Senaste nytt

Förseningar vid Award resa

Hej, Jag har en bonusresa bokad med SQ first CPH-SIN och SQ BIZ SIN-DPS. På hemvägen har vi "bara" en mellanladningstid på 1h och 10 min från DPS-SIn - SIN-CPH (First). Någon som vet om man flyger från samma terminal eller måste man byta terminal? Är det någon från SQ som möter upp vid conncetion när man reser vidare med First?

Hej, Jag har en bonusresa bokad med SQ first CPH-SIN och SQ BIZ SIN-DPS. På hemvägen har vi "bara" en mellanladningstid på 1h och 10 min från DPS-SIn - SIN-CPH (First). Någon som vet om man flyger från samma terminal eller måste man byta terminal? Är det någon från SQ som möter upp vid conncetion när man reser vidare med First?
Det tar max 30 minuter mellan gater i Singapore, alla terminaler sitter ihop med varandra och man kan gå eller ta tåg mellan dom.
Jag har gjort byte på 45 minuter utan problem. Då du kommer med SQ och ska vidare med SQ skulle jag inte vara orolig.

Låt mig väcka en gammal tråd.

Har en Star Alliance bonusresa bokad som följande med Eurobonus.
ARN-LHR SAS Plus 15:20-17:00
LHR-HND ANA First 19:00-17:55+1

Gjort samma resa två gånger tidigare utan problem. Om det skulle bli så att SAS plan blir försenat och man skulle missa LHR-HND.

Har man lagarna på sin sida för att stå på sig och bli ombokat till ett annat plan i first? Jag var haft problem två gånger tidigare där man blivit ombokad First -> Business och sedan fått telefonkriga för att att bli ombokad till first igen. Men detta har varit med Thai/Lufthansa och det gick relativt smidigt efter någon/några timmars ringande och klagande. Blev ombokade till nästkommande dags flygning i båda fallen med Swiss/Thai

Någon som har erfarenhet av SAS och hur de brukar hantera award ombokningar? Känns som det kan bli lite svårare i detta fallet.

Gjort samma resa två gånger tidigare utan problem. Om det skulle bli så att SAS plan blir försenat och man skulle missa LHR-HND.

Har man lagarna på sin sida för att stå på sig och bli ombokat till ett annat plan i first? Jag var haft problem två gånger tidigare där man blivit ombokad First -> Business och sedan fått telefonkriga för att att bli ombokad till first igen. Men detta har varit med Thai/Lufthansa och det gick relativt smidigt efter någon/några timmars ringande och klagande. Blev ombokade till nästkommande dags flygning i båda fallen med Swiss/Thai

Någon som har erfarenhet av SAS och hur de brukar hantera award ombokningar? Känns som det kan bli lite svårare i detta fallet.
Det är ingen skillnad på award eller köpt biljett. Om du bokas om till business ska du ha ersättning för downgrade enligt EU261/2004.

Det är ingen skillnad på award eller köpt biljett. Om du bokas om till business ska du ha ersättning för downgrade enligt EU261/2004.
Så det finns ingenting som säger att jag kan ”kräva” att bli ombokad till samma klass?

Antar att man blir återbetald i poäng ifall man blir downgraded.

Finns det några andra saker man bör ha med sig i bakhuvudet om det skulle hända? o_O

Så det finns ingenting som säger att jag kan ”kräva” att bli ombokad till samma klass?

Antar att man blir återbetald i poäng ifall man blir downgraded.

Finns det några andra saker man bör ha med sig i bakhuvudet om det skulle hända? o_O
Man ska bli ombokad till likvärdig transport, men nästa dag med lediga platser i First kan ju även vara flera dagar bort. Flygbolaget har också ett ansvar att ta dig till destinationen så snabbt som möjligt.

Enklast är om du läser lite om EU261/2004 då allt står beskrivet där och är tämligen lättläst. Men nej, det står inget i förordningen att du kan kräva saker, det står vad flygbolaget ska göra och vad det kostar utifall att de inte gör det.

First flyget avgår från Storbritannien. De har frivilligt valt att följa EU261 och implementerat liknande men förordningen gäller inte rakt av. Hur praxisen är i nya läget vet jag ej men det skiljer sig säkert.

First flyget avgår från Storbritannien. De har frivilligt valt att följa EU261 och implementerat liknande men förordningen gäller inte rakt av. Hur praxisen är i nya läget vet jag ej men det skiljer sig säkert.
Resan startar i Sverige, som är med i EU och därmed gäller EU261/2004. Om SAS blir försenade så man missar flight i UK gäller fortfarande EU261/2004.

Om du är EBD kanske du kan boka om till en tidigare avgång om det finns platser, det finns möjlighet när du checkar in via appen, vist det blir några timmar på LHR, men du har ju möjlighet att besöka några lounger
Jag är okunnig om du har tillgång till exempelvis SQ First loungen, men det vet någon annan här på BC så det får vi snart reda på!

Toppen