Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Är det SK7907 som är den första SAS SkyTeam flighten på söndag 1 september?
Eller räknas SK1415 till Köpenhamn som den första (så kan man ju boka en liten sväng på den kanske).
 
Är det SK7907 som är den första SAS SkyTeam flighten på söndag 1 september?
Eller räknas SK1415 till Köpenhamn som den första (så kan man ju boka en liten sväng på den kanske).
Jag kontrar med:

SK743 VNO-CPH avgår 0630 lokal tid, dvs. 0530 Skandinavisk tid.

SK984 HND-CPH avgår 1145 lokal tid, dvs. 0445 Skandinavisk tid.
 
Är inte poängen som försöker framföras att EBG+ kan använda SAS fast track även när de flyger med andra star alliance-bolag och att när SAS byter till Sky Team kommer EBG+ kunna göra detta när de flyger med andra Sky Team-bolag (men inte star alliance) och iom att det är färre Sky Team-avgångar än Star Alliance-avångar kommer belastningen på SAS Fast Track minska?
SAS verkar tycka att det finns kapacitet kvar eftersom de både börjat sälja access och nu inkluderar det till dom som har silver och reser i tjänsten (bokat med SAS for Work)
Precis. Liksom att det inte går att lägga in FlyingBlue hos SAS idag. Skulle inte förvåna mig om det inte redan ligger i koden och väntar på att bli aktiverat midnatt 1:a september.
Jag la in mitt EBD-nummer i KLMs app nyss och det ser inte ut att ha uppdaterats men i SAS appen dök det upp så det verkar hända saker i bakgrunden.
 
Seems like SAS expected SAS Fast Track use at CPH to plummet, and so instead they expand access to SAS FastTrack with SAS Silvers allowed too. Expected in a way.

Got this in email from SAS (as a Gold member):

*******

FAST TRACK FOR EUROBONUS SILVER​

As a EuroBonus Silver member, fast track is now included in all ticket types when you book your business travel. Available at all Scandinavian airports and selected European airports.​
*******

Kanske vill SAS att jag ska registrera mig för SAS for Work? https://www.flysas.com/be-en/corporate-program/
 
Last edited:
Seems like SAS expected SAS Fast Track use at CPH to plummet, and so instead they expand access to SAS FastTrack with SAS Silvers allowed too. Expected in a way.

Got this in email from SAS (as a Gold member):

*******

FAST TRACK FOR EUROBONUS SILVER​

As a EuroBonus Silver member, fast track is now included in all ticket types when you book your business travel. Available at all Scandinavian airports and selected European airports.​
*******

Kanske vill SAS att jag ska registrera mig för SAS for Work? https://www.flysas.com/be-en/corporate-program/
Ja det är ju ett krav att det bokas som sas for work för att de ska gälla. Annars gäller det inte för EBS.
På Arlanda är detta inget problem över huvud taget oavsett vad, och i CPH har jag aldrig behövt köa heller (högst troligt för jag sällan reser i peak hours).
 
Har dålig uppfattning hur mycket extra resenärer detta styr till sas fasttrack på CPH. Hoppas det inte gungar båten för mycket och urvattnat den i särklass bästa förmånen för oss som ofta startar resan på CPH.
 
Mina transatlantiska sommarflyg med SAS är mer tomma än de någonsin varit under de senaste åren (med undantag för pandemin). ORD-CPH och IAD-CPH verkar vara mer tomma i ekonomiklass än de brukade vara. Men mina andra TATL Star Alliance-flyg i sommar är väldigt fulla. Uppdelningen av relationen mellan SAS och United har drabbat dessa SAS TATL-linjer sedan AF/KL fick sitt avtal om att köpa in sig i SAS.

“No pain, no gain”? “Near-term pain for long-term gain”? SAS spelar på kasinot.
 
Har dålig uppfattning hur mycket extra resenärer detta styr till sas fasttrack på CPH. Hoppas det inte gungar båten för mycket och urvattnat den i särklass bästa förmånen för oss som ofta startar resan på CPH.

Inte mycket. Det krävs företag för att kunna registrera sig och du måste fortfarande ha silver och börjar du tjäna in det på flygningar så är du snart guld ändå. Det kommer inte göra någon större skillnad.

Guwonder har predikat om SAS fast tracks undergång i många trådar tidigare på olika sätt.
 
Mina transatlantiska sommarflyg med SAS är mer tomma än de någonsin varit under de senaste åren (med undantag för pandemin). ORD-CPH och IAD-CPH verkar vara mer tomma i ekonomiklass än de brukade vara. Men mina andra TATL Star Alliance-flyg i sommar är väldigt fulla. Uppdelningen av relationen mellan SAS och United har drabbat dessa SAS TATL-linjer sedan AF/KL fick sitt avtal om att köpa in sig i SAS.

“No pain, no gain”? “Near-term pain for long-term gain”? SAS spelar på kasinot.
Var fullt till sista stol på ARN-EWR-ARN båda riktningarna när jag flög i somras. New York är dock en O&D rutt tillskillnad från Chicago och Washington som förlitar sig på transferpax.
 
Toppen