Senaste nytt

Inställt flyg Ryanair - Vad har jag rätt till?

Axxo

Medlem
Jag har bokat en resa för 5 personer från Göteborg till Palma i april med Ryanair. Nu har Ryanair ställt in flygningen hem, och den nya avgången sker en dag tidigare, vilket inte fungerar för oss.

Jag förstår att vi har rätt att begära full återbetalning för den del av biljetten vi inte kan utnyttja, det vill säga hemresan, eller en ombokning, vilket inte är ett alternativ för oss.

Om vi väljer att boka en ny hemresan med ett annat flygbolag är kostnaderna betydligt högre. Är det möjligt att få någon form av kompensation för de ökade kostnaderna? Flygningen är inställd cirka 5-6 månader innan planerad avgång.

Du har rätt till ombokning eller återbetalning. Enligt HallåKonsumet: "Om ditt flygbolag inte kan lösa en ombokning så att du kommer fram till din destination så snart som möjligt kan du kräva ombokning med ett annat flygbolag. Till exempel om ditt flygbolag kan erbjuda ett annat flyg först om två dagar, men ett annat flygbolag kan erbjuda en resa redan samma dag."

Här är övergripande diskussion: https://www.businessclass.com/forum...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/

Du har rätt till ombokning eller återbetalning. Enligt HallåKonsumet: "Om ditt flygbolag inte kan lösa en ombokning så att du kommer fram till din destination så snart som möjligt kan du kräva ombokning med ett annat flygbolag. Till exempel om ditt flygbolag kan erbjuda ett annat flyg först om två dagar, men ett annat flygbolag kan erbjuda en resa redan samma dag."

Här är övergripande diskussion: https://www.businessclass.com/forum...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/
Precis så. Tänk på att det är ELLER. Kräv först skriftligt ombokning och bli nekad, istället för att acceptera återbetalning. Annars är risken att du kommer få onödigt svårt att kräva mellanskillnaden.

Jag är nyfiken på om det verkligen går att få bolag som Ryanair eller Wizzair att betala mellanskillnad. Jag har själv ofta struntat i att försöka. Så berätta gärna sen hur det slutade.

Tack! Jag försökte ringa Ryanair nu i fredags men det var omöjligt att komma fram. Tänker att jag provar igen i morgon.

Precis så. Tänk på att det är ELLER. Kräv först skriftligt ombokning och bli nekad, istället för att acceptera återbetalning. Annars är risken att du kommer få onödigt svårt att kräva mellanskillnaden.
Tack! Jag förstår hur du tänker men hur kan man få ett "skriftligt?" Man får bara 2 alternativ av dom:
1. Ändra flyg - (går endast att ändra med deras flyg)
2. Pengarna tillbaka
Kan man maila Ryanair på något sätt? Eller skapa ett ärende?

Tack! Jag förstår hur du tänker men hur kan man få ett "skriftligt?" Man får bara 2 alternativ av dom:
1. Ändra flyg - (går endast att ändra med deras flyg)
2. Pengarna tillbaka
Kan man maila Ryanair på något sätt? Eller skapa ett ärende?
Såg nu att man kunde chatta med dom. Ska prova det nu när dom öppnar.

Toppen