Senaste nytt

SAS livebud för uppgradering

Flyger till BKK från CPH ikväll och detta upplägg användes för flighten. Gick att se högsta bud samt sin egna ranking och kändes rätt stressigt. 105k poäng räckte inte ens till en topp 20 ”ranking” för uppgradering till Business från Go.
Det är bra! Helt fantastisk att antalet EuroBonus ”pengar” i omlopp minskas. De som är beredd att betala mer än en bonusresa för en uppgradering blir av med sina poäng och minskar trycket för oss andra. Jag har svårt att tro att det är särskilt många som samlar på sig mer än 200t poäng om året. Uppgradering är ändå ett lotteri, budordet säger visst boka den klass du vill åka.

Det är bra! Helt fantastisk att antalet EuroBonus ”pengar” i omlopp minskas. De som är beredd att betala mer än en bonusresa för en uppgradering blir av med sina poäng och minskar trycket för oss andra. Jag har svårt att tro att det är särskilt många som samlar på sig mer än 200t poäng om året. Uppgradering är ändå ett lotteri, budordet säger visst boka den klass du vill åka.
Känner det samma.

Finns såklart många som inte fixar boka eb-biljetter utan är bundna till vissa datum. Att så någon gång varannat år eller så uppgradera semesterresan som en riktig lyx.

Oklart om det faktiskt sänker trycket för oss mer inbitna…

Känner det samma.

Finns såklart många som inte fixar boka eb-biljetter utan är bundna till vissa datum. Att så någon gång varannat år eller så uppgradera semesterresan som en riktig lyx.

Oklart om det faktiskt sänker trycket för oss mer inbitna…
Bara det minskar utestående ”skulden” på balansräkningen är bra. Jag har svårt att se något negativt med detta. Såklart mer jobbigt att se andra bud och känna sig halvtvingad att öka om man verkligen vill ha en uppgradering. Men transparent budgivning är ändå ett fall framåt från att vara helt blind som har varit vanligt hittills. Sedan vet vi inte än hur bud prioriteras och hur bud med vanliga pengar prioriteras.

Bara det minskar utestående ”skulden” på balansräkningen är bra. Jag har svårt att se något negativt med detta. Såklart mer jobbigt att se andra bud och känna sig halvtvingad att öka om man verkligen vill ha en uppgradering. Men transparent budgivning är ändå ett fall framåt från att vara helt blind som har varit vanligt hittills. Sedan vet vi inte än hur bud prioriteras och hur bud med vanliga pengar prioriteras.
Agree. Bra för sas!

Sitter faktiskt på cph-atl. La minbud plus till business för dryga 2400kr när jag boka i april.

Har blivit påmind ofta av sas att budet är under min nivån som var ca 5k

Igår gick den igenom.

Men det verkar varit gamla systemet… såg inget om någon lista eller dylikt?

Flyger till BKK från CPH ikväll och detta upplägg användes för flighten. Gick att se högsta bud samt sin egna ranking och kändes rätt stressigt. 105k poäng räckte inte ens till en topp 20 ”ranking” för uppgradering till Business från Go.
Låter helt sjukt imo, man undrar vad högsta budet är. Men visst, är väl i längden bara positivt för oss andra om folk är villiga att bränna så pass mycket poäng på sådant.

Blev också förvånad att det inte räckte längre. Högsta budet låg på 216k precis innan det stängde, men det framgick ej om det var från Go eller Plus eller något om t.ex. EB-status. Testade även att bara buda på Plus och då gav 50k poäng plats 31 i ranking.

Blev också förvånad att det inte räckte längre. Högsta budet låg på 216k precis innan det stängde, men det framgick ej om det var från Go eller Plus eller något om t.ex. EB-status. Testade även att bara buda på Plus och då gav 50k poäng plats 31 i ranking.
Glad att jag hittade platser i Business både för ut och hemresa när vi åker denna linje med utresa om några dagar. Annars var planen att testa plusgrade, men hade aldrig budat ens i närheten av dessa summor.

Men som sagt, i ett större perspektiv är jag bara glad att folk väljer att bränna sina poäng på detta istället för bonusplatser.

Det är inte alls bra att systemet genererar skyhöga bud.
Varför ska SAS ens öppna awardplatser eller göra CU om det visar sig att det går att sälja samma platser långt dyrare i ett bud-system?

Varför tror ni Finnair gick från att öppna 4-8 platser award och nästintill garanti på uppgradeingsvpuchers på i stort sett alla avgångar till att köra med samma bucket på award som voucher och sätta alla uppgraderingar på väntelista? Jo, för de bestämde sig för att i första hand sälja uppgraderingar och i andra hand kunna styra vem som ska kunna uppgradera med voucher.

Toppen