Senaste nytt

Starta med SAS Mastercard Premium och AMEX Premium eller Elite

chrloc

Medlem
Hej!

Vi har SAS AMEX Classic, jag och maken har varsitt kort.
Kvalificeringsperiod 240122-241231
11.000 EB poäng och 1000 nivåpoäng
Nu vill vi öka intjänandet av poäng för att kunna få en long haul i business helst inom 1 år.
Planerar att skaffa Mastercard Premium nu.
Sedan AMEX Premium eller Elite mot slutet av året, hoppas på kampanj.
Frågor:
1. Nackdel med att skaffa MC Premium nu? Har inget med kvalificeringsperiod att göra?
2. Hur tänka kring att välja Amex Premium eller Elite?
3. Andra tips/råd kring min planering?

1.
Eftersom MC Premium ger ett antal nivåpoäng varje månad kan du skaffa den när som helst. Behöver inte anpassa den till din kvalificeringsperiod.

2.
Amex Elite är betydligt dyrare jämfört med Premium, så tänk igenom om du behöver de 20000 nivåpoäng den ger (och få Eurobonus Silver) och om du kommer att ha tillräckligt med spend för att få den andra 2-for-1 vouchern. Om du har spend under 300000 kr och om du inte vill betala extra för Eurobonus Silver, då skulle jag välja Premium. Elite ger också mer Bonuspoäng, men inte så mycket mer att det skulle vara värd prisskillnaden (om du inte behöver de andra förmåner).

Om du väljer Elite, då är det OK att skaffa den nu, eftersom det finns fortfarande 2 månader kvar från kvalificeringsperioden och du kommer säkert att få nivåpoängen innan slutet av perioden. Men om du forstätter att fundera till december, då skulle jag hellre vänta till andra halvan januari att skaffa den, så att det är inte för nära slutet av din kvalificeringsperiod.

Lyckas man signa upp på Elite vid en bra kampanj tycker jag ofta det är värt den högre kostnaden för första året. Därefter kan du nedgradera till Premium om du inte kan motivera kostnaden.

Jag har egentligen för låg spend sett till kostnaden för Elite och nyttjar oftast bara en voucher per år. Har dock lyckats dra in mellan 90-210k poäng per år enbart genom värvningar. Tillsammans med min spend på ca 200k SEK/år samt försäkringarna har jag motiverat kostnaden på det sättet.

Med det sagt är nog Amex Premium + MC Premium utan tvekan den mest prisvärda kombon.

Edit: svarade för snabbt (innan jag läste att ni redan har Amex). Sign up kampanjer är då alltså inte aktuellt.

Last edited:
OP kan ju tyvärr inte ta del av någon bra sign-up kampanj. Jag skulle säga upp era Amex Classic och sedan en av er signa upp Amex Premium nu men utan att skaffa extrakort till din partner.
När det sedan gått ett år kan din partner hoppa på någon kampanj/bli värvad av dig för Elite och ni säger upp ditt Premium samtidigt.

OP kan ju tyvärr inte ta del av någon bra sign-up kampanj. Jag skulle säga upp era Amex Classic och sedan en av er signa upp Amex Premium nu men utan att skaffa extrakort till din partner.
När det sedan gått ett år kan din partner hoppa på någon kampanj/bli värvad av dig för Elite och ni säger upp ditt Premium samtidigt.
Väldigt konkret och bra tips, tack!

Är det värt med Mastercard Premium? Jag har en spend på ca 200 000kr per år med mitt vanliga SAS Mastercard. Känns som jag ligger långt borta från att komma till Fly Premium inom Europa, från två Go Biljetter till Bonusbiljetter.

Är det värt med Mastercard Premium? Jag har en spend på ca 200 000kr per år med mitt vanliga SAS Mastercard. Känns som jag ligger långt borta från att komma till Fly Premium inom Europa, från två Go Biljetter till Bonusbiljetter.
Det är ju värt att uppgradera till Premium för 10k bonusen i alla fall.

Säg att du har ett Amex där du lägger 150k istället, då har du 50k kvar.
Med nuvarande får du in 5 000p och med Premium 7500. Skillnad i kostnad 1820kr.
1820/2500=0,728 kr/poäng. Kan man lägga en del spend på dubbelhelger så blir det lite bättre. Så kanske lite låg spend för att få ihop det, om du inte är beroende av ex nivåpoängen.

Det är ju värt att uppgradera till Premium för 10k bonusen i alla fall.

Säg att du har ett Amex där du lägger 150k istället, då har du 50k kvar.
Med nuvarande får du in 5 000p och med Premium 7500. Skillnad i kostnad 1820kr.
1820/2500=0,728 kr/poäng. Kan man lägga en del spend på dubbelhelger så blir det lite bättre. Så kanske lite låg spend för att få ihop det, om du inte är beroende av ex nivåpoängen.
Inte alla tycker att det är värt 1.800:- för att få 10.000 EB för att uppgradera kortet. Hade det varit den enda fördelen så hade jag personligen inte gjort det.

@chris: Om du spenderar 200.000:- om året så hade jag inte uppgraderat. Räknar man bort dubbelpoänghelgerna så ger 200.000:- 30.000 EB med Premium och 20.000 EB med "vanliga". I mina ögon inte värt 1.800:- för 10.000 EB (precis som ovan). Kan du maximera spenderingen på dubbelpoänghelgerna så ser det däremot lite bättre ut. Sen finns det givetvis andra faktorer som kan spela in; behöver man t.ex. 10.000 extra EB om året så får man ju göra en avvägning om det är värt den ökade kostnaden.

Toppen