Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Jag gjorde en snabbkoll på mina resor 1 jan - 29 dec och då skulle jag klara återkval som GGL 40K varav 32K med BA.
Men då har jag rest mycket med BA detta år.

Jag hittar ingen info vad som händer med gränsen för lifetime Gold som idag ligger på 35K TP(?).

Kom ihåg att skatter och avgifter inte räknas. Har du räknat bort dem?

Kom ihåg att skatter och avgifter inte räknas. Har du räknat bort dem?
Som sagt har jag bara gjort en snabbkoll och kollade hur många avios jag fått detta år och inte vad jag betalat.
Av dessa har jag blandat lite med nya tabellen 25/50% intjäning med TP och kommit fram till att jag ligger över 40K TP.
Men detta gjorde jag bara på 20min och jag måste fördjupa mig mer senare.

Ett annat alternativ för den som vill bygga status i Oneworld är att kika på Alaska Airlines. De har en del roliga flygbolagspartners som inte är alliansbundna och där du kan tjäna status miles. MVP 75K räknas som Oneworld Emerald och kräver endast 75 000 miles per år för att uppnå. De verkar dessutom vara påväg mot enhetlig intjäning av miles där du får samma procentsats oavsett bokningsklass och flygbolagspartner. Om det är för bra för att vara sant återstår att se.

Ett annat alternativ för den som vill bygga status i Oneworld är att kika på Alaska Airlines. De har en del roliga flygbolagspartners som inte är alliansbundna och där du kan tjäna status miles. MVP 75K räknas som Oneworld Emerald och kräver endast 75 000 miles per år för att uppnå. De verkar dessutom vara påväg mot enhetlig intjäning av miles där du får samma procentsats oavsett bokningsklass och flygbolagspartner. Om det är för bra för att vara sant återstår att se.
Bra ide kollade där precis nu, men detta oroar mig lite. Simplifying , Universal earn rate.....låter som "enhancements"

COMING IN 2025

We'll be simplifying how you earn miles with our airline partners.​

Global partners will now have universal earn rates, so you can spend more time enjoying your flights and less time doing the math. And when you book a partner flight directly on Alaska, you'll earn more miles faster—100% of the miles for the distance you fly. Traveling in a Premium cabin? You'll now earn 250% of the distance flown on all business class fares, with all our partners.

Var tvungen att kolla lite. Det verkar som att de feta intjäningen får man om man bokar en partner via Alaskan, i business blir 250% av flugna miles. Men, det verkar inte vara helt lätt att komma åt det man vill. Testa på skoj lite mot Asien, men sökmotorn var inte på humör.

Poäng-intjäning ifrån köpta biljetter är påväg att bli så dåligt att de enda sättet att få ihop miles till award-flighter är igenom de kreditkort man använder. Riktigt irriterande utveckling. BA har aldrig passat mig, men förstår att de är tråkigt utveckling då man själv redan sett detta på Finnair.

American har haft detta elände ett tag med revenuebaserad status och att kreditkort premieras mer än flyg (åtminstone känns det så). Jag tror inte American kommer tillåta Alaska att göra ett alltför generöst system då det skulle vända upp och ner på den inhemska marknaden. AAdvantage har ju begränsningar på inrikes resor vad gäller lounge access exempelvis vilket är oerhört irriterande för en AA-medlem som inte bor i USA men som då och då reser till USA på semester/jobb. Icke-loungetillgång har medfört att många (?) USA-baserade passagerare haft status hos exempelvis BA. Kanske kommer man blocka Alaskas medlemmar att komma in i AA-lounger på inrikes resor då det annars skulle bli proppfullt.

Fler och fler program är ju idag revenuebaserade. Även SAS trots att det införts lite i smyg utan att någon riktigt tänkte på det. Med små steg mellan varje biljettklass och där de billigaste biljetterna knappt ger någonting. Så även om det inte finns en direkt och permanent koppling mellan poäng tjänad och kronan än, så är programmet verkligen revenuebaserat.

Men jag förstår att flygbolagen gör så här. Jag tycker inte om det, men förstår det. Man är trött på att betala för förmåner som folk som inte förtjänat dem genom att ge dem pengar. Och man riskerar att man tappar sina lojalaste kassakor genom att man tvingas spara in på förmåner man gärna skulle velat ge dem för att smörja dem lite extra.

jag förstår att flygbolagen gör så här. Jag tycker inte om det, men förstår det. Man är trött på att betala för förmåner som folk som inte förtjänat dem genom att ge dem pengar. Och man riskerar att man tappar sina lojalaste kassakor genom att man tvingas spara in på förmåner man gärna skulle velat ge dem för att smörja dem lite extra.
Precis,
de vill att folk som åker på dagsturer till London för att "fika" inte längre ska komma in i loungen. Den typen av kund är uppenbarligen helt ointressant.
Det som lockar är att ha resenärer betalda av Big Pharma, MBB, Canary Wharf i övrigt m.fl.

Det är egentligen logiskt att man vill premiera de som lägger mest pengar ens företag. Det som jag tycker är svårare att förstå är varför man ger upp de andra passagerarna? Därför är det väl rätt bra som SAS gör med spend-nivå (Pandion) plus flygnivåer (Diamant-Silver) tycker jag.

Toppen