Senaste nytt

AMEX: Fakturan är betald i tid - ändå påminnelseavgift

Jag är inte säker på vilken lagparagraf som styr det hela, men det är väl som så att om förfallodagen infaller på en lördag eller helgdag så är det helt i sin ordning att betala på nästföljande bankdag?

Således borde det ju inte ställa till något, och mig veterligen har jag aldrig råkat ut för det, när banken exekverar efakturabetalningen på måndagen när betaldatumet angivits till lördag eller söndag i efakturaunderlaget. Vill mottagaren ha pengarna tidigare så anger de lämpligen fredagens datum som betaldatum istället.

Enligt 3 § tredje stycket i räntelagen (1975:635) anses en betalning som sker på närmast följande vardag vara i rätt tid, om förfallodagen infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag. Det innebär att om en faktura har förfallodag på en helg, så räcker det att betalningen genomförs på måndagen (eller annan närmast följande bankdag).

Värt att känna till är också att enligt svensk rättspraxis anses betalning ha skett först när pengarna har kommit mottagaren tillhanda, inte när de dras från betalarens konto. Det vill säga (gissar jag) att för att pengarna ska nå Amex på närmast följande bankdag så måste pengarna ändå dras från ditt konto på fredagen.

Fick ett mejl från Amex om att de nu bytt bank i Sverige.

Tidigare så har man kunnat göra en inbetalning direkt till ett svenskt IBAN-konto men eftersom Amex nu bytt bank så hittar jag ingen information om vad deras nya IBAN är.

Någon som lyckats få fram det?

Bara som datapunkt, betalade fakturan fredag morgon, betalningen blev även bokförd på kontot fredag och inga problem här. Kanske bara om man betalat under helgen som det är strul alltså?

Edit: sorry läste slarvigt, såg nu att andra som också betalt i fredags har problem.

Det vill säga (gissar jag) att för att pengarna ska nå Amex på närmast följande bankdag så måste pengarna ändå dras från ditt konto på fredagen.
Generellt gäller att BG/PG-betalningar som läggs in innan 10 en icke-röd dag (med lite säkerhetsmarginal som skiljer från bank till bank; SEB säger t.ex 09.45, Skandia kl 09.00) så kommer betalningen mottagaren tillgodo samma dag. Har man schemalagt en betalning så är den alltid (om det inte inträffat något tillfälligt fel, vilket så klart kan hända ibland) den mottagande banken tillgodo den dagen. Men det verkar vara lite skillnad på om bankerna justerar en schemalagd betalning på en röd dag till första efterföljande (korrekt enligt räntelagen, som du noterar) eller till sista föregående (leder säkert till lite mindre problem i praktiken...) bankdagen.

Det vill säga (gissar jag) att för att pengarna ska nå Amex på närmast följande bankdag så måste pengarna ändå dras från ditt konto på fredagen.
Det kan säkert variera, men i alla fall som jag stött på så gäller att betalningar som lagts in på en bankdag före ett visst klockslag (bankberoende) är mottagaren tillhanda samma bankdag, annars nästföljande bankdag. Lägger man in ett uppdrag på en icke-bankdag så utförs de kommande bankdag (om man inte angett ett datum längre fram i tiden förstås)

Generellt gäller att BG/PG-betalningar som läggs in innan 10 en icke-röd dag (med lite säkerhetsmarginal som skiljer från bank till bank; SEB säger t.ex 09.45, Skandia kl 09.00) så kommer betalningen mottagaren tillgodo samma dag. Har man schemalagt en betalning så är den alltid (om det inte inträffat något tillfälligt fel, vilket så klart kan hända ibland) den mottagande banken tillgodo den dagen. Men det verkar vara lite skillnad på om bankerna justerar en schemalagd betalning på en röd dag till första efterföljande (korrekt enligt räntelagen, som du noterar) eller till sista föregående (leder säkert till lite mindre problem i praktiken...) bankdagen.
Det har du ju rätt i, dessutom bekräftar ju Amex detta genom att bokföra transaktionen den 25e även om den uppdaterats först idag.

Enligt 3 § tredje stycket i räntelagen (1975:635) anses en betalning som sker på närmast följande vardag vara i rätt tid, om förfallodagen infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag. Det innebär att om en faktura har förfallodag på en helg, så räcker det att betalningen genomförs på måndagen (eller annan närmast följande bankdag).

Värt att känna till är också att enligt svensk rättspraxis anses betalning ha skett först när pengarna har kommit mottagaren tillhanda, inte när de dras från betalarens konto. Det vill säga (gissar jag) att för att pengarna ska nå Amex på närmast följande bankdag så måste pengarna ändå dras från ditt konto på fredagen.
När det gäller Amex så tänker jag mer på att de håller inne poäng än att de tar ut ränta vid sen betalning, så ser alltid till att betala närmast tidigare vardag om förfallodagen är på en helgdag.

Nu säger jag inte att Amex agerar så restriktivt utan det är mer för att vara säker på att inte få något tjafs om de skulle bli hårdare eller liknande.

Oj ska man behöva vara orolig för det här varje gång man har en betalning som sker nära en helg framöver? Den här gången slapp jag bekymmer men det verkar ju vara lite slumpmässigt.

Betalningsdag 25:e april, betalades 25:e april och idag står betalningen som betalad den 25:e april i AMEX-appen. Jag har, som sagt, ICA Banken som bank jag betalar ifrån.

Det kan säkert variera, men i alla fall som jag stött på så gäller att betalningar som lagts in på en bankdag före ett visst klockslag (bankberoende) är mottagaren tillhanda samma bankdag, annars nästföljande bankdag. Lägger man in ett uppdrag på en icke-bankdag så utförs de kommande bankdag (om man inte angett ett datum längre fram i tiden förstås)
Detta gäller hos Swedbank ja, Handelsbanken kräver att man lägger in den senast 23.59 dagen innan! Jag betalade min Amex-faktura i fredags och står som betald i fredags också.

Toppen