Senaste nytt

SAS Mastercard poängfest 25-27 oktober 2024

Liten update på en beställning på systembolaget, där betalning gjordes när jag beställde varorna

Beställningsdag: 10 oktober
Leveransdag: 15 oktober
Upphämtningsdag: 18 oktober
Kort debiterat: 15 oktober

Med andra ord verkar det vara dagen som varorna levereras som blir dagen som kortet faktiskt debiteras, kan med andra ord bli svårt att få in detta på dubbel kampanj helgen med tanke på att leveranstiden kan variera.
Det går väl att lösa med att man beställer varor och hämtar dom under dubbel kampanjen, direkt i kassan så ber man om att göra ett återköp och sedan köper man varorna direkt efteråt igen. Det lär ju dock inte uppskattas av systemet, men vore ju teoretiskt möjligt i alla fall.

Låter ju enklare att köpa presentkort istället och sen beställa eller missar jag något? :)
Det kan man kanske också göra, om det går att betala med presentkort vid beställning online. Men då kommer ju varorna en vecka senare som tidigast också (om man inte köper på sig massa presentkort så man alltid har ett saldo där året runt)

Liten update på en beställning på systembolaget, där betalning gjordes när jag beställde varorna

Beställningsdag: 10 oktober
Leveransdag: 15 oktober
Upphämtningsdag: 18 oktober
Kort debiterat: 15 oktober

Med andra ord verkar det vara dagen som varorna levereras som blir dagen som kortet faktiskt debiteras, kan med andra ord bli svårt att få in detta på dubbel kampanj helgen med tanke på att leveranstiden kan variera.
Det går väl att lösa med att man beställer varor och hämtar dom under dubbel kampanjen, direkt i kassan så ber man om att göra ett återköp och sedan köper man varorna direkt efteråt igen. Det lär ju dock inte uppskattas av systemet, men vore ju teoretiskt möjligt i alla fall.
Att göra återköp under den helgen resulterar i att de drar tillbaka dubbla poäng, oavsett vad det ursprungliga köpet gav. Egen erfarenhet.

Det kan man kanske också göra, om det går att betala med presentkort vid beställning online. Men då kommer ju varorna en vecka senare som tidigast också (om man inte köper på sig massa presentkort så man alltid har ett saldo där året runt)
Sant, det går inte. Har för mig dock att jag kunde lösa det genom att göra just retur när jag hämtade ut varorna och sen betala med presentkortet istället. Minns att jag ursäktade mig med att jag fått massa presentkort i present som jag ville använda i just beställningssortimentet :)

Tanken var ju att köpa på sig presentkort så det täcker resten av året. Behöver man ha varorna exakt den helgen så blir det ju svårt, ja.

Last edited:
Du kan ju göra köpet online på ett vanligt bankkort som inte ger poäng, och återköpet ger då inte några minuspoäng och sedan köpa med ditt sas mastercard.
Visst, men det vore bra med ett praktiskt fall där framförallt kassapersonalen är med på det. Det man riskerar är ju att inte få några poäng alls men "någon" får väl testa. ;)

Last edited:
Extra bra Reseförsäkring gärna (dvs Amex Plat på plats)

Statuspoäng gärna (på väg mot Gold for life) och dessutom maximalt extrapoäng
2-4-1 troligen kört i år (dvs minus för Amex SAS Elite men plus för SAS MC Premium)

Många Extrapoäng. Det är väl här min fråga egentligen finns:

Vinner jag (extrapoängsmässogt) på Amex Platinum Plus (och sen omvandla till SAS Eurobonuspoäng när jag väl önskar, utan tidspress) eller SAS MC Premium med kampanj? BÅDA i utländsk valuta.

Flyget redan betalt med SAS MC Premium.

Är hotellet i utländsk valuta eller SEK?

Med tanke på att du tycks missa 2-4-1 oavsett är väl SAS MC Premium no brainer? Som någon skrev tidigare får du 40 bonuspoäng om du använder kortet nästa helg och samtidigt får 10 statuspoäng som tar dig närmare guld. Eller 30 EB-poäng och 7,5 status om hotellet betalas i SEK.

Av ren nyfikenhet. Hur många poäng saknar du till guld och när går kvalificeringsperioden ut?

Toppen