Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Delvis en SAS-gjorde-bra-grej, delvis en fuling från fcx.

Bokade en awardresa för några veckor sedan till Washington DC i december. Eftersom man snålar så väldigt mycket med att släppa awards i plus på intrascand numera så fick det bli med övernattning i Oslo (!) på väg till CPH och vidare ut i världen. Jag tänkte att det får väl gå an, och sedan kan man boka om till något senare. Antingen betala 750 kronor för en ombokning när de släppt platser, eller vänta in en tidtabellsändring.

Idag kom en tidtabellsändring. In på nya hemsidan, och där gick det att boka om gratis. Flytta till rätt dag så att man slipper övernattning inga problem. På dagen efter fanns det 20 (!) valbara kombinationer, en del med SAS hela vägen och en hel del med SAS till JFK/BOS och sedan Delta till IAD/DCA/BWI. Inget tjafs om "tillgängliga awardplatser", bara att ta det som passade bäst. Inget behov av att ringa till kundtjänst och köa och käbbla.

Så nu har jag den optimala resrutten jag önskade från början, och slipper både hotellnatt och jättetidiga morgonflyg.

Bestämdes i sista minuten att jag behövde stanna och ta ett senare flyg. Var redan incheckad i appen och kunde inte checka ut (antar eftersom <1h till avgång) och därför inte heller boka av.

Några minuter efter att gaten stängde enligt tidtablån ringer min mobiltelefon. Gate-personalen som undrar om jag ska med flyget. Svarade nej och de tackar trevligt. Går därefter in i appen och ser att de har checkat ut mig varpå jag får upp alternativet att avboka.

Inte jätteofta jag missar flyg jag är incheckad på och ännu mer sällan hos SAS, så vet inte hur vanligt det är att ringa upp såhär men tyckte det var väldigt bra service.

Om det följer gängse praxis så har de nya ägarna lockat nyckelpersoner att stanna med ett incitamentsprogram. Att ett sådant åtminstone till viss del hanterar förlust av tidigare aktier är inte ovanligt.
Chefsjuristen ingår sannolikt i programmet, inte minst givet vad bolagets gått igenom juridiskt.
Att slänga fram en snittsiffra utan koppling till sammanhanget blir lite begränsande.
Hennes totala ersättning är betydligt högre. Jämför exempelvis vad statistiken säger om VD och jämför med senast publika vd-lönen i SAS.

Toppen