Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

SAS har presenterat svenskarnas topplista över destinationer under kommande sportlovs veckor :)

Screenshot_20250212_044935_Samsung Internet.jpg

Kul att Luleå, Malmö, Åre/Östersund och Göteborg finns på listan :)

Självklart är listan en mix av de som hälsar på släkt och vänner och även affärsresenärer (alla har ju inte ledigt ;) ) Men också en effekt av den svaga svenska kronan... Samt att Braathens har slutat flyga i egen regi.

Luleå har en liten ökning med upp till 9 avgångar dagligen medans både Malmö och Göteborg erbjuder fler SAS avgångar jämfört med föregående år och många avgångar flygs också med större maskiner :)

Efter sportlovs veckorna fortsätter SAS upprampningen :)

Nu har siffror kommit för antalet pax januari 2025. Jag jämför dem med januari 2024.

ARN jan 2024
1 431 417 varav inrikes 242 655
ARN jan 2025
1 502 500 varav inrikes 275 809

BMA jan 2024
75 181 varav inrikes 70 728
BMA jan 2025
960 vara inrikes 859

Knappt 70 000 bort från BMA, drygt 30 000 återuppstod på ARN...
40 000 pax försvann, snyggt jobbat!
Siffrorna är så men tänk på att Bra produktionen åt SAS var under upptrappning hela månaden. Det är ganska många stolar som helt enkelt inte fanns januari 2025 eftersom Bra maskinerna stod i hangar eller på marken. Februari bör vara mer rättvisande.

Räknade lite snabbt. Om vi antar 10 flygningar om dagen, 6 maskiner ur drift hela månader och 50 pax per maskin (beläggning var väl inte så bra hos Bra), gånger 31 dagar, är det 111600 pax som saknas.

Blir såklart intressant att se i full planerad produktion.

Det jag funderar på är argumentet typ "kraftsamla trafiken på arn är bara fördelar, pga transfer möjlighet kommer antal pax att öka automatiskt i inrikes "

Om den logiken håller bör alltså antalet pax inrikes öka totalt för Stockholm sammantaget. Dvs det räcker inte att bara flytta 70k pax utan man bör ju uppnå ett netto-plus.

Siffrorna är så men tänk på att Bra produktionen åt SAS var under upptrappning hela månaden. Det är ganska många stolar som helt enkelt inte fanns januari 2025 eftersom Bra maskinerna stod i hangar eller på marken. Februari bör vara mer rättvisande.

Räknade lite snabbt. Om vi antar 10 flygningar om dagen, 6 maskiner ur drift hela månader och 50 pax per maskin (beläggning var väl inte så bra hos Bra), gånger 31 dagar, är det 111600 pax som saknas.

Precis! :)

Det kommer inte vara helt jämförbart för februari heller. Februari 2024 var skottår så en trafikdag mindre i år samtidigt som produktionen fortsatt är under upprampning.

Blir såklart intressant att se i full planerad produktion.

Det jag funderar på är argumentet typ "kraftsamla trafiken på arn är bara fördelar, pga transfer möjlighet kommer antal pax att öka automatiskt i inrikes "

Om den logiken håller bör alltså antalet pax inrikes öka totalt för Stockholm sammantaget. Dvs det räcker inte att bara flytta 70k pax utan man bör ju uppnå ett netto-plus.

Siffrorna kommer inte bli helt jämförbara förrän efter mars när produktionen snurrar för fullt. Sedan kommer det troligen inte bli något netto plus som du nämner. Men det blir betydligt mer SAS passagerare och därmed förutsättningar för att utveckla och stärka SAS trafik på Arlanda :)

Att det blir fler SAS passagerare är ett rimligt antagande om man tar bort konkurrenten. Allt annat hade varit anmärkningsvärt.
Om det slutar med ett netto-minus kan det alltså ändå vara bra för SAS, men dåligt för Sverige.

Att det blir fler SAS passagerare är ett rimligt antagande om man tar bort konkurrenten. Allt annat hade varit anmärkningsvärt.
Om det slutar med ett netto-minus kan det alltså ändå vara bra för SAS, men dåligt för Sverige.

SAS kan nu hålla och utveckla en attraktiv tidtabell med hög frekvens till många inrikes destinationer (vilket det inte fanns passagerareunderlag för tidigare med två bolag). Fler passagerare på Arlanda gör att det blir lättare att hålla igång och utveckla linjer från Arlanda - detta sammantaget är bra för Stockholm och Sverige :)

Absolut, jag är med på teorin.

Jag ser tex fram emot när det går att flyga från Sturup och vara framme i tid till ett morgon möte i Stockholm. Fortfarande har jag bara avgång kl 0600 eller 0950 att välja på. Kl 6 är olidligt tidigt och 09.50 duger bara om det är lunch eller eftermiddagsmöte. Och då är tåget kl 0719 mycket mycket bättre.
Identisk tidtabell på GOT-ARN; antingen en fakir orimligt tidigt, eller kom fram till lunch.

Blir alltså spännande om det leder till en förtätning av tidtabellen på attraktiva tider eller bara fler avgångar av typen tisdag kl 10 och onsdag kl 13. Än så länge ser jag inte någon ny för mig attraktiv avgång för inrikesflyg.

Absolut, jag är med på teorin.

Jag ser tex fram emot när det går att flyga från Sturup och vara framme i tid till ett morgon möte i Stockholm. Fortfarande har jag bara avgång kl 0600 eller 0950 att välja på. Kl 6 är olidligt tidigt och 09.50 duger bara om det är lunch eller eftermiddagsmöte. Och då är tåget kl 0719 mycket mycket bättre.
Identisk tidtabell på GOT-ARN; antingen en fakir orimligt tidigt, eller kom fram till lunch.

Blir alltså spännande om det leder till en förtätning av tidtabellen på attraktiva tider eller bara fler avgångar av typen tisdag kl 10 och onsdag kl 13. Än så länge ser jag inte någon ny för mig attraktiv avgång för inrikesflyg.
0710 från Sturup dyker äntligen upp i tidtabellen i april och framåt.

Toppen