Senaste nytt

Automatisk avbokning utan förvarning?

igelkotten

Medlem
Jag har i två omgångar försökt boka en biljett åt en vän som ska flyga från USA till Europa med Virgin Atlantic. Båda gångerna har jag uppgett hennes reseinformation men betalat med mitt kreditkort (och angett min info vad gäller kortinformation). Första gången betalade jag med SAS EuroBonus Mastercard och andra gången med mitt brittiska Amex Platinum.

För båda bokningarna fick min vän booking confirmation samt en e-ticket - jag har själv sett dessa mejl.

Men i båda fallen, så har Virgin skickat en återbetalning till mitt kort och sedan bara raderat bokningen ur deras system. De har inte vid något av tillfällen skickat något mejl utan jag har upptäckt det genom att jag noterat återbetalningen till mitt kort.

Jag har ringt Virgin men deras kundtjänst vet inte vad som går snett.

Har någon upplevt liknande problem förut och har gissning om vad som inte fungerar? Är det så ovanligt att någon annan än resenären betalar flygbiljetten?

Jag skulle gissa att någon anti-fraud-funktion fått tuppjuck och att det då blir avbrutet köp snarare än regelrätt avbokning. Men det är en s.k. killgissning. Det är ju mycket vanligare med en massa kontrollfrågor, bekräftelse-sms o.s.v. ”over there”. Har du bokat online? Kan det funka bättre att ringa in i så fall?

En viktig sak att tänka på när man köper biljetter till någon annan med ett kreditkort.
Thailand som ett exempel är riktigt nitiska på detta. Det spelar ingen roll om du har biljetten och den kan vara bokad mer än ett halvår sen så kommer man inte med planet om kreditkortsinnehavaren inte råkar vara med på resan.

Vid ett tillfälle åkte jag med Ethiopian från Bangkok till Kuala Lumpur och dom ville se kreditkortet jag köpt resan med.
Det räckte inte riktigt utan dom tog passet och kortet och kopierade det och sen fick jag skriva på kopian också i incheckningen.

Efter två månaders semester skulle jag åka hem igen med Egypt Air och dom ville se kreditkortet.
Först fick jag skälla och ifrågasätta vad för slags premiumresande detta var eftersom nästan hälften av ekonomipassagerarna var incheckade innan dom öppnade Business checkin.

Sen var det bara att fortsätta med skällandet och det tog en stund innan polletten ramlade ner om att det var inte så lämpligt att fråga efter kreditkort när nerresan redan var gjord och framför allt redan för två månader sen.

Jag rekommenderar och köper själv biljetter till andra med ett kort som är kopplat till ett konto där pengarna dras direkt.

Det står faktiskt i regelverket hos flygbolagen vad som gäller när man köper biljetter till andra personer.

En viktig sak att tänka på när man köper biljetter till någon annan med ett kreditkort.
Thailand som ett exempel är riktigt nitiska på detta. Det spelar ingen roll om du har biljetten och den kan vara bokad mer än ett halvår sen så kommer man inte med planet om kreditkortsinnehavaren inte råkar vara med på resan.

Vid ett tillfälle åkte jag med Ethiopian från Bangkok till Kuala Lumpur och dom ville se kreditkortet jag köpt resan med.
Det räckte inte riktigt utan dom tog passet och kortet och kopierade det och sen fick jag skriva på kopian också i incheckningen.

Efter två månaders semester skulle jag åka hem igen med Egypt Air och dom ville se kreditkortet.
Först fick jag skälla och ifrågasätta vad för slags premiumresande detta var eftersom nästan hälften av ekonomipassagerarna var incheckade innan dom öppnade Business checkin.

Sen var det bara att fortsätta med skällandet och det tog en stund innan polletten ramlade ner om att det var inte så lämpligt att fråga efter kreditkort när nerresan redan var gjord och framför allt redan för två månader sen.

Jag rekommenderar och köper själv biljetter till andra med ett kort som är kopplat till ett konto där pengarna dras direkt.

Det står faktiskt i regelverket hos flygbolagen vad som gäller när man köper biljetter till andra personer.

Jag vet inte om Thailand är så hårda på vem som har betalat för biljetten längre.
Jag har personligen inte blivit drabbad, men har hört att folk har blivit nekade att checka in.
Det är en bra stund sedan jag hörde om det problemet.

• Gilla
Reactions: hco
Jag vet inte om Thailand är så hårda på vem som har betalat för biljetten längre.
Jag har personligen inte blivit drabbad, men har hört att folk har blivit nekade att checka in.
Det är en bra stund sedan jag hörde om det problemet.

Frugan åkte hem på en Thai airways biljett i april i år som jag hade köpt via thai airways i Stockholm, ingen frågade efter kreditkortet.

Frugan åkte hem på en Thai airways biljett i april i år som jag hade köpt via thai airways i Stockholm, ingen frågade efter kreditkortet.

Ja, jag har bokat åt vänner, vänners vänner, frun och en massa andra människor. Det har aldrig varit några problem.
Man måste nog ha en himla otur om man ska få det problemet.

Det här låter konstigt.

Jag betalar biljetter åt andra hela tiden och det har aldrig varit problem.

Om inte kortbolaget har några problem så förstår jag inte varför flygbolagen ska lägga sig i. De har ju fått sina pengar.

Ja det är mycket märkligt. Båda gångerna har dragningen gått igenom (dvs inte varit reserverad), och jag har sedan fått en återbetalning dagen efter.

Har nu testat boka en tredje gång, men nu genom KLMs svenska sajt. Förhoppningsvis funkar det bättre än Virgins amerikanska sida.

Virgins kundtjänst gav mig förslaget att åka ut till Heathrow och göra köpet med fysiskt kort och pin. Jag skrattade bara.

• Gilla
Problemet blir ju mindre och mindre hela tiden i och med att kreditkortsbetalningar numera sker med 3D Secure.
I och med att man måste godkänna betalningen på något sätt när man gör köpet.

Så här skriver Thai på sin hemsida bland annat. Och flera andra bolag har fortfarande något liknande eller värre i regelverket.

Skärmbild (147).png

• Gilla
Toppen