Senaste nytt

Skyhöga skatter för bonusbiljetter med BA

Jag har en resa bokat i mars/april med BA Avios:
ARN-LHR(CE) 20t i London
LHR-JFK(F)
EWR-LHR (CW)
LHR-ARN (ET)

Så här står det på mitt kvitto:
Fare Details SEK 0 + Tax/Fee/Charge SEK 3882 = SEK 3882

Tycker mig känna igen summan. Åker ju F med familjen i maj till NYC. Jag tror jag hittade platser tack vare att vi kommer till LHR på kvällen och åker vidare dagen därpå, men stannar mindre än 24 h på LHR.

First. Jag trodde det var samma skatt oavsett kabin, men det är det tydligen inte.
Detta gör 2-4-1 vouchern klart mindre rolig att använda.

Jag tror du missuppfattat detta lite :cool:

Det är "Advanced Passaenger Duty" eller APD som är olika om man reser kort/långt eller Y mot C/F. Detta gäller ENBART om resan börjar i UK eller har en stopover på mer än 24t. Skatter/bränsle/avgifter är samma. Jag skulle hävda att en resa som jag hade förra augusti med
ARN-LHR (CE)
LHR-IAD (F)
JFK-LHR (CW)
LHR-ARN (CE)
135 000 Avios + 7 000kr är ok. Särskilt med tanke på att nästan alla Aviosar kom från Boosterkampanjen och kreditkort året innan.

Ah, ok, missförstånd från min sida. Tycker dock ändå att totalsumman av skatter och bränsletillägg är ganska hög.

Ah, ok, missförstånd från min sida. Tycker dock ändå att totalsumman av skatter och bränsletillägg är ganska hög.

Där är vi överens... Tyvärr har man samma på Miles & More och AF/KLM Flying Blue; i alla fall i min erfarenhet. Ca 3 500kr för en resa till USA. SAS EB har någon fördel i alla fall :p

Det är den. För jämförelse bokade jag en bonusresa med Avios på Cathay Pacific där de tar 349 kronor för en enkelresa. Flygningen är iofs bara 4,5 timme men dock.

Problemet är STOPOVER i London som triggar APD. Den är på 1 403kr per pax...

Yes, detta är boven. UK PLC har fullkomligt spårat ut på ADP. Tacka Labour och Gordon Brown för detta.

Samma på revenue (cash) biljetter. Bra exempel från i Söndags när jag satt och bokade resa åt mina svärföräldrar. Club World (Biz) ARN-LHR-DXB. Dom vill ha en stop-over i London på 2 dagar.
Pris med stop-over ARN-LHR-DXB-LHR-ARN ca 38,000SEK för två.
Utan Stop-over 32,000SEK.

Dom kommer istället ta en weekend i London senare i vår och flyga Club Europe retur för båda två för 5200, dvs nästan 1000SEK billigare än stop-over avgiften.

Vi brände 2012's voucher på en ARN-LHR-JFK retur i F i höstas. 8500SEK för två vuxna T/R i Internationell Första Klass över Atlanten är fortfarande mycket bättre än 100,000SEK kontant :)

Last edited:
Inte flyga med British Airways, American Airlines över Atlanten.
Om man följer Homers tips, kan du överföra BAEC avios till IBERIA Plus, sedan boka bonusresa på IBERIA flygningar. Då kan du slippa att betala bränsletillägg.

http://www.businessclass.se/british...-anvaenda-avios-undvika-braensletillaegg.html

Eller boka Air Berlin, som är i full färd med att stoppa in nya säten http://www.businessclass.se/oneworld/8763-air-berlin-s-nya-business-class.html finns redan på rutten TXL-Abu Dhabi som kostar 25.000 + 366kr enkel i J

10174-tips-anvaenda-avios-undvika-braensletillaegg-air-berlin.jpg

Last edited:
finns redan på rutten TXL-Abu Dhabi som kostar 25.000 + 366kr enkel i J

Det där känns sjukt prisvärt på något sätt, missar jag något eller är det en bra deal helt enkelt? Kanske skulle bränna 50k och dra ner till mellanöstern en sväng nu när BA fixat mina konton :D

Last edited:
Toppen