Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

'Youtube-profilen' Henrik Jönsson går Arlanda-amok på Twitter... :)

Genomlider just nu den ekonomiska, logistiska och estetiska mardrömmen Arlanda - och har förslösat två timmar och tjugo minuter åt att ta mig från centrala Stockholm till min gate. Det nya securitysystemet har problem, turister blandas med inrikesresenärer. Jag fastnar i stickprov, ombes ta av bälte och skor. Min gate är F, 20 minuters vandring genom taxfree. Gubbar och gummor. Stängda lokaler. Gaffeltruckar. Hängande kablar. Restaurangerna stängda, sånär som på ej glutenfria wraps och sötsaker. Stället är till stor del en byggnadsarbetsplats.

HJ lobbar ju kraftigt för bevarandet av Bromma flygplats, även om hans kritik mot Arlanda är legit. Ironi dock att Sveriges mest utpräglade libertarian kräver statlig inblandning för att rädda något som marknaden inte önskar :p

'Youtube-profilen' Henrik Jönsson går Arlanda-amok på Twitter... :)

Genomlider just nu den ekonomiska, logistiska och estetiska mardrömmen Arlanda - och har förslösat två timmar och tjugo minuter åt att ta mig från centrala Stockholm till min gate. Det nya securitysystemet har problem, turister blandas med inrikesresenärer. Jag fastnar i stickprov, ombes ta av bälte och skor. Min gate är F, 20 minuters vandring genom taxfree. Gubbar och gummor. Stängda lokaler. Gaffeltruckar. Hängande kablar. Restaurangerna stängda, sånär som på ej glutenfria wraps och sötsaker. Stället är till stor del en byggnadsarbetsplats.

Nu har jag inte stenkoll på ankomster ex-Shengen, men säg att herr Jönsson hade ankommit med en ex-Shengenflight strax efter Emirates och eller Thai/Ethiopian, då hade ju han fått uppleva den "effektiva" passkontrollen.

Har gjort det en gång för ett eller två år sedan, minns jag inte fel flög jag business, eller satt längst fram i economy med en flight från Doha. Passkontrollen var ett j-ä kaos. GOT är inte mycket bättre, men flyger jag med BA kan jag sitta längst fram i economy och med en snabb gånghastighet kommer man långt fram i kön. Förstår Ankos kritik mot ARN.

Security idag vid strax innan 5 var ett skämt. Vanliga hade 3 öppna scanners och fast track 1... Inte svårt att lista ut var kön blir, speciellt inte när det nu börjar bli höstlov och familjer överallt.

En mindre nöjd kvinna frågade en av de i västar som dirigerar flödet vad de sysslade med och undrade om de inte såg att fast track var 3 ggr längre kö än allt annat.
Till svar fick hon att de hade koll på läget... Onekligen inte för då hade de inte låtit kön växa.

Det trista med nya säkerhetskontrollen är att man inte ser innan hur det ser ut och sen är man fast efteråt.

Ett annat stort problem som jag ser det med nya säkerhetskontrollen är att det är sällan personalen som jobbar innan scannern håller koll på hur backarna skickas in på bandet. I teorin är det ju bra att det finns flera parallella stationer där man kan lägga upp sina saker i plastbackarna, men om man hamnar på den första av dem så är risken stor att man puttar in sin back på bandet, går genom scannern, och sen får vänta väldigt länge (och får se ett flertal personer som stod efter en i kön passera) då folk som står på stationer längre fram skjuter in sina plastbackar så snart en lucka uppstår så att backen längst back aldrig rör sig framåt.

Det är ju grundfelet i logiken med att man ska ha flera stationer. Det fungerar bara så länge flödet är sånt att lådorna hela tiden rör sig. Det händer väl ungefär aldrig att det sker.

Jag upplever dock att problemet är det motsatta, att man måste ta den första platsen för att överhuvudtaget kunna få upp sin låda på bandet.

Det var länge sedan jag var på ARN, men har dom systemet som CPH har där en skylt informerar och pekar på vilken security kö man skall välja (när man kommit igenom den gemensamma första kön) ? Funkar mycket bra , jämnt lugnt flöde.

Ett annat stort problem som jag ser det med nya säkerhetskontrollen är att det är sällan personalen som jobbar innan scannern håller koll på hur backarna skickas in på bandet. I teorin är det ju bra att det finns flera parallella stationer där man kan lägga upp sina saker i plastbackarna, men om man hamnar på den första av dem så är risken stor att man puttar in sin back på bandet, går genom scannern, och sen får vänta väldigt länge (och får se ett flertal personer som stod efter en i kön passera) då folk som står på stationer längre fram skjuter in sina plastbackar så snart en lucka uppstår så att backen längst back aldrig rör sig framåt.
Förstår inte hur man varken kan sälja (nåja, betalar kunden så är det bara att köra) eller köpa vad som känns som ett så ogenomtänkt system. Ingen stresstestning/simulering innan beställning?

Det var länge sedan jag var på ARN, men har dom systemet som CPH har där en skylt informerar och pekar på vilken security kö man skall välja (när man kommit igenom den gemensamma första kön) ? Funkar mycket bra , jämnt lugnt flöde.
Hade behövts hos SAS också när två är öppna, känns ju som man dissar personalen i den ena om båda är tomma.

Toppen