Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Väldigt vad många är emot chatflights. Vad är problemet egentligen, de hjälper folk att hitta bonusresor? Eller vad missar jag?
SAS sida för bokning av Star Alliance är ju väldigt trög om man inte vet väldigt exakt vad man är ute efter
Finns en hel tråd här om deras olika scamförsök och reklammissar, som Barnekov & co själva erkänner.

Snart bara två veckor kvar tills SAS byter allians. Är ni peppade? Vad ser ni fram emot mest?

Första stresstestet om KLM/Delta lyckas ”översätta” EBG resp. EBS till Elite Plus/Elite på vår resa 6/9 med därtill förmåner utan allt för mycket huvudvärk från vår sida…

Därefter givetvis Sky Priority och tillgången på awards.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jaha, då är jag med! Ja, kan väl inte varit någon ursprunglig tanke att det ska vara så svårt och komplicerat att man ska behövt betala utomstående för att boka. Jag har själv reflekterat över varför SAS har en sån krånglig sökmotor som gör att ett tredjepartsföretag kan omsätta 36 miljoner (https://www.allabolag.se/5590809173/chatflights-international-ab) bara genom att hjälpa andra få värde för deras 2-4-1. Samtidigt tveeggat svärt där man inte vill göra det för lätt för kunderna att boka till bra värde för poängen?
OTP-användning är vad lojalitetsprogramoperatören kommer på efter att ha insett hur många kunder som klagar på att deras lojalitetsprogramkonton har plundrats av poängtjuvar. Att OTP också liksom begränsar tredje parts möjlighet att maximera konsumentöverskottet är en bonus för lojalitetsprogramoperatören. Människor kommer fortfarande att använda prisbokningsföretag även när de måste vidarebefordra OTP-koden.

Det ska bli intressant att se vad som händer med priserna som tas ut av bonusbokningstjänster. Jag förväntar mig att de kommer att höja priserna ändå.

Jag kommer att veta imorgon (1/9) om min SAS-status dyker upp på DL-flyg som SkyTeam ElitePlus eller inte. Jag förväntar mig att det ska fungera.

Last edited:
OTP-användning är vad lojalitetsprogramoperatören kommer på efter att ha insett hur många kunder som klagar på att deras lojalitetsprogramkonton har plundrats av poängtjuvar. Att OTP också liksom begränsar tredje parts möjlighet att maximera konsumentöverskottet är en bonus för lojalitetsprogramoperatören. Människor kommer fortfarande att använda prisbokningsföretag även när de måste vidarebefordra OTP-koden.

Det ska bli intressant att se vad som händer med priserna som tas ut av prisbokningstjänster. Jag förväntar mig att de kommer att höja priserna ändå.

Jag kommer att veta imorgon (1/9) om min SAS-status dyker upp på DL-flyg som SkyTeam ElitePlus eller inte. Jag förväntar mig att det ska fungera.
Nervöst?

Syftade på om du får status hos Delta eller inte.
I don’t like SkyMiles, and yet I have lifetime status with Delta. Good airline (usually) with lousy loyalty program for me despite my easy access to Delta credit cards (which I have never wanted).

I will get elite status benefits one way or the other, but I prefer to build up a EuroBonus balance more than a DL balance. And I may just check-in and then cancel anyway, so then the benefits don’t really matter anyway. :D

Either way, I will know if my SAS status will show as ElitePlus on Delta tomorrow.

Ännu en brasklapp har dykt upp:

"Note: Due to technical reasons, EuroBonus members will not initially be able to enjoy all Elite or Elite Plus benefits on the following airlines: Middle East Airlines, Aeromexico and Aerolineas Argentinas. We are working hard to enable it as fast we can and will notify you as soon as it is available."

MEA kan man förstå, eftersom dom är lite på paus inom Skyteam. Men att inte kunna få statusförmåner på Aeromexico från start är ett stort problem.

Ännu en brasklapp har dykt upp:

"Note: Due to technical reasons, EuroBonus members will not initially be able to enjoy all Elite or Elite Plus benefits on the following airlines: Middle East Airlines, Aeromexico and Aerolineas Argentinas. We are working hard to enable it as fast we can and will notify you as soon as it is available."

MEA kan man förstå, eftersom dom är lite på paus inom Skyteam. Men att inte kunna få statusförmåner på Aeromexico från start är ett stort problem.

Eftersom AeroMexico typ är Delta i mångt och mycket, exempelvis använder samma personal etc vid incheckning och delar till viss del it-system så tror jag inte det blir några större problem i praktiken.

Toppen