Senaste nytt

SAS - Förbättrad punktlighet och regularitet!

(Som kuriosa brukar jag irritera mig på SAS tolkning i utropet direkt efter touch-down "Välkommen till Stockholm Arlanda där vi landat 5 minuter före utsatt tid". Utropet är ju sant, men efter taxi och klargörning i gaten öppnas första dörr kanske 5 minuter efter tidtabellen, dvs flyget inte är i tid utifrån hur många kunder ser på saken. Men det är ju SAS ombord-koncepts tolkning jag stör mig på, och här är frågan hur den officiella statistiken räknas)

SAS har anammat Ryanairs gamla parad häst, spelar de en fanfar också?

Ett jäkla otyg att påstå att man landat tidigare då det varken är blocktid eller när dörren öppnas som de tar hänsyn till. Börja utannonsera innan autobreaks slår in.,.

SAS har anammat Ryanairs gamla parad häst, spelar de en fanfar också?

Ett jäkla otyg att påstå att man landat tidigare då det varken är blocktid eller när dörren öppnas som de tar hänsyn till. Börja utannonsera innan autobreaks slår in.,.

SAS har ropat ut det efter landning så länge jag kan minnas. Eftersom att det räknas från att hjulen tar i marken ser jag inga problem med att informera om det.

Personligen gillar jag utropet och det tydliggör att SAS jobbar aktivt med att hålla och förbättra punktligheten :)

SAS har ropat ut det efter landning så länge jag kan minnas. Eftersom att det räknas från att hjulen tar i marken ser jag inga problem med att informera om det.

Personligen gillar jag utropet och det tydliggör att SAS jobbar aktivt med att hålla och förbättra punktligheten :)
Då gillar du Ryanair också.

Bra att folk gillar fler flygbolag och inte bara ett.

Nej absolut inte Ryanair. Har aldrig och kommer aldrig flyga med det bolaget :)
Då vet du inte om du gillar Ryanair då, eftersom du aldrig flugit med det bolaget.

Ryanair jobbar med punktligheten och förbättrar den ständigt. De annonserar att de landat "innan" tidtabell när hjulen tar i marken precis som SAS.

Same same.

Då vet du inte om du gillar Ryanair då, eftersom du aldrig flugit med det bolaget.

Ryanair jobbar med punktligheten och förbättrar den ständigt. De annonserar att de landat "innan" tidtabell när hjulen tar i marken precis som SAS.

Same same.

Tänker inte ta din diskussion vidare. Flyg med det du vill, så flyger jag med det jag vill.

Tänker inte ta din diskussion vidare. Flyg med det du vill, så flyger jag med det jag vill.
Snackar vi inte punktligheten? Och hur man annonserar punktligheten? De båda bolagen gör lika dant.

Våga se verkligheten.

Hjulen har tagit mark, fanfaren och utannonserandet går på, sedan kommer autobreaks.

Officiell statistik räknas från det att hjulen tar i marken och upp till 15 minuter efter ankomst så är fortfarande flygningen i tid.
Nej, OAG (som står för statistiken) säger att "At OAG, airline on-time performance is based on the actual gate arrival times within 15 minutes of schedule." (Källa: https://www.oag.com/blog/defining-late-on-time-performance-in-the-aviation-industry).

Har du någon källa till att det skulle räknas då hjulen tar i marken?

Det är just detta som är det störiga med SAS (och andra flygbolag som gör det) då de direkt efter landning säger att de är i tid, fastän de kanske inte alls är det.

Det är dessutom sällan de (och nu räknar jag alla flygbolag här) säger något i stil med "vi beklagar att vi är 5 minuter sena". De (åtminstone sas) gör det hyfsat ofta om de är ordentligt sena. Men om det ska ropas ut när man är 5 minuter tidig borde det ju göra det även om man är 5 minuter sen.

Toppen