Senaste nytt

Intjäning till Eurobonus med Sky Team partners

Vad gäller för:

1/ ARN-CDG med KL-flygnummer men operated by AF?

2/ ARN-LIS med SK-flygnummer men operated by TAP Portugal

Lounge, nivåpoäng, bonuspoäng?

Vad gäller för:

Om jag förstår det rätt:

1/ Intjäning enligt KLM, alla SkyTeam Elite+ statusförmåner gäller

2/ Inga poäng, inga statusförmåner, eftersom trafikeras INTE av SkyTeam bolag

Vad gäller för:

Förutsatt att SAS följer Skyteamstandard får du poäng efter vilket bolag som marknadsför flygen, det vill säga vilket codeshare.

2/ Inga poäng, inga statusförmåner, eftersom trafikeras INTE av SkyTeam bolag

SAS kan såklart ha förhandlat till sig annorlunda, men i Skyteam är det marketing carrier som avgör och har man en SK-kod ska det ge poäng. Det finns inget som tyder på att de gjort det.

Det står tydligt på SAS sida att de ger poäng för alla flyg marknadsförda av SAS med SK-kod:

En fotnot är att till exempelvis Flying Blue kan du tjäna poäng på både Star Alliance-flygningar (typ med COPA) och OneWorld (JAL och Qantas) så länge det är codeshare. Men du kan inte tjäna poäng även om du bokar samma flyg om de flygs med bolagets egna koder.

Loungetillgång låter jag vara osagt. Prova och se!

SAS kan såklart ha förhandlat till sig annorlunda, men i Skyteam är det marketing carrier som avgör och har man en SK-kod ska det ge poäng. Det finns inget som tyder på att de gjort det.
SK-kod, så länge det är en Skyteam flygning!

Det står tydligt på SAS sida att de ger poäng för alla flyg marknadsförda av SAS med SK-kod:
Nej, det står att de ger poäng för de flyg som är marknadsförda och flugna av SAS, eller de som är marknadsförda av SAS och flugna av Skyteam partner.

Där står ingenting alls om flyg som marknadsförs av SAS och flygs av en icke-skyteam partner, och därmed får man ränka med noll där.

TAP är inte en skyteam partner.

SK-kod, så länge det är en Skyteam flygning!

Nej, det står att de ger poäng för de flyg som är marknadsförda och flugna av SAS, eller de som är marknadsförda av SAS och flugna av Skyteam partner.

Där står ingenting alls om flyg som marknadsförs av SAS och flygs av en icke-skyteam partner, och därmed får man ränka med noll där.

TAP är inte en skyteam partner.

Vi får se vad som händer, på alla andra skyteambolag så tjänar du poäng efter flygnummer oavsett vilket bolag som faktiskt flyger vilket är en stor fördel med Skyteam. Men SAS kanske har förhandlat olika. Det skulle inte förvåna mig. De verkar ju ha förhandlat till sig ett undantag vad gäller bagage på lightbiljetter också.

Vi får se vad som händer, på alla andra skyteambolag så tjänar du poäng efter flygnummer oavsett vilket bolag som faktiskt flyger vilket är en stor fördel med Skyteam. Men SAS kanske har förhandlat olika. Det skulle inte förvåna mig. De verkar ju ha förhandlat till sig ett undantag vad gäller bagage på lightbiljetter också.
Tror inte det är riktigt så enkelt. Delta tex tjänar inga poäng på en KL marketed flight utförd av icke skyteam enligt deras site.

Tror inte det är riktigt så enkelt. Delta tex tjänar inga poäng på en KL marketed flight utförd av icke skyteam enligt deras site.
About 10-15 years ago, I earned many DL miles from AZ-coded flights operated by non-SkyTeam airlines. Delta said I wouldn’t earn any miles for those flights, but then the flight credit would usually post automatically anyway for those AZ-coded flights operated by non-SkyTeam airlines.

Jag skrev till SAS diamant-epost
Kanske lite OT men hur långt tid tog det att få svar?
Jag skickade för 10 dagar sedan, efter att jag inte fått något svar på chatten, om felaktig intjäning från KLM (att de inte tagit hänsyn till regeln om minsta distans) och jag har fortfarande inte fått någon respons.

Toppen