Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Fär egen del så blir det mer eftertanke för om man ska åka till USA eller inte, det har ju länge varit dyrt med dollaren men ändå överkomligt med lite planerande.

För egen del blev det dock att ställa in sommarens resa då det skulle bli för dyrt och allt som pågår nu, istället bokades det om att åka till Karibien istället. Inget ont som inte för något gott med sig, möjlighet att upptäcka nya platser.

Spontant känns det som att tillgången på C är lite bättre nu än på länge och trevligare dollarkurs hjälper ockå för oss i jämförelse med amerikaner fatttiga skandinaver. Jag har redan bokat snart med familjen och kommer boka konstant igen med dollar under 10sek. Fortsatt väldigt dyrt dock så blir kortare besök än förr. Max en vecka eller två, saknar också gamla tiders dollar på runt 6kr. 4x dyrare är inget ovanligt sedan 2020 räknat i sek, så trist.

Som motpol vill jag säga att det fortfarande går att semestra i USA utan att plånboken helt havererar så länge man kan stå ut med lite lägre standard på boendet och inte tvunget måste äta på fine dining-restauranger. Vi var i Florida i okt/nov 2024 och bodde för runt 1500:- natten både i Miami och Key West. Kan man stå ut med att äta på t.ex. Chili's så hade de förrätt+varmrätt för $11. Dottern valde Chili's för hennes födelsedag och alla var nöjda.

Vi har varit i USA tre gånger (Hawaii, New York och senast Florida) under 2022-2024 och alltid hittat prisvärda alternativ både för mat och boende. Med det sagt så håller jag med om att priserna skenat senaste fem åren och att det finns alternativ som är klart mer prisvärda. Nästa resa blir till Japan och därefter till Singapore..

@MrRob Vi har helt slutat med fine dining där, dessutom ge $100 i dricks som de fnyser åt, sjukt. Vi kör på deras matkultur istället. (dock inte bra för matchvikten hahaha) Enkelt med bil i Miami men vill ha rätt plats så det drar iväg, slut på topphotellen beachfront South beach också, bott på ett antal av dem men de kostar ju nu vanligen $1000+ per natt för oss totalt med parkering mm, helt galet

Härligt att så många ratar USA pga. det politiska läget och Trumps utspel och sedan inte har några problem att flyga med mellanösternbolag och semestra i diverse diktaturer med repressiva ledare men det är klart, vi har högre krav på vad demokratier får göra och inte och när de gör fel så skall de straffas. Jag tar fram popcornen.
Vet inte om du missförstår var tveksamheten ligger. Jag (och ser inte någon annan kommentera det heller) är inte tveksam som någon sorts politiskt ställningstagande.
Däremot som bekymrad för den personliga säkerheten. Ungefär som jag hade varit för en resa till Qatar som gravid med risk för missfall som går att misstolka som abort och påföljande tvingad gynekologisk undersökning och inlåsning. Eller inför en supa/kn..a resa till Saudiarabien med grabbgänget. Eller inför en resa från Colombia till Singapore. Eller ...

Jag tror många är ovana att behöva bedöma risken för brysk avvisning alternativ kvarhållen i upp till 90 dagar trots visa waiver, esta och MCP. Det finns diverse länder och regioner där man sedan länge behövt bedöma sådana risker. Nu har vi ett nytt land på listan och om du tycker det är popcorn-nivå så får det stå för dig.

Det har varit ett antal artiklar om att efterfrågan Canada-Usa minskat (-70% är siffran i rubriker). Mång artiklar med varningar, nyss detta på sr

Jag tänkte tidigare att det kunde vara kul om priserna kollapsar, men nu är jag bara orolig. Jag skulle inte göra en MR till us nu. Har en 3-dagars resa i maj och kommer nog att avboka. Redan tidigare har det varit otrevligt om man har otur och nu har de alltså fått riktlinjer om att aktivt arbeta för att hitta något att frihetsberöva på.
Det har varit några fall nyligen av europeiska och kanadensiska som inte bara blir nekade inträde, men försvinner in i ICE-fängelser i veckor. Det har ändrat riskkalkylen en del. Ett exempel är: https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/19/canadian-detained-us-immigration-jasmine-mooney
För mig personligen föredrar jag säkra demokratier när jag har fritt val på egna resor. Och i arbetet (internationell forskningsinfrastruktur) verkar det som att känslan nu är att undvika att lägga konferenser i USA, fler verkar vara villiga att resa till Kina än USA just nu.
Jag har sett en hel del nyhetsrapportering kring denna typ av händelser sedan Trump tog över. Nedanstående fick också spridning i flera medier:
Ett anmärkningsvärt inslag är detta:
Pedro Rios, director of the American Friends Service Committee’s US-Mexico border program, a nonprofit that aids migrants, said in the 22 years he has worked on the border he’s never seen travelers from Western Europe and Canada, longtime U.S. allies, locked up like this.

Om jag lägger ihop det jag läst och ändå försöker vara lite nyanserad får jag den här bilden: risken att råka ut för problem vid inresa till USA är fortsatt låg (men inte noll) om du tar dig in legalt (ESTA eller liknande), följer regelverk och beter dig någorlunda omdömesgillt. MEN om du väl råkar ut för problem, finns det nu större risk att du blir inlåst och rentav hanterad som en terrorist snarare än bara avvisad vid gränsen. Du kan heller inte (längre) räkna med någon "schysstare" behandling för att du kommer från ett annat västland/"ESTA-länder" om du väl råkar ut för problem. Eftersom den nuvarande administrationen redan har ägnat sig åt domstolstrots i migrationsärenden, måste du också inse att du är rättslös i USA om du väl råkar ut för problem.

Flera europeiska länder har nyligen skärpt sina reserekommendationer avseende USA, bl.a. Storbritannien och Tyskland.

Sverige har i stort sett inte gjort det. Aktuell text på UD resklar är från 28 mars och jag tror att den bara har en diskret omformulering (det jag fetstilsmarkerat) jämfört med vad som stod tidigare:
Det är viktigt att följa amerikanska immigrationsregler för att undvika nekad inresa eller andra komplikationer under din vistelse i USA.

Jämför t.ex. med Storbritanniens formulering som innehåller en mycket tydligare varning:
You should comply with all entry, visa and other conditions of entry. The authorities in the US set and enforce entry rules strictly. You may be liable to arrest or detention if you break the rules.

Min tanke med tråden var verkligen inte att starta en allmän politisk diskussion om USA eller Trump! Istället var jag nyfiken på om andra BCare sett uppgifter om påverkan på resandet av den pågående utvecklingen i USA. Men jag kan inte låta bli att reflektera över det där med demokratiaspekten som några tog upp. I nuläget ifrågasätter nog väldigt få att USA är en demokrati "i snäv mening", d.v.s. att väljarna bestämmer vilka som styr och även kan byta ut dem genom val. Det är dock ganska vanligt att även lägga in allehanda andra aspekter i demokrati, bl.a. om landet är en rättsstat och ifall mänskliga rättigheter respekteras. Det som nu händer i USA är att "de där andra inslagen" snabbt ser ut att ha försämrats för icke-amerikaner, d.v.s. godtycklig hantering av gränspolisen, ingen möjlighet till rättslig prövning av utvisningsbeslut, ingen åsikts- och yttrandefrihet för turister och besökare (t.ex. personer med studentvisum).

Många länder med stora demokratiska brister anstränger sig för att visa upp en betydligt bättre sida för turister och övriga besökare (och kanske mer eller mindre rika invandrare/expats), av rent ekonomiska skäl. Praktexempel är väl bl.a. Turkiet och Förenade arabemiraten. USA verkar nu göra precis tvärtom! Då blir det naturligen olika bedömningar av hur man ser på att resa till, eller besöka landet, beroende på om man fokuserar på hur landet hanterar sina egna medborgare/bosatta eller om man fokuserar på hur de hanterar besökare.

Sedan gör väl folk olika när det gäller val av resor, vissa reagerar på förändringar (som nu i USA) eller går alltid på låg risk eller vill avsiktligt åka till lite mer "exotiska mål" som andra undviker. En del väljer resmål efter vad de tycker om landets styre (inklusive t.ex. bojkott av länder de tycker särskilt illa om) och andra bryr sig inte alls om något annat än sin egen lokala upplevelse under själva resan, o.s.v.

Last edited:
Så länge man är ljushyad och inte korsar landsgränsen behöver man nog inte vara alltför orolig för inresan.

Det är nog många som är rätt opepp på USA i nuläget, och andra som inte känner samma opepp som kanske kan få bra utbud på bonusresor de kommande åren.

Så länge man är ljushyad och inte korsar landsgränsen behöver man nog inte vara alltför orolig för inresan.

Det är nog många som är rätt opepp på USA i nuläget, och andra som inte känner samma opepp som kanske kan få bra utbud på bonusresor de kommande åren.
Samt 100% koll på vad man skrivit eller gillat i sociala medier. Att tro att man är immun mot trubbel i U.S. Immigration med svenskt pass, har ljus hy och blont hår (vanlig skandinavisk turist?) är väldigt naivt.

Last edited:
Det är ju just det som inte är fallet längre, även om sannolikheten är mindre än för de med mer pigment. Från en riskanalyssynvinkel är det fortfarande mycket osannolikt att det strular, men följden om det gör det är veckor som rättslös i fängelse och inte bara nekad inresa med returflyg gör risken obehaglig ändå.

Ja, det har blivit groteskt. För 11-15 år sedan kostade ett normalt hotellrum för mig (3 stjärnor+ inkl. frukost) ca 100-110 USD (650-750 kr) Exakt samma hotellrum kostar i dag över 300 USD (+3000 kr). Långt, långt över svensk inflation. Och att äta ute skall vi inte tala om - dyrt redan från början och så minst 20% dricks på det. Nej, det blir som man sade i reklambranschen förr i tiden: "vi åker på valutan". När det skulle fotograferas eller filmas på plats ställdes kosan helst till mer prisvärda resmål.

Toppen