Senaste nytt

Kombinera award och revenue bokning med barn

intuition

Medlem
En klassisk utmaning är ju att hitta mer än en award plats. Är man två vuxna kan man ju alltid boka en award och en revenue, eftersom man kommer att klara både små och stora utmaningar (från att inte kunna sitta tillsammans till irrop där den ena blir nekad ombordstigning, typ).

Reser man med minderårig blir det svårt. Den enda lösningen jag kommer på är att boka den vuxne på award-platsen och därefter ringa flygbolaget som ställt ut award-biljetten och fråga om de kan addera en resenär till. Anrtingen som en separat bokning som "länkas" eller om de kan lägga till en revenue-biljett i awardbokningen.

(Att "länka" reservationer har jag hört agenter tala om, vet inte vad de gör eller hur hållbart det är. )

Är det någon som har erfarenhet av liknande bokning?

Jag gjorde det innan när mina barn var mindre. Jag åkte på revenue biljett & barnen på award. SAS Gold/Diamond löste alltid att våra biljetter var länkade med förbehåll. Att vi alla skulle bli ombokade om något hände. Hände aldrig något så vet inte om det hade fungerat. Men länkade var biljetterna.

Bokade du något själv först eller lät du agent boka allt samtidigt?
Lurar lite på hur du lyckades bokade barnen ensamma på award, om det inte redan fanns en vuxen-biljett att länka dem till. Men de kanske var tillräckligt gamla för att tillåtas flyga ensamma? Eller du bokade de som vuxna?

Det beror på flygbolag och biljett typerna som är inblandade. Pratar vi SAS med ren SAS award (ej Skyteam) så kan man lösa det. Travel together with heter det tekniskt. Du kommer behöva ringa flygbolaget och hitta en kompetent agent.

Lurar lite på hur du lyckades bokade barnen ensamma på award, om det inte redan fanns en vuxen-biljett att länka dem till. Men de kanske var tillräckligt gamla för att tillåtas flyga ensamma? Eller du bokade de som vuxna?
Jag har bokat kombination vuxen (revenue) + barn (award) flera gånger. Både ringt in och bokat båda parallelt (men såklart två bokningar) och även alternativet att boka revenue för vuxen online å sen ringa in och boka barn award separat. Har iofs bara varit inom Europa om det gör någon skillnad. Aldrig haft något strul (peppar peppar), så har inte behövt stresstesta 'länkade bokningar'.

Vissa resor har det varit sweetspot att boka barn med 50% rabatt (sas) + fly premium och sen boka en biljett med poängintjäning för egen del. Är ju lite "slöseri" med dyra plus-biljetter till kidsen om man inte jagar status.

Dottern var 13 och sonen 9 första gången. Bokade awarden först sen min och meddelade supporten sen. Bokade senare att dottern betalade fullt och grabben 50% på awarden. Sen bokade jag min revenue biljett med poäng när det var lönsamt för att bibehålla diamond. Vi flög oftast till USA.

Toppen