Senaste nytt

Bästa/billigaste redemption av Avios-poäng

Tjena,

Har en liten summa Aviospoäng hos Finnair - och har (och kommer fortsatt) samlat MR-poäng hos AMEX som jag tänkt växla till Avios. Det känns logiskt att föra över till Finnair eftersom jag redan har ca. 20k poäng där, samt att det är bättre växlingskurs hos Finnair än Qatar. Men min fundering är ifall det finns något bäst värde i de olika programmen? Att man kanske ska föra över 1:1 till Qatar istället om man tänkt boka bonusresa hos dem?

Eller funkar det lika bra att boka via Finnair/BA/osv? Är ny på Oneworld och Avios.

Mitt mål är att kunna boka Qatar Qsuites inom snar framtid.

Tack på förhand!

Du kan flytta poäng mellan programmen så det bästa är att flytta över med bäst växelkurs.

Det ”ska” vara samma tillgänglighet hos qatar som BA men det är inte alltid fallet. Att flytta över går direkt så jag brukar kolla på bägge och boka via BA ifall det finns där då du isåfall kan ringa BA med att få hjälp med din bokning. Qatar må vara bra i luften men deras kundtjänst är katastrofalt dålig.

Bästa värdet är till Australien för 180,000 poäng men finns mycket att välja på även vid mindre antal poäng och timmar på planet.

Du kan flytta poäng mellan programmen så det bästa är att flytta över med bäst växelkurs.

Det ”ska” vara samma tillgänglighet hos qatar som BA men det är inte alltid fallet. Att flytta över går direkt så jag brukar kolla på bägge och boka via BA ifall det finns där då du isåfall kan ringa BA med att få hjälp med din bokning. Qatar må vara bra i luften men deras kundtjänst är katastrofalt dålig.

Bästa värdet är till Australien för 180,000 poäng men finns mycket att välja på även vid mindre antal poäng och timmar på planet.
Tack för input. Vet du något om Finnair? Antar att det viktigaste är kundtjänsten hos respektive bolag ifall utbudet är samma oberoende av vilket program man bokar hos (t.ex. om jag bokar Qatar via Finnair eller Qatar själva).

Har inte Amex fortfarande problem att överföra till Finnair online? Kanske går via kundtjänst annars måste man köra till BA först.

Oj, det vet jag inget om. Men då vet jag! Tur är att man kan föra över 1:1.

Bästa värdet är enligt mig jorden runt i First för 120-140k poäng. Det är svårslaget.
Onekligen svårslaget, men lite för ambitiöst för egen del. Drar inte in så jättemycket poäng så att det räcker till 2 pax. Men tack för förslaget! Antar att du själv testat på den?

Onekligen svårslaget, men lite för ambitiöst för egen del. Drar inte in så jättemycket poäng så att det räcker till 2 pax. Men tack för förslaget! Antar att du själv testat på den?
Absolut, bara läsa om det här...

Bästa värdet är enligt mig jorden runt i First för 120-140k poäng. Det är svårslaget.
det håller jag helt med om, men den är ju också rätt unik och inget man bokar på en handvändning, har kollat på den flera gånger men extremt svårt att göra 2 personer och sen risken med att få en agent som faktiskt vet vad dem sysslar med osv. När jag läste igenom din reserapport kändes det som en veckas heltidsjobb att sy ihop den resan.

Det finns ett mycket stort antal bloggare som har diskuterat ämnet, t ex:

Toppen