Hmm, de gör en matchning på telefon nummer verkar det som och lägger kampanjen på prio kontot. Inte världens smartaste idé eftersom telefonnummer inte är en unik identifierare.
Fick till sist löst att mitt telefonnummer verkade finnas på någon annans konto. Men LOL vilken lösning det var. Häng med här:
Jag kontaktade Sj och förklarade att kampanjen gav sms svar att kampanjen reggats på konto Y när jag har konto X.
Efter lite fram och tillbaka förstod agenten problemet och undersökte lite. Kom tillbaka med svaret:
- ja, ditt konto har blivit inaktiverat av någon anledning. Men ge mig det telefonnummer kontot ska ha så kan jag återaktivera det och du får länk om att återställa lösenord.
Agenten fick mitt nummer, men efter några sekunder trillade poletten ner på mig och jag påpekade att mitt konto inte alls var inaktivt, jag var ju inloggad på det just nu.
Så där, då var det klart, svarade agenten trots det. Nu ska du kunna nollställa lösenord och och logga in igen och sedan ska du kunna SMS:a och regga kampanjen.
Wow, ageneten verkar ha lagt mitt nummer för återställning av det okända kontot, tänkte jag. Men jag säger inte mer nu, utan försöker bara logga in och se vad agenten faktiskt har gjort.
Loggade in på konto Y, dvs det konto som
inte är mitt, och nollställde lösenord med hjälp av telefonen. När jag väl kom in på det kontot ser jag att det tillhör en familjemedlem, vilket förklarar att mitt nummer kan ha varit reggat där i forntiden.
Så nu hade jag kontroll över mitt eget konto, här kallat X med nytt telefonnummer A registrerat i profilen och en annan persons konto, kallat Y med telefonnummer B registrerat i profilen.
En märklighet kvar att lösa. Jag hade ju redan testat att regga kampanjen med både nummer A och B och båda kontona hade nummer A reggat i sin profil vid det tillfället. Hur kunde då SMS från nummer B ha länkats till nummer A och konto Y? Jag är lite osäker på om SJ någonsin haft mitt nummber B reggat någonstans, men för säkerhetsskull behöver jag utesluta att det finns någon annan identifierare här.
Så jag plockar nu ut simkort A ur telefon 1, startar upp telefon 2 och ser till att den inte kör RCS och inte är inloggad på något google konto. Sätter in sim A i telefon 2. Test-ringer och test-sms:ar för att se att nummerpresentationen är rätt och att det verkligen levereras som ett SMS (utan någon google koppling eller RCS).
Nu är jag redo. SMS:ar kampanjkoden från telefon 2 med sim A och voilá! Får svar att kampanjen är reggad på
mitt konto X!