Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

alexschultz

New member
Hej,



Går det idag att göra en bedömning av vilka resor som kommer finnas tillgängliga som bonusresor när SAS släpper bonusresor med SkyTeam efter 1 september? Idag har ju Flying Blue som jag förstår det inga bonusflyg i den bemärkelsen utan deras modell liknar mer den när man bokar vanliga biljetter men med bonuspoäng med SAS.



Har någon som är mer insatt i Flying Blue vetskap om hur släppet av bonusflyg tillgängliga hos SAS kommer göras? Finns det något sätt att idag uppskatta om en viss flygning kommer finnas tillgänglig?



//Alex
 
Flying Blue har idag dynamisk prissättning på sina awards men har även promos och liknande som man kan hitta på deras hemsida.



Det är ju samma som exempelvis United haft för sina egna kunder. Det är inte så långsökt att tänka att SAS kommer kunna boka de dagar då de billigaste awardsen finns tillgängliga och vice versa precis som man har kunnat göra på United och andra bolag som haft bättre tillgänglighet och erbjudande för sina egna kunder.



Exakt hur mycket som blir tillgängligt får vi se när övergången skett.
 
Stort tack för snabbt och bra svar!



Vad bedöms som "de billigaste awardsen"? Jag är ju inte van vid konverteringen Eurobonuspoäng --> Flying Blue Miles, men t.ex. 200,000 Miles låter mycket trots att det är det lägsta beloppet jag kan hitta på den här specifika flygningen +/- ett par dagar.
 
Igen här vet något om vad som bör tillgängligt. Alla kan ju gissa, men din gissning är lika mycket värd som min.



Chefen för Eurobonus sa ju tom i intervju igår att de inte vet vad de kommer få för tillgänglighet.
 
AlexSchultz skrev:Stort tack för snabbt och bra svar!Vad bedöms som "de billigaste awardsen"? Jag är ju inte van vid konverteringen Eurobonuspoäng --> Flying Blue Miles, men t.ex. 200,000 Miles låter mycket trots att det är det lägsta beloppet jag kan hitta på den här specifika flygningen +/- ett par dagar.Klicka för att utvidga...
Det finns ingen konvertering. Glöm allt vad det heter, enda som är relevant är sas tabell med priser, inget annat.
 
palmen skrev:Det finns ingen konvertering. Glöm allt vad det heter, enda som är relevant är sas tabell med priser, inget annat.Klicka för att utvidga...
Absolut, men jag tänker mer för att kunna gissa lite bättre. Vad är ett "normalt billigt Miles-flyg" hos KLM inom Europa?
 
AlexSchultz skrev:Stort tack för snabbt och bra svar!Vad bedöms som "de billigaste awardsen"? Jag är ju inte van vid konverteringen Eurobonuspoäng --> Flying Blue Miles, men t.ex. 200,000 Miles låter mycket trots att det är det lägsta beloppet jag kan hitta på den här specifika flygningen +/- ett par dagar.Klicka för att utvidga...


Enligt mig de baspriser som finns. Kollar du på United som också har dynamiska priser på sina awards fanns det ett gäng biljetter som Eurobonus kunde boka. Dessa fanns i bokningsklass X (vad gällde eco). Sedan fanns det biljetter som kostade mer poäng, dessa kunde enbart Unitedkunder boka och ingen annan.



Det är så Flying Blue också fungerar. De släpper awards med de absolut lägsta priset, typ 30 000 poäng (eller vad det nu är). Sen ökar priserna dynamiskt och de biljetterna kan bokas av kunder i det egna programmet. OM (och jag säger om för det är ingen som vet som det påpekats av andra) det kommer fungera på samma vis för Flying Blue som det gör i nuläget med United så är det bara de billigaste biljetterna för 30 000 poäng som kommer gå att boka med partners. Det blir inte några dynamiska priser för awards bokade genom SAS, utan det kommer helt enkelt bara inte vara tillgängligt. Och det kommer nog vara likadant på andra hållet, att SAS-biljetter som betala med poäng inte kommer kunna bokas genom Flying Blue.



Med som sagt en stor brasklapp då ingen faktiskt vet exakt hur det går till. Men ett bolag med dynamiska priser i en allians är inget nytt.
 
