Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Vi får väl se i vilken riktning SAS går. Virgin har gjort ytterligare försämringar nyligen. Enligt OMAAT kan man förvänta sig USD1000 i bränsletillägg på enkelresa med Delta över Atlanten, t.ex.

När jag söker på Delta får man betala 5600kr i bränsletillägg på en enkel business saver (bokningsklass O) award med KLM från AMS-ICN. 11200kr ToR, skulle jag tro då. Det där är för mig inte värt det. Det är bara att sluta med kreditkorten och resa inom Europa istället med bil eller billigaste flygbolag (vilket jag också gillar). Reser man med ett fåtal andra bolag är bränsletilläggen fortfarande acceptabla, men det ser mycket begränsat ut, vad jag kan se.

För mycket försämringar när det gäller EB kommer att göra att jag blir ointresserad av att vara lojal och att betala månadsavgifter för kreditkort och annat, men det är kanske tillräckligt många som bara betalar.
Delar din känsla. All min släkt bor omkring Amsterdam. Ett byte i Amsterdam har därmed fler fördelar för mig än byte på LH-grupp hubb. Problemet jag ändå har är att även Amsterdam ligger åt fel håll för många platser jag historiskt har åkt till och vill åka till privat i framtiden. Paris ännu mer. Därmed tror jag att min lojalitet mot alliansen kommer försämras kraftigt. När det funkar åker jag gärna SAS Neo maskiner inom Europa men en del resor kommer nog styras till lågpris flyg eller business class kampanjer så att jag slipper flytta mig fram och tillbaka västerut på resor söder eller österut.

Delta äger 49% av Virgin Atlantic så ja, de har en del att säga till om.
Aha, då låter det ju logiskt för VS del. Men så länge de inte äger halva SAS lär de nog inte få bestämma SAS avgifter. Kan man i alla fall hoppas.

(Och för övrigt blir jag störd varje gång jag läser begreppet "bränsletillägg" om hittepå-flygbolagsavgifter som inte har med bränslekostnader eller bränslekostnadsökning att göra. I.o.f.s. gnisslar jag tänderna ännu mer när jag ser begreppet "skatt" om dem. På brittiska sajter är det väldigt vanligt att se "taxes" om BAs höga hittepå-avgifter.)

En styrka som jag tror SAS kommer ha i Skyteam är att bolaget kommer otvivelaktigen ha högre intern-status jämfört med vad man hade i *A. Som bekant exempel så blockade SQ EB-redemptions rätt konsekvent.

En styrka som jag tror SAS kommer ha i Skyteam är att bolaget kommer otvivelaktigen ha högre intern-status jämfört med vad man hade i *A. Som bekant exempel så blockade SQ EB-redemptions rätt konsekvent.
Njae, det var inte SQ som blockade Eurobonus konsekvent, det var SAS som inte ville betala vad det kostade och därmed tog bort platserna som bokningsbara. Kom ihåg att Eurobonus var i stort sätt enda bolag som kunde boka SQ First med poäng av alla partners inom Star Alliance.

Business med LH brukar kosta omkring 5-6000 i avgifter för tor.
Enkelresa i First bokad med M&M fick jag betala 3883 kronor för.
Eftersom nedan är vad AFKL tar i avgift för en C bokning till BOS så kan vi nog förvänta oss att de kommer harmonisera SAS reward avgifter med.
IMG_6601.jpeg

Njae, det var inte SQ som blockade Eurobonus konsekvent, det var SAS som inte ville betala vad det kostade och därmed tog bort platserna som bokningsbara. Kom ihåg att Eurobonus var i stort sätt enda bolag som kunde boka SQ First med poäng av alla partners inom Star Alliance.
Jag har hört många varianter av detta från lika många kanaler. En återkommande utsago är att transfer-priset har varit olika beroende på lojalitetsprogram. T.ex. så har det funnits ett mer utkristalliserat quid-pro-quo byte mellan M&M och KrisFlyer. Så visst, SAS har inte viljat betala men förutsättningarna har varierat.

Eftersom nedan är vad AFKL tar i avgift för en C bokning till BOS så kan vi nog förvänta oss att de kommer harmonisera SAS reward avgifter med.
Visa bifogad bild 154543
Fullt möjligt att det blir verklighet framöver. Men AF/KLM har inte direkt stor talan i vad Eurobonus gör den närmsta tiden.

SAS/Eurobonus kommer skrämma iväg många om de 2-3 dubblar kostnader för awards i samband med bytet till Skyteam, det är nog inget varken SAS eller AF/KLM år intresserade av.
Att det blir en förändring inom "snar framtid" och inte till det bättre för oss resenärer är nog något oundvikligt tror jag, frågan är hur stor förändringen blir och när.

De har nu även ändrat på SAS och intjäning med SAS

Noterar denna förändring med:

EARN POINTS ON FLIGHTS MARKETED BY SAS & OPERATED BