Senaste nytt

Köpa en T&R men bara resa retur?

Hej,
Till att börja med så är jag medveten att om jag bokar en T&R och skippar ditresan så kommer andra delen också ställas in.
Jag har bokat en Eurobonus resa med SAS i Business till MIA i december. Hittar ingen returresa med poäng och tänkte därför att jag köper gärna en biljett. Som ni vet så kostar biljetterna enkel typ 80 000 SEK. Men när jag söker T&R så hittar jag en resa från MIA-STO för 9000kr, det är ju ett kap. Hur löser jag detta så jag får det priset enbart ena benet? Går det? Är det kört?

Andra alternativet är att jag bokar en Eurobonus resa i ekonomi när jag vill hem och hoppas på att de släpper upp business närmare resan. Men vill helst slippa ekonomi/Premium ekonomi och betalar gärna för resan hem, men ej 80 000 SEK.

Du kan inte ta en del av tur och retur pris och applicera som enkelresa. Det priset gäller enbart om du bokar tur och retur.
Du kan ju boka MIA-ARN-MIA och sen missa ARN-MIA flighten, även om SAS nu verkar försöka komma åt skiplagging.

Det finns dock OK priser ibland enkel från USA, går att få under 10k i flera fall, här är några exempel
1720122421278.png

Du kan inte ta en del av tur och retur pris och applicera som enkelresa. Det priset gäller enbart om du bokar tur och retur.
Du kan ju boka MIA-ARN-MIA och sen missa ARN-MIA flighten, även om SAS nu verkar försöka komma åt skiplagging.

Det finns dock OK priser ibland enkel från USA, går att få under 10k i flera fall, här är några exempel

att inte dyka upp på retur är strikt talat inte skiplagging och skapar färre problem för flybolaget om ens några

"Skiplagging is booking an itinerary where a transfer is the actual and intended destination for the traveler."

att inte dyka upp på retur är strikt talat inte skiplagging och skapar färre problem för flybolaget om ens några

"Skiplagging is booking an itinerary where a transfer is the actual and intended destination for the traveler."
Finns ju risk att de vill komma åt detta beteende också

Borde inte vara några problem, ev. kan du till och med få lite pengar tillbaka på returflighten om du inte checkar in och cancellerar den. Exempel: Jag var igår i Köpenhamn över dagen, ToR bokad med SAS. Checkade bara in på ARN-CPH och åkte den flighten på morgonen. Blev klar i Köpenhamn tidigare än tänkt och köpte då en enkelbiljett med Norwegian hem (de hade tidigare flight). Jag cancellerade då returresan med SAS i appen och fick idag 350 kr refund.

Borde inte vara några problem, ev. kan du till och med få lite pengar tillbaka på returflighten om du inte checkar in och cancellerar den. Exempel: Jag var igår i Köpenhamn över dagen, ToR bokad med SAS. Checkade bara in på ARN-CPH och åkte den flighten på morgonen. Blev klar i Köpenhamn tidigare än tänkt och köpte då en enkelbiljett med Norwegian hem (de hade tidigare flight). Jag cancellerade då returresan med SAS i appen och fick idag 350 kr refund.
Stor skillnad på att flyga inom Europa och interkontinentalt. Med SAS i Europa prissätts en tor som 2 enkelresor, därmed kan du avboka hemresa och få pengar tillbaka.

Det fungerar dock inte interkontinentalt då one way ofta prissätts mångdubbelt mer än tor och avbokar man returen så ska biljetten prisas om som one way.

Stor skillnad på att flyga inom Europa och interkontinentalt. Med SAS i Europa prissätts en tor som 2 enkelresor, därmed kan du avboka hemresa och få pengar tillbaka.

Det fungerar dock inte interkontinentalt då one way ofta prissätts mångdubbelt mer än tor och avbokar man returen så ska biljetten prisas om som one way.
OK!

Finns ju risk att de vill komma åt detta beteende också
har säkerts diskuterats flitigt förut men vad är den egentliga orsaken till att det ibland/ofta säljs en-väg som är dyrare än ToR, kundbeteende ffa?

I scenario där de redan sålt en ToR och enbart får färre pax på returen bör det väl bara vara en fördel om än marginell? eller missar jag något som är till nackdel för flygbolaget?

de kan väl inte kräva mer betalning i efterskott?

har säkerts diskuterats flitigt förut men vad är den egentliga orsaken till att det ibland/ofta säljs en-väg som är dyrare än ToR, kundbeteende ffa?

I scenario där de redan sålt en ToR och enbart får färre pax på returen bör det väl bara vara en fördel om än marginell? eller missar jag något som är till nackdel för flygbolaget?

de kan väl inte kräva mer betalning i efterskott?

Därför att flygbolagen vill kunna styra resenärernas beteende. Om du prissätter så att resenären upplever att den premieras med att flyga båda hållen med flygbolaget så tjänar bolaget på det.

Det är inte en fördel att få tomma säten på returen, det är säten som potentiellt kunde sålts dyrare, genererat fler inkomster i termer av bagage, platsval etc.

Och jodå, de kan försöka ta betalt av dig när du bokar av. Du kan vägra, men då kan det också te sig så att du blir nekad att flyga. I teorin alltså.

I forna tider - fram till 90-talet någon gång - var det även inom Europa bara returbiljetter som sträckte sig över en helg som var billiga, s.k. Apex-biljetter. De var tänkta för turister och övriga biljetter - ”korta” t.o.r. och enkla - var tänkta för affärsresenärer. Det här systemet försvann i huvudsak inom Europa när lågprisbolagen började få större marknadsandelar. (Och på jobbresor kom man runt det hela genom att en resebyrå bokade två ”saxade” Apex-biljetter.) Det har enkelt levt kvar för interkontinentala flighter. ”Yes we can”-prissättning.

Toppen