Hachans skrev:Enligt mig de baspriser som finns. Kollar du på United som också har dynamiska priser på sina awards fanns det ett gäng biljetter som Eurobonus kunde boka. Dessa fanns i bokningsklass X (vad gällde eco). Sedan fanns det biljetter som kostade mer poäng, dessa kunde enbart Unitedkunder boka och ingen annan.Det är så Flying Blue också fungerar. De släpper awards med de absolut lägsta priset, typ 30 000 poäng (eller vad det nu är). Sen ökar priserna dynamiskt och de biljetterna kan bokas av kunder i det egna programmet. OM (och jag säger om för det är ingen som vet som det påpekats av andra) det kommer fungera på samma vis för Flying Blue som det gör i nuläget med United så är det bara de billigaste biljetterna för 30 000 poäng som kommer gå att boka med partners. Det blir inte några dynamiska priser för awards bokade genom SAS, utan det kommer helt enkelt bara inte vara tillgängligt. Och det kommer nog vara likadant på andra hållet, att SAS-biljetter som betala med poäng inte kommer kunna bokas genom Flying Blue.Med som sagt en stor brasklapp då ingen faktiskt vet exakt hur det går till. Men ett bolag med dynamiska priser i en allians är inget nytt.Klicka för att utvidga...
Ok, tack! Jag kan se att Amsterdam-Stockholm i Oktober kryllar av bonusbiljetter för 22,500 Miles. Sannolikt är det kring det häradet man ska hamna. Biljetter som idag "kostar" 200,000 Miles är således osannolikt att de kommer släppas som bonusflyg för Eurobonus.
 
palmen skrev:Igen här vet något om vad som bör tillgängligt. Alla kan ju gissa, men din gissning är lika mycket värd som min.Chefen för Eurobonus sa ju tom i intervju igår att de inte vet vad de kommer få för tillgänglighet.Klicka för att utvidga...


Jag tolkar t.om. hans uttalande som att KLM/AF awards ej kommer finnas tillgängliga 1 SEP. Det lät som det fanns en hel del förhandling kvar där.
 
Efter att ha sökt på Flying Blue ett tag så är min förhoppning att flyget med Vietnam Airlines här kommer vara bokningsbart med Eurobonus, medans det är osannolikt att vi kan boka flyget med Air France.





sk%C3%A4rmbild-2024-08-27-143226-png.156354








1724762291433-png.156355
 
Om 5 dygn vet vi både om systemet håller och vad som släpps till EB.
 
Jag hoppas att tillgången till bonusutrymme på Air France- och KLM-flygningar med SAS-poäng är bättre än med Delta- och Virgin Atlantic-poäng, men mina förväntningar är låga på detta. Jag kommer fortfarande att behöva Air France-KLM-poäng för AF-KL-flyg.
 
JacobGBG skrev:Jag tolkar t.om. hans uttalande som att KLM/AF awards ej kommer finnas tillgängliga 1 SEP. Det lät som det fanns en hel del förhandling kvar där.Klicka för att utvidga...
Gällde inte det First? Eftersom inte SAS själva har den klassen har övriga bolag lågt incitament för att erbjuda dem till SAS.
 
Bat skrev:Gällde inte det First? Eftersom inte SAS själva har den klassen har övriga bolag lågt incitament för att erbjuda dem till SAS.Klicka för att utvidga...
Det är lite tvetydigt, kommer de ge en begränsad tillgång 1 SEP eller kommer kommer dom lösa allt senare. Det finns tolkningsutrymme där.
 
Det som är "oroande" är att det inte finns nån info på tex Flying blues webbsidor om nåt samarbete med SAS. Känns inte prio för dem att deras medlemmar ska få info i god tid om intjäning, awards etc. på SAS.
 
Stockholm1 skrev:någon som vet hur man flyger ARN-AKL för poäng kring den 8 jan. Economy inget problem. Star Alliance el Sky Team?Klicka för att utvidga...
Det beror på när du bokar

Bokar du idag eller imorgon = Star Alliance

Bokar du söndag eller senare = Sky Team
 
Back
Top