Senaste nytt

Bästa valuta för poäng hos Strawberry?

mrestes

Medlem
Vad har folk för ideer för att få ut bästa valuta för sina poäng hos Strawberry?

Jag märker själv att jag nästan alltid väljer att betala för rummet när jag ska resa för att priset kontant är relativt lågt jämfört med priset i poäng. Ta man en gratis natt i Stockholm är det svårt att komma ens i närheten av 1000 sek per 10000 poäng. Oftast bli värdet under 750 kr per 10000 poäng.

Comfort Hotel på mindre orter, som Sundsvall, brukar vara 10000 poäng per natt för ett rum som kostar runt 1000 sek. Men under samma helg kan du få ett rum på en Clarion i Sundsvall, betydligt trevligare, för bara 300 kr mer, Men det skulle kosta 20000 per natt.

Finns det bättre användning av poängen?

Om man ska bo en natt i Stockholm mitt i veckan, så ligger priserna mycket högre och då blir poäng intressant, trots att några hotell har fått nytt högre poängpris.

Finns en del Quality hotell som är bra också, The Box i Linköping är ett exempel som brukar kosta men har rimligt poängpris. Sedan är det som Palmen säger mecenat alumni priserna är oftast mest attraktivt ändå på Comfort och Quality men inte alla som är med där och tillgång kan saknas.

Några till tankar kring optimering av Strawberry poäng. Mastercard kortet är bra att betala hotellen med, men i övrigt är ju poängmängden ganska liten. SAS MC premium ger 15p/100kr, så spend på 100tkr ger en enkel inom Europa. Samma spend på Strawberry ger en natt på Comfort Arlanda. Bättre är det med Strawberry och utlandsspend under traditionella kampanjerna juli och december, så då prioriterar jag det kortet framför SAS kortet där Amex ej gäller eller även över Amex om voucherspend är nära uppnått. Jag betalar gärna några Strawberry bokningar i förväg då (flex rate!).

När man väl har uppnått önskad Strawberry status (kreditkortspoäng är ju också statusgrundande), så prioriterar jag faktiskt poängnätter fram tills brytdatumet. Så längre värdet är rimligt, 25t för en Clarion natt motsvarande 1600-1800 känns då ok. Devalvering sker och inget Strawberry pratar om överhuvudtaget, så slipper helst sitta på för stora mängder.

När man väl har uppnått önskad Strawberry status (kreditkortspoäng är ju också statusgrundande), så prioriterar jag faktiskt poängnätter fram tills brytdatumet. Så längre värdet är rimligt, 25t för en Clarion natt motsvarande 1600-1800 känns då ok. Devalvering sker och inget Strawberry pratar om överhuvudtaget, så slipper helst sitta på för stora mängder.

Kört samma taktik som dig, bränner poängen när jag uppnåt statusen för året. Kanske inte alltid det mest optimala sättet men bor hellre för lite högre poäng på ett hotell jag faktiskt vill bo på än att jaga bästa värdet. De gånger jag frångått taktiken och fått riktigt bra utdelning har varit med platinums garanterade bonusnatt när det varit någon stor konsert eller stort evenemang samtidigt och priserna varit hutlösa. Speciellt om man ska på eventet själv och bor på typ Quality Strawberry Arena eller Globe :)

Comfort i Köpenhamn är utan tveka bästa värde. Detta hotell kostar ibland 2500-3500 dkk per natt och då är 10k poäng extremt bra.

Comfort på Kastrup och Arlanda är också sweet spots när det inte finns mecenat pris att boka.
Ä
Comfort i Köpenhamn är utan tveka bästa värde. Detta hotell kostar ibland 2500-3500 dkk per natt och då är 10k poäng extremt bra.

Comfort på Kastrup och Arlanda är också sweet spots när det inte finns mecenat pris att boka.
Har just hittat att en natt på IceHotel kostar 25000 poäng och samma rum kostar 3000 sek (endast varma rum kan köpas för poäng). Men Ice Hotel är lite som Köpenhamn, allt annat runt omkring är svindyrt för en svensk.

Kört samma taktik som dig, bränner poängen när jag uppnåt statusen för året. Kanske inte alltid det mest optimala sättet men bor hellre för lite högre poäng på ett hotell jag faktiskt vill bo på än att jaga bästa värdet. De gånger jag frångått taktiken och fått riktigt bra utdelning har varit med platinums garanterade bonusnatt när det varit någon stor konsert eller stort evenemang samtidigt och priserna varit hutlösa. Speciellt om man ska på eventet själv och bor på typ Quality Strawberry Arena eller Globe :)
Precis, garanterat bonusnatt kan vara fantastiskt värde ibland!

Toppen