Senaste nytt

SAS utökar med ny lounge på Arlanda i början av 2025! :)

Den nya SAS-loungen på Arlanda kommer att använda utrymmet som var Amex pop-up loungeutrymme?

“Furthermore, SAS is in the process of establishing another lounge, located near the security checkpoint. The aim is to provide travelers with a lounge within short walking distance, regardless of where their flight departs at Arlanda. The doors are expected to open in the first quarter of 2025.”

Spännande, om det är guld service i denna lounge så gör fullt betalade businessclass resenärer rätt i att gå dit istället för "norrsken två".

Spännande, om det är guld service i denna lounge så gör fullt betalade businessclass resenärer rätt i att gå dit istället för "norrsken två".
Fast om det är en guldlounge kommer väl business class-resenärer (utan EBG+) inte in? :) Jag har i alla fall inte läst att SAS ska ändra sitt loungekoncept detta kvartal.

Nu skulle det förvåna mig om det blir en tvådelad lounge när det står ”en lounge”, så förväntningen bör nog vara en till SAS Lounge, utan Hallands fläder eller annan sprit.

Fast om det är en guldlounge kommer väl business class-resenärer (utan EBG+) inte in? :) Jag har i alla fall inte läst att SAS ska ändra sitt loungekoncept detta kvartal.

Nu skulle det förvåna mig om det blir en tvådelad lounge när det står ”en lounge”, så förväntningen bör nog vara en till SAS Lounge, utan Hallands fläder eller annan sprit.
Jag tror det mera är nåt halvroligt försök att knacka ner på standarden på businessloungen baserat på någon dålig upplevelse flera år sedan. Ingen som besökt Pearl och SAS Business loungen skulle någonsin likställa dem.

Till och med någonting så opåtlitligt som Google Reviews bekräftar detta, med SAS Business Lounge på 3,8 (med 2100+ recensioner) mot Pearls 1,4 (med 360 recensioner).

I dagens SAS mail :)

Screenshot_20250115_103653_Outlook.jpg

Hoppas de ser till att bygga några minikontor och telefonbås

Undrar om de tänker så långt. Numera skall ju alla vara inkluderande.

BA på LHR T5 lyckades lägga en lekplats för barn precis bredvid kontorsutrymmet med datorer och skrivare. Lugnt och tyst blev det ju inte. Undrar hur BA tänkte där. Kanske var det tänkt som en zon med mindre alkoholkonsumtion??

Telefonbås är ingen dum idé. Och mobilprat-förbud i övrigt. På SAS lounge i CPH brukar folk går runt och prata i mobilerna. Ungefär som en mekanisk gödselspridare skall de sprida sina utsläpp jämnt över hela loungen (alla skall ha det lika otrivsamt). Att gå undan och undvika att störa andra är inte att tänka på. Det tycks vara emot den lokala kulturen.

Jag kan ge ett inaktuellt tips för de som gillar lite lugn och ro. Under en tidigare period av mitt liv hade jag en massa tjänsteresor mellan LHR och ARN (och jag blev EBG genom massivt antal mestadels ec class resor, som då gavs generöst med EB poäng). Dåvarande SAS loungen på T3 hade oftast skrikande barn. Antingen var det spädbarn som grät, eller så var det 5-åringar som skrek, slogs och hade löptävlingar mellan borden. Allt var tillåtet, inga regler. Med EBG (kanske fungerade vanlig bus-biljett också) gick jag helt enkelt över till SQ-loungen. Det var typ 7 timmar till nästa SQ departure så nästan alltid tomt när jag var där. Om det var någon annan där med barn, så hade de lite pli på sina barn. Tyst, lugnt, och betydligt bättre mat än hos SAS.

Samma princip gäller än idag. Jag och hustrun var på LHR T3 för ett år sedan. Trots lokala (Europa) resor med BA gick vi till CX loungen. En oas!

Undrar om de tänker så långt. Numera skall ju alla vara inkluderande.

BA på LHR T5 lyckades lägga en lekplats för barn precis bredvid kontorsutrymmet med datorer och skrivare. Lugnt och tyst blev det ju inte. Undrar hur BA tänkte där. Kanske var det tänkt som en zon med mindre alkoholkonsumtion??

Telefonbås är ingen dum idé. Och mobilprat-förbud i övrigt. På SAS lounge i CPH brukar folk går runt och prata i mobilerna. Ungefär som en mekanisk gödselspridare skall de sprida sina utsläpp jämnt över hela loungen (alla skall ha det lika otrivsamt). Att gå undan och undvika att störa andra är inte att tänka på. Det tycks vara emot den lokala kulturen.

Jag kan ge ett inaktuellt tips för de som gillar lite lugn och ro. Under en tidigare period av mitt liv hade jag en massa tjänsteresor mellan LHR och ARN (och jag blev EBG genom massivt antal mestadels ec class resor, som då gavs generöst med EB poäng). Dåvarande SAS loungen på T3 hade oftast skrikande barn. Antingen var det spädbarn som grät, eller så var det 5-åringar som skrek, slogs och hade löptävlingar mellan borden. Allt var tillåtet, inga regler. Med EBG (kanske fungerade vanlig bus-biljett också) gick jag helt enkelt över till SQ-loungen. Det var typ 7 timmar till nästa SQ departure så nästan alltid tomt när jag var där. Om det var någon annan där med barn, så hade de lite pli på sina barn. Tyst, lugnt, och betydligt bättre mat än hos SAS.

Samma princip gäller än idag. Jag och hustrun var på LHR T3 för ett år sedan. Trots lokala (Europa) resor med BA gick vi till CX loungen. En oas!

Om arbetsplats är ett måste så finns det ett Regus Express inne i terminal 3 innan säkerhetskontrollen. Där kan man hyra in sig och jobba så mycket man behöver. Sen slinker man bara ner i SAS Fast Track när det närmar sig avgång.

Men ja, det där med att gå omkring med telefonen är ett otyg. Jag gör samma sak hemma, men med distansjobbandet har normerna för vad som är okej och inte helt raderats ut verkar det som och folk tror det som är okej hemma är okej i loungen.

Intressant, varför? Trångt hos SAS?
Har själv bara två eller tre besök hos Norrsken/Pearl under bältet, men förutom brist på utrymme så kommer jag inte på en orsak till att gå dit om SAS Business var ett alternativ.
Ibland runt lunch eller middag har jag föredragit de varma kycklingartiklarna i Pearl Lounge mer än SAS loungemat.

PriorityPass fungerar för Pearl lounge även när SAS loungen är tillgänglig för mig.

Toppen