Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Hur ser jag hur många EB poäng en eventuell resa kommer att generera? Tycks inte kunna hitta det.

Det syns inte längre i SAS bokningsflöde. Man får själv kolla upp i poängtabell (ja, idiotiskt).

Jag tycker det är riktigt skit. Iaf för mig som fortsatt önskar poängmaximera. Vad är det som gjort att de ta bort den möjligheten?

Detta beror på övergången till SkyTeam. Det är en rad med system som måste "prata" med varandra och funktionen ska komma tillbaka vad jag hört :) Saknar dock också funktionen :)
 
Detta beror på övergången till SkyTeam. Det är en rad med system som måste "prata" med varandra och funktionen ska komma tillbaka vad jag hört :) Saknar dock också funktionen :)
Fast hur kan det vara så? Det låter som en dålig ursäkt i mina öron. Eftersom jag själv kan räkna ut poängen med penna, papper och den publicerade poängintjäningstabellen genom att veta rutt, biljettklass och eventuell EB-status så är det enda som krävs en enkel räknesnurra.

Vilka system skulle behöva kommunicera? Personen som satte ihop tabellen och beskrev beräkningsformlerna har gjort det mesta av jobbet redan!

Även om man skulle behöva skriva om en sådan räknesnurra så borde det inte ta mer än en dag tänker jag.
 
Fast hur kan det vara så? Det låter som en dålig ursäkt i mina öron. Eftersom jag själv kan räkna ut poängen med penna, papper och den publicerade poängintjäningstabellen genom att veta rutt, biljettklass och eventuell EB-status så är det enda som krävs en enkel räknesnurra.

Vilka system skulle behöva kommunicera? Personen som satte ihop tabellen och beskrev beräkningsformlerna har gjort det mesta av jobbet redan!

Ja reser du enbart med SAS vore det nog inga problem att få igång systemet, men ska du blanda in alla andra flygbolag i alliansen blir det mycket mer komplext :)
 
Ja reser du enbart med SAS vore det nog inga problem att få igång systemet, men ska du blanda in alla andra flygbolag i alliansen blir det mycket mer komplext :)
Men precis så var det ju tidigare, resor med 100% SAS visade poäng men när en code share var inblandad så visades inget. Optimalt är ju att det syns på alla resor men för enbart SAS borde ju vara enkelt.

Jag tror bara att det finns massor av saker som har högre prio vilket kanske är märkligt för oss men generell stabilitet är nog en sådan. Måste vara stora summor de förlorar på folk som går till en OTA när deras hemsida strular.
 
Ja reser du enbart med SAS vore det nog inga problem att få igång systemet, men ska du blanda in alla andra flygbolag i alliansen blir det mycket mer komplext :)
Det är bara intjäning av EB-poäng på SAS biljetter som avses. Funktionen fanns förut. Den bör vara väldigt enkel att återskapa om den skulle ha gått sönder av någon anledning.

Vad har andra SkyTeam-bolag med det att göra?

Självklart är intjäning på SkyTeam-bolag komplicerat, som vi tex ser med att retroregistrering av SkyTeam-flighter strular för vissa bolag. Det är en helt annan fråga som inte har något med att visa intjänade EB-poäng i SAS eget bokningsflöde att göra.

Jag står fast i att det borde ta en dag att återskapa då tabell och formel redan finns.
 
Aldrig testat detta med milage run, men då jag precis nyttjat 1 av 2 innestående 2-4-1 vouchers så är jag nere på ynka 12k poäng just nu. Har proffsen några förslag på vettiga turer utan övernattning jag kan satsa på under kommande 3-5 månader för att skrapa ihop lite extra utöver det jag får från Amex?
 
Aldrig testat detta med milage run, men då jag precis nyttjat 1 av 2 innestående 2-4-1 vouchers så är jag nere på ynka 12k poäng just nu. Har proffsen några förslag på vettiga turer utan övernattning jag kan satsa på under kommande 3-5 månader för att skrapa ihop lite extra utöver det jag får från Amex?
Det här med "mileage runs" för att tjäna poäng att flyga för, det som SAS numera kallar bonuspoäng, är något som nog mest förekom i USA för rätt länge sedan, när intjäning mer strikt gick på flugna miles, men en del biljetter som gick omvägar via flera hubs kunde vara billiga för att rutten var obekväm för normalt funtade resenärer.
Notera att tråden heter "Mileage Run (Baspoäng)". Sedan i höstas har SAS delat upp de gamla baspoängen i nivåpoäng (som ger status/medlemsnivå) och bonuspoäng (som du kan boka bonusresor för). Fokus för denna typ av mileage runs är, med dagens terminologi och dagens förutsättningar, att till en rimlig kostnad tjäna in många nivåpoäng för att kvalificera eller återkvalificera på högre medlemsnivåer. Visst, man får också ett gäng bonuspoäng, men med en normal värdering om ca 10 öre/bonuspoäng är de värda betydligt mindre än vad du betalt för biljetterna.

Låt oss ta ett konkret exempel. Att flyga till Finland brukar ge bra utväxling, för Finland räknas till övriga Europa snarare än Skandinavien, och ARN-HEL är en linje med konkurrens = ofta rimliga priser, åtminstone vissa dagar vid bokning lagom tid innan. Du kan åka t.o.r. ARN-HEL över dagen diverse söndagar i mars för 1644 kr i Go Smart Bio bokningsklass O. Det ger 2400 nivåpoäng t.o.r. Samtidigt får du 2400/3000/3600/4200 bonuspoäng om du är EBingetalls/EBS/EBG/EBD. Med normal värdering, 10 öre per bonuspoäng, är de där poängen värda 240-420 kr. Alltså ingen bra deal att betala 1644 kr för.

Så har du ont om Eurobonus-bonuspoäng är min rekommendation att du väljer en betald biljett dit du behöver åka. Behöver du fler bonuspoäng, fixa dem via de SAS-brandade kreditkorten. Och innan du överanstränger dig, kolla upp hur tillgången till bonusplatser ser ut idag, så du vet om du har någon nytta av poängen. När det gäller tillgång till resor i business class long haul med partnerbolag ser det verkligen inte bra ut ut sedan strax efter alliansbytet. (OK, som 241-innehavare som lyckats göra slut på poängen har du bevisligen hittat något relativt nyligen.)
 
Det här med "mileage runs" för att tjäna poäng att flyga för, det som SAS numera kallar bonuspoäng, är något som nog mest förekom i USA för rätt länge sedan, när intjäning mer strikt gick på flugna miles, men en del biljetter som gick omvägar via flera hubs kunde vara billiga för att rutten var obekväm för normalt funtade resenärer.
Notera att tråden heter "Mileage Run (Baspoäng)". Sedan i höstas har SAS delat upp de gamla baspoängen i nivåpoäng (som ger status/medlemsnivå) och bonuspoäng (som du kan boka bonusresor för). Fokus för denna typ av mileage runs är, med dagens terminologi och dagens förutsättningar, att till en rimlig kostnad tjäna in många nivåpoäng för att kvalificera eller återkvalificera på högre medlemsnivåer. Visst, man får också ett gäng bonuspoäng, men med en normal värdering om ca 10 öre/bonuspoäng är de värda betydligt mindre än vad du betalt för biljetterna.

Låt oss ta ett konkret exempel. Att flyga till Finland brukar ge bra utväxling, för Finland räknas till övriga Europa snarare än Skandinavien, och ARN-HEL är en linje med konkurrens = ofta rimliga priser, åtminstone vissa dagar vid bokning lagom tid innan. Du kan åka t.o.r. ARN-HEL över dagen diverse söndagar i mars för 1644 kr i Go Smart Bio bokningsklass O. Det ger 2400 nivåpoäng t.o.r. Samtidigt får du 2400/3000/3600/4200 bonuspoäng om du är EBingetalls/EBS/EBG/EBD. Med normal värdering, 10 öre per bonuspoäng, är de där poängen värda 240-420 kr. Alltså ingen bra deal att betala 1644 kr för.

Så har du ont om Eurobonus-bonuspoäng är min rekommendation att du väljer en betald biljett dit du behöver åka. Behöver du fler bonuspoäng, fixa dem via de SAS-brandade kreditkorten. Och innan du överanstränger dig, kolla upp hur tillgången till bonusplatser ser ut idag, så du vet om du har någon nytta av poängen. När det gäller tillgång till resor i business class long haul med partnerbolag ser det verkligen inte bra ut ut sedan strax efter alliansbytet. (OK, som 241-innehavare som lyckats göra slut på poängen har du bevisligen hittat något relativt nyligen.)
Otroligt bra sammanfattning för nykomlingar på sajten! Många tack a deras vägnar. Kanske skulle ha en egen tråd med sådan info.
 
Toppen