Senaste nytt

Lufthansa-loungen på Heathrow stängs för renovering

Hafermann

Medlem
Från 1/10 till mitten av januari kommer LH-loungen i T2 på LHR vara stängd för renovering. Lufthansagruppens kunder hänvisas till Star Alliancebolagens lounger i 2B. Jag undrar var SAS resenärer får hålla till. Undrar även när SAS tänker kommunicera detta. Jag tycker det brister i långa delar av kommunikationen. Från deras sida för tillfället.

Nedan den tyska kommunikationen jag fått ta del av.

Lufthansa schließt wegen Renovierungsarbeiten in den nächsten Monaten die Lounge in London.

Die Infos:

“Die Lufthansa Lounge ist vom 1. Oktober 2024 bis Mitte Januar 2025 wegen Renovierung geschlossen.
Lufthansa HON Circle Members, Lufthansa Senatoren, Lufthansa Business Class, STAR Alliance Gold und STAR Alliance Business Class Gäste können die folgenden STAR Alliance Lounges nutzen:
Singapore Airlines SilverKris Lounge (Terminal 2 – B-Gates, in der Nähe von Gate B44)
Air Canada Maple Leaf Lounge (Terminal 2 – B-Gates, in der Nähe von Gate B44)
United Club Lounge (Terminal 2 – B-Gates, in der Nähe von Gate B46)
Wegbeschreibung von Terminal 2 A-Gates zu B-Gates: Folgen Sie dem Schild “Gates B28-49″, nachdem Sie den Kinderspielbereich passiert haben, biegen Sie nach rechts ab und nutzen Sie den Tunnel.”

Oj, då kan det bli lite trångt där ute på B-piren. De få gånger jag varit i Lufthansas lounge har den varit ganska välbesökt (förvisso innan pandemin skall erkännas) och om en större andel av de gästerna tar sig ut till de andra loungerna blir det livat...

När Singapore Airlines renoverade sin lounge så hänvisades deras kunder till Plaza Premium. Känns som LH borde kunnat löst något liknande.

När Singapore Airlines renoverade sin lounge så hänvisades deras kunder till Plaza Premium. Känns som LH borde kunnat löst något liknande.
När jag besökt de olika *A-loungerna är det alltid många fler i LH-loungerna än hos SQ eller UA. Plaza Premium kan väl också vara rätt välbesökt. Så ärligt talat tror jag inte alla från LH får plats på Plaza Premium. Om man hänvisar folk till tre lounger borta vid B-gates, dit det är ganska långt, är det förmodligen färre som orkar sig dit, så då funkar det kanske hyggligt med den tillgängliga kapaciteten?

När jag besökt de olika *A-loungerna är det alltid många fler i LH-loungerna än hos SQ eller UA. Plaza Premium kan väl också vara rätt välbesökt. Så ärligt talat tror jag inte alla från LH får plats på Plaza Premium. Om man hänvisar folk till tre lounger borta vid B-gates, dit det är ganska långt, är det förmodligen färre som orkar sig dit, så då funkar det kanske hyggligt med den tillgängliga kapaciteten?
Man ska nog inte heller glömma att en rätt stor andel av besökarna har varit sas kunder. Sas är ju "oproportionerligt stora" på Heathrow. Om de inte "följer med" så minskas behovet av reserv kapacitet en hel del.

Nja, Lufthansa Group är nog betydligt större på Heathrow än SAS trots allt. Enligt https://simpleflying.com/london-heathrow-airlines-most-slots-guide/ hade LHGroup i genomsnitt 47 avgångar per dag 2022. SAS har väl i storleksordningen 20. Så ja i förhållande till bolagets storlek kontra LHGroup har SAS väldigt många slottar.

Men SAS kan nog trots allt vara ganska tunga nyttjare av Lufthansas lounge då Plus-biljetter ger tillträde liksom jag spekulerar i att det är ganska hög andel resenärer med EBG+ hos SAS kontra jobbet med att slita ihop ett SEN inom M&M. (Fast är det inte så att Lufthansas egna Frequent Travellers får lounge tillgång om de flyger med LHGroup? så det borde ju öka antalet gäster).

Nåja, den som är på Heathrow Terminal 2 efter 1 oktober får väl se :) Och gärna återrapportera ;)

Jag har oftast gått direkt från loungerna vid B-gates till mitt SAS-flyg så sällan jag varit inne i LH-loungen men när jag gjort det har den verkligen varit full. Frågan är hur många av dessa som orkar göra promenaden fram och tillbaka till B-gates; de flesta LH-grupps resenärer skall ju flyga kort och lär komma senare till flygplatsen än de som skall till exempelvis Asien eller Nordamerika.

Intressant att se vad detta innebär för SAS-passagerare. Jag hade gärna fått tillträde till Singapore eller United istället.

Nja, Lufthansa Group är nog betydligt större på Heathrow än SAS trots allt. Enligt https://simpleflying.com/london-heathrow-airlines-most-slots-guide/ hade LHGroup i genomsnitt 47 avgångar per dag 2022. SAS har väl i storleksordningen 20. Så ja i förhållande till bolagets storlek kontra LHGroup har SAS väldigt många slottar.

Men SAS kan nog trots allt vara ganska tunga nyttjare av Lufthansas lounge då Plus-biljetter ger tillträde liksom jag spekulerar i att det är ganska hög andel resenärer med EBG+ hos SAS kontra jobbet med att slita ihop ett SEN inom M&M. (Fast är det inte så att Lufthansas egna Frequent Travellers får lounge tillgång om de flyger med LHGroup? så det borde ju öka antalet gäster).

Nåja, den som är på Heathrow Terminal 2 efter 1 oktober får väl se :) Och gärna återrapportera ;)
SAS har 216 slot-par per vecka och är 7:e störst, vilket räcker till ca 17 avgångar per dag på vardagar (eftersom det är få på lördagar).

Och ja, M&M Frequent Traveller kommer in i de egna bolagens lounger. Dvs inte bara LH Group utan även LOT på LHR.

Jag var förbi igår för SAS kvällsflyg och det var en del folk i Business men lugnare i Senator-delen. Hörde att det var flera svenskar där inne så verkar vara välbesökt och att SAS behöver gå ut med information omgående. Gick dock fint att använda fast track och LH Lounge med SAS biljett och EBG.

Toppen