Senaste nytt

Ny med Amex Platinum

LiberLeo

Ny medlem
Hej! Har just skaffat Amex Platinum och har några funderingar som jag inte riktigt lyckats läsa mig till på hemsidan, men som alla kunniga på forumet kanske kan hjälpa mig reda ut.

1. PP-medlemskapet. När man googlar verkar det vara PP Select som ska ingå och då ska man kunna ta med sig två gäster. Men på AMEX loungesida när man söker fram lounger står det alltid bara en gäst. Vad gäller egentligen?

2. Funderar på om jag ska lägga till Points Plus. Står att man får 8x poängen på köp i utlandet. Räknas alla köp som görs i en annan valuta än SEK som köp i utlandet, dvs. även onlineköp?

3. Växelkurs. Mastercard och VISA har växelkurssidor där man kan se exakt vad man kommer debiteras. Tex på sidan nedan kan jag skriva in vilken valuta det gäller och vilken valuta mitt kort är i. Så om jag gör ett köp på 100 GBP idag kommer det kosta mig 1399,66 SEK (utan valutapåslag). Hittar inte någon liknande sida för AMEX. Hur vet jag vad det kommer kosta? Spelar roll bla för mina beräkningar om Points Plus är värt det då jag har ett MC från Collector utan valutapåslag som jag hittills använt för köp i utlandsköp.

4. Har som sagt ett Collector Easyliving (MC) som inte har något valutapåslag. Blev lite förvånad över att ett så dyrt kort som AMEX Platinum har valutapåslag… Har det alltid varit så? Är der något ni tror kommer ändras? Skaffade kortet mest för loungerna men tycker ändå det är lite snålt att ta 2% på ett kort som är riktat till folk som reser mycket…

1. Det är 1 gäst per kort (om inget ändrats nyligen).

2. Ja, köp i utländsk valuta ger 8x med Points Plus.

3. Amex har korrekt kurs och ett påslag på 2%. I de flesta länder blir detta mer eller mindre samma som för de flesta visa/mc kort. Ibland är Amex billigare, ibland MC...

Kursen för GBP just nu är 13,76 så om du får betala 13,99 så har de "påslag" men väljer att kalla det för något annat än valutapåslag. Amex borde då bli 13,76*1,02=14,03, dvs 4 öre mer än din kurs på MC.

4. De flesta kort påstår att de inte har valutapåslag, men istället har de fel växelkurs, potato potato, eller tomato tomato... Bara ett sätt att lura kunder att de har bra kurs.

1. Hmm, okej. Kanske är annorlunda för platinum-kunder i USA, den artikel jag läste om PP Select verkar handla om USA.

2. Great, tack!

3. Vad är korrekt kurs, var hittar man den? Dvs hur vet jag att kursen i vårt exempel kommer bli 14,03? Det låter ju faktiskt väldigt bra att det inte kommer bli mer än marginellt dyrare än med mitt MC.

4. Tja, det kör ju på MC:s kurs, så min kortutgivare lägger ju inte på något. Men är Amex-kursen inkl påslaget på 2% typ lika bra som MC-kursen utan påslag så är det ju tomato tomato som du säger.

Tack för svaren, ska fundera vidare på Points Plus :)

Du kan se live kursen på xe.com, Google om du vill eller avanza eller något annat ställe som uppdaterar i realtid.

Kursen behöver inte bli dyrare, många ggr är det billigare med amex än de mc kort som frekventeras i detta forum när man handlar i euro och USD.

Att din kortutgivare inte lägger på något är ju rätt irrelevant då kursen är för hög i grunden. Och MC kursen är ibland sämre än vad du får hos Amex.

Vad det gäller Priority Pass och Platinum kan du inte läsa vad som gäller i USA då det är olika marknader med lite olika förmåner på kortet. Läs istället på vad det svenska kortet ger, infon finns på amex svenska hemsida

Kan lågga till att amex justerar fx kurs innan slutlig debitering vilket kan vara lite irritersnde. exempel: betalade en krognota på typ 700 eur i veckan, då jag skulle splitta med sällskapet bad jag kundtjänst via appen om sek beloppet vilket var ett belopp. går inte attfå fram själv eftersom de ofta har flera dagars fördröjning innan den kommer upp i appen. när jag flera dagar senare gick in och kollade på hade de justerst/försämrat kursen ytterligare och bakat in sina 2% i växelkursen och landade på 12,04….
Föredrar EC där du kan få realtids sms vid varje köp och kursen inkluderar deras påslag, allt syns direkt i appen också.

Ah, det låter ju lite segt. I apparna för mina VISA och MC-kort ser jag direkt vad jag debiteras i SEK. Men man får väl helt enkelt räkna själv och komma ihåg att lägga på de 2%.

En fråga fill: concierge-tjänsten, är det någon som använder den? Fattar inte riktigt poängen, går väl lika snabbt att boka sin konsertbiljett själv som att ringa conciergen…

Toppen