat mig utan Scandicstatus två dagar i april...

Toppen