Senaste nytt

Frågor om award-resor med Flying Blue

stopover

Medlem
En samlingstråd för generella frågor, funderingar, tankar, kommentarer beträffande award-resor med Flying Blue.
 
Hur tror ni att SAS inträde i SkyTeam kommer att påverka tillgängligheten av biz-awardplatser hos AF/KLM?

Det kommer definitivt finnas ett stort intresse för många EuroBonus-resenärer att boka in resor med AF/KLM direkt efter inträdet.

Jag har själv ett hyfsat stort antal miles hos Flying Blue - kanske finns det ett läge nu att bränna en del av dem innan september?

Svaret på denna fråga beror givetvis på hur många platser AF/KLM släpper till sina partners och/eller EuroBonus specifikt per flyg/rutt, och huruvida den här fördelningen kommer ändras eller inte.
 
Marginellt lite. Vi vet inte heller än vad som kommer att gå att boka från 1 sep och hur.

Och det är alltid bättre att bränna poängen än att sitta på dom. Ingen vet hur mkt dom är värda i framtiden. Hitta nån resa du vill göra. Boka först, tänk sen. Går alltid att boka om.
 
Min gissning är att de tär lika många awards tillgängliga för SkyTeam den 31 augusti som det är 1 september. Att SAS går med i Skyteam kommer troligtvis inte innebära att massa platser öppnsa upp som bokningsbara.

Om du i dagsläget har FlyingBlue miles är det väl bara att nyttja dom som du känner för, ytterst tveksamt att massa fler kommer öppnas upp den dagen SAS går med. Varför skulle SkyTema bolag öppna upp massa awards bara för att SAS går med?
 
Min gissning är att de tär lika många awards tillgängliga för SkyTeam den 31 augusti som det är 1 september. Att SAS går med i Skyteam kommer troligtvis inte innebära att massa platser öppnsa upp som bokningsbara.

Om du i dagsläget har FlyingBlue miles är det väl bara att nyttja dom som du känner för, ytterst tveksamt att massa fler kommer öppnas upp den dagen SAS går med. Varför skulle SkyTema bolag öppna upp massa awards bara för att SAS går med?
Jag tolkar frågan/frågeställaren precis tvärtom: kommer SAS-inträdet 1 sep att innebära att en massa EB-medlemmar med massor av poäng går bärsärkagång på alla tillgängliga business-bonusplatser med nya bolag/nya destinationer, så det (åtminstone under en period) blir sämre tillgång för FB-medlemmar? Typ som när SQ business släpptes på ett tag. I så fall ska de som har poäng hos FB kanske ska passa på innan.

(Off-topic men med samma logik - jag har funderat på om tillgången på bonusplstser i longhaul med Star Alliance från ARN och CPH kommer att förbättras, för de som har poäng i något annat *A-program att tillgå? I alla fall tills antalet linjer eller avgångar tunnas ut p.g.a. färre anslutningar med SAS.)
 
Jag tolkar frågan/frågeställaren precis tvärtom: kommer SAS-inträdet 1 sep att innebära att en massa EB-medlemmar med massor av poäng går bärsärkagång på alla tillgängliga business-bonusplatser med nya bolag/nya destinationer, så det (åtminstone under en period) blir sämre tillgång för FB-medlemmar? Typ som när SQ business släpptes på ett tag. I så fall ska de som har poäng hos FB kanske ska passa på innan.

(Off-topic men med samma logik - jag har funderat på om tillgången på bonusplstser i longhaul med Star Alliance från ARN och CPH kommer att förbättras, för de som har poäng i något annat *A-program att tillgå? I alla fall tills antalet linjer eller avgångar tunnas ut p.g.a. färre anslutningar med SAS.)
Fullt möjligt att det bokas en del. Men finns inget bolag i skyteam som har den hypen och geografiska läget som gör att alla vill boka dom.
Många "casual" har dessutom redan brännt alla sina poäng på inrådan från "experter" då poängen skulle bli värdelösa från 1 september typ...

Sen finns det självklart de som suttit lugnt i båten, som resonerar logiskt och väntat på de nya möjligheterna, och nu kommer att boka. Att det gör att beståndet av awards drastiskt minskar över hela alliansen tror jag dock inte på.
 
Jag tolkar frågan/frågeställaren precis tvärtom: kommer SAS-inträdet 1 sep att innebära att en massa EB-medlemmar med massor av poäng går bärsärkagång på alla tillgängliga business-bonusplatser med nya bolag/nya destinationer, så det (åtminstone under en period) blir sämre tillgång för FB-medlemmar? Typ som när SQ business släpptes på ett tag. I så fall ska de som har poäng hos FB kanske ska passa på innan.
Det var precis den här logiken jag var ute efter – när EB-medlemmarna får tillgång till awardplatser hos AF/KLM så är det säkert många som kommer att spika in resor på en gång.

Men som sagt, ingen av oss vet hur många awardplatser AF/KLM släpper till partners idag och ifall den ekvationen kommer se annorlunda ut framöver, efter SAS inträde i SkyTeam.

Sen har Flying Blue även dynamisk prissättning på awards kontra SAS fixade poängtabeller, något som är en tydlig nackdel för Flying Blue-medlemmarna.

Att det gör att beståndet av awards drastiskt minskar över hela alliansen tror jag dock inte på.
Hoppas att du har rätt! :)
 
Sen har Flying Blue även dynamisk prissättning på awards kontra SAS fixade poängtabeller, något som är en tydlig nackdel för Flying Blue-medlemmarna.

Det är ju inte helt otippat att EuroBonus-medlemmar endast får tillgång till de billigaste awardsen, och att de awards som dynamiskt prissätts högt hålls exklusiva för Flying Blue-medlemmar.
 
Om skatter på awards blir över €300 kommer nog många fundera lite extra innan dom bokar. Och om man måste ringa in i början, innan SAS fått upp en webblösning för Skyteam-awards, blir det för krångligt för många.
 
Om skatter på awards blir över €300 kommer nog många fundera lite extra innan dom bokar. Och om man måste ringa in i början, innan SAS fått upp en webblösning för Skyteam-awards, blir det för krångligt för många.
Tror inte 300EUR hade skrämt bort några. Skulle säga det dubbla sen börjar folk fundera en extra gång.
 
Toppen