SAS nya styrelse

011430121

New member
Ordförande blir Kåre Schults som är 63 år och ett välkänt namn i Dansk näringsliv

Ytterligare sex ledamöter ingår i styrelsen plus tre arbetarrepresentanter



Joe McConnell representerar Castlelake



Jude Bricker representerar Castlelake



Henriette Fenger Ellekrog representant för Danska staten , hon var HR direktör hos SAS fram till 2014



Peter Stensgaard Mörch VD Pension Danmark har tidigare varit departementschef i danska Finansministeriet de är där danska statens aktierna i SAS ligger



Alexander Boissy Har varit inställd i AF/KLM sedan 1999



Anders Boyer Sörgaard representant för Lind Invest har sedan varit finanschef hos Pandora



Kim John CChristiansen SAS Cargo arbetarrepresentanter



Jens Lippestad SAS Norge arbetarrepresentanter



Tommy Nilsson SAS Sverige arbetarrepresentanter



Danske Banks analytiker Jacob Pedersen är tillfreds med den nya styrelsen många kan mycket om luftfart och Anders Boyer-Sörgaard kan hur man säljer till konsument



Första styrelsemötet kommer att hållas den 11 september (märkligt datum tycker jag!)

Arvodet till ordförande har tidigare varit 600 000 SEK intressant och se vad det kommer att landa nu!





















​​
 
Brandten skrev:Mycket bra! Får antaga att dessa ses som bäst lämpade att driva företaget framåt.Klicka för att utvidga...
“Good old boys network” = högre risk för dålig styrelseprestation när det gäller att övervaka ledningen.



Mer oberoende och mångsidig styrelse = mer kritiskt förhållningssätt till ledningens prestationer.



Jag föredrar det senare.



Bricker = Sun Country (MSP-based low cost carrier) och tidigare Allegiant (ultra-LCC carrier) kille.
 
Möjligen lite förvånande att inte AF/KL har ytterligare en representant, Kan tycka att Lind invest har oproportionerligt stor makt ?

Ägarandelar:

Castlelake 32% , danska staten 25.8%, AF/KL 19.9%, Lind invest8.6%
 
Gweilo_2 skrev:Möjligen lite förvånande att inte AF/KL har ytterligare en representant, Kan tycka att Lind invest har oproportionerligt stor makt ?Ägarandelar:Castlelake 32% , danska staten 25.8%, AF/KL 19.9%, Lind invest8.6%Klicka för att utvidga...
Dom har ju VD-posten //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
Cristoffer Cedergren skrev:What do you mean?Klicka för att utvidga...
Anko has served his use, and the masters who brought him in have no further need for him.



SAS’s new masters will have their own favorites to put in.



The only questions are when and where Anko goes and under what circumstances he goes. [And at some point SAS will have problems and the investors will motivate the board to look for a fall guy, a new strategy and a new management team. Just the nature of business.]



It could still be that SAS turns out to be a northern version of Alitalia for AF-KL. 15 years ago, AF-KL acquired something like 25% of Alitalia. The key difference from the SAS situation is that SAS got to use US bankruptcy law in a more concentrated market environment while Alitalia never got around to US bankruptcy court. This kind of use of US bankruptcy court is now Anko’s “marketability” as an airline executive — maybe even more so than just operating an airline.



The most amusing appointment to the board is that Denmark put up the HR boss as its rep. Whether or not it was done merely to satisfy Danish labor unions, the appointment speaks to the Danish commitment to keep SAS as a jobs engine in Denmark.
 
guwonder skrev:Anko has served his use, and the masters who brought him in have no further need for him.SAS’s new masters will have their own favorites to put in.The only questions are when and where Anko goes and under what circumstances he goes. [And at some point SAS will have problems and the investors will motivate the board to look for a fall guy, a new strategy and a new management team. Just the nature of business.]It could still be that SAS turns out to be a northern version of Alitalia for AF-KL. 15 years ago, AF-KL acquired something like 25% of Alitalia. The key difference from the SAS situation is that SAS got to use US bankruptcy law in a more concentrated market environment while Alitalia never got around to US bankruptcy court. This kind of use of US bankruptcy court is now Anko’s “marketability” as an airline executive — maybe even more so than just operating an airline.The most amusing appointment to the board is that Denmark put up the HR boss as its rep. Whether or not it was done merely to satisfy Danish labor unions, the appointment speaks to the Danish commitment to keep SAS as a jobs engine in Denmark.Klicka för att utvidga...
Källa på detta? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji41.png
 
guwonder skrev:Anko has served his use, and the masters who brought him in have no further need for him.SAS’s new masters will have their own favorites to put in.Klicka för att utvidga...
Tolkar detta på två sätt. Hjälp mig att reda ut hur det gick till.

KLM och Air France hade ett finger med i spelet redan 2021 när Anko van der Werf anställdes, de förutsåg eller hade inside information om att en rekonstruktion låg runt hörnet.

Eller.

De som anställde Anko van der Werf visste att en rekonstruktion var på gång och ville ha en kompetent rekonstruerare oavsett hur ägandet såg ut när allt var klart.
 
guwonder skrev:Anko has served his use, and the masters who brought him in have no further need for him.SAS’s new masters will have their own favorites to put in.The only questions are when and where Anko goes and under what circumstances he goes. [And at some point SAS will have problems and the investors will motivate the board to look for a fall guy, a new strategy and a new management team. Just the nature of business.]It could still be that SAS turns out to be a northern version of Alitalia for AF-KL. 15 years ago, AF-KL acquired something like 25% of Alitalia. The key difference from the SAS situation is that SAS got to use US bankruptcy law in a more concentrated market environment while Alitalia never got around to US bankruptcy court. This kind of use of US bankruptcy court is now Anko’s “marketability” as an airline executive — maybe even more so than just operating an airline.The most amusing appointment to the board is that Denmark put up the HR boss as its rep. Whether or not it was done merely to satisfy Danish labor unions, the appointment speaks to the Danish commitment to keep SAS as a jobs engine in Denmark.Klicka för att utvidga...


Jag tror du har fel. Anko anställdes inte på SAS för att gå KLM/AF ärende. Däremot så är det väl troligt att han anställdes för sin efarenhet från Chapter 11. Hans uppdrag har säkert varit att i första hand rädda SAS. Det verkar han ju ha lyckats med nu.



Att rekonstruktionen nu är klar betyder ju att SAS mer eller mindre börjar från ett vitt papper och kan lägga upp nya planer och strategier. I det arbetet kommer ju AF/KLM att var med eftersom de nu är delägare och sitter i styrelsen. De behöver inte göra sig av med Anko för detta.



Däremot så skulle jag inte bli förvånad ifall Anko ändå slutar, men då beror det inte på att han utpekas som någon form av syndabock eller har gjort ett dåligt jobb. Nej, en sådan förändring skulle i så fall grunda sig i helt vanliga utvecklingssteg. Olika faser kräver olika typer av ledarskap.



Vad det gäller att man har en HR chef i styrelsen är väl faktiskt modernt och riktigt bra. En styrelse mår bäst av att ha medlemmar från olika kompetensområden, precis som nästan alla andra gruppkonstellationer. Och ja, en fördel kan eventuellt vara att man kanske har erfarenhet från facklig dialog, men inte enbart det. HR innebär så mycket mer.
 
Tror att de nya ägarna gillar Anko. Han va hård mot piloterna under förra strejken, vilken verkligen kan behövas framöver igen...
 
Det var SAS förra styrelse som anställde Anko, det stod mellan han och en BA medarbetare vill jag minnas.



För två år sedan hade jag kunnat sätta min sista peng på att om SAS skulle byta ägare så skulle det bli Lufthansa Group som skulle bli nya ägare, men ack vad fel jag fick.
 
ResenärenLars skrev:Jag tror du har fel. Anko anställdes inte på SAS för att gå KLM/AF ärende. Däremot så är det väl troligt att han anställdes för sin efarenhet från Chapter 11. Hans uppdrag har säkert varit att i första hand rädda SAS. Det verkar han ju ha lyckats med nu.Att rekonstruktionen nu är klar betyder ju att SAS mer eller mindre börjar från ett vitt papper och kan lägga upp nya planer och strategier. I det arbetet kommer ju AF/KLM att var med eftersom de nu är delägare och sitter i styrelsen. De behöver inte göra sig av med Anko för detta.Däremot så skulle jag inte bli förvånad ifall Anko ändå slutar, men då beror det inte på att han utpekas som någon form av syndabock eller har gjort ett dåligt jobb. Nej, en sådan förändring skulle i så fall grunda sig i helt vanliga utvecklingssteg. Olika faser kräver olika typer av ledarskap.Vad det gäller att man har en HR chef i styrelsen är väl faktiskt modernt och riktigt bra. En styrelse mår bäst av att ha medlemmar från olika kompetensområden, precis som nästan alla andra gruppkonstellationer. Och ja, en fördel kan eventuellt vara att man kanske har erfarenhet från facklig dialog, men inte enbart det. HR innebär så mycket mer.Klicka för att utvidga...


Not sure how I am wrong in what I posted when the rest of the above agrees with what I posted above.



Anko was an AF-KL guy in Sweden a good number of years before he was hired by the pre-US bankruptcy masters of SAS to do what he had done before for Avianca with the US bankruptcy. And in the process he delivered SAS to his former employer AF-KL. He did the job at SAS that he did with Avianca, but this time he has stayed around to see the airline exit from bankruptcy court while still on the clock. He has done the job for the old masters and the new masters have already gotten what they wanted from him.
 
John Milner skrev:Tolkar detta på två sätt. Hjälp mig att reda ut hur det gick till.KLM och Air France hade ett finger med i spelet redan 2021 när Anko van der Werf anställdes, de förutsåg eller hade inside information om att en rekonstruktion låg runt hörnet.Eller.De som anställde Anko van der Werf visste att en rekonstruktion var på gång och ville ha en kompetent rekonstruerare oavsett hur ägandet såg ut när allt var klart.Klicka för att utvidga...
Det senare: “De som anställde Anko van der Werf visste att en rekonstruktion var på gång och ville ha en kompetent rekonstruerare oavsett hur ägandet såg ut när allt var klart.”



Although competency is in the eye of the beholder, and sometimes the competency/incompetency takes time for it to show even post-bankruptcy restructuring. Then when the competency/incompetency in basic operations shows, the blame for the performance either lands on a predecessor or it lands on the current guy who moves on or gets sent packing and gets replaced.




011430121 skrev:Det var SAS förra styrelse som anställde Anko, det stod mellan han och en BA medarbetare vill jag minnas.För två år sedan hade jag kunnat sätta min sista peng på att om SAS skulle byta ägare så skulle det bli Lufthansa Group som skulle bli nya ägare, men ack vad fel jag fick.Klicka för att utvidga...


Ur ett regulatoriskt perspektiv hade AF-KL en högre förändring än LH Group av att kunna få myndighetsgodkännande att ta SAS. Så var fallet även år innan Anko lämnade Avianca för att återvända till Sverige för att spela för SAS den här gången istället för för AF-KL.
 
Back
Top