Palazzi
Medlem
Sitter och laborerar lite inför 2025. Blev lite snabba vändningar när SAS och ITA bytte allians (nåja, inte helt genomfört i ena fallet) och Ryanair samtidigt bytte flygplats från Bergamo till Malpensa.
För att komplicera allt ytterligare så verkar ju Trenitalia träda in i Skyteam, och deras nätverk använder jag också mycket.
Så beslutet faller väl på om jag ska ta mig till Linate (då SAS) eller Bergamo (Eurowings/LH) för ca. 30% av totala resandet.
Skulle inte förvåna mig om Norwegian nu också startar en linje mellan Göteborg till Köpenhamn, för de har tydligen bytt till Bergamo/Orio al Serio från Köpenhamn och Oslo. Använder nämligen Strawberry hotell, för 90% av resorna inom Skandinavien, och de samkör ju nu lojalitetsprogram.
Ovan var ett ickeproblem tills nyligen då jag förlikat med mig Ryanair för 30% av resorna och styra allianstillhörigheten på de övriga 70%. I-landsproblem de luxe.
"Hijackar" tråden då det ändå handlar om statusmatch, och berör det som diskuterats i enskilda inlägg om ITA Airways relation till LH-gruppen (specifikt till @henrik l ).
Har tyvärr inte hittat en översättning till engelska, men google translate är er vän: https://www.ferrovie.it/portale/articoli/15741
ITA Airways och Trenitalia ska köra statusmatch mellan sina respektive lojalitetsprogram. Det gäller från nu och två veckor framåt.
Tror dock man måste ha spenderat goda 3000€ på Trenitalia för att ha nått den status som vid matchning ger Skyteam-status med lounger etc. Känns som att motsatt matchning, för de flesta här, är lättar att uppnå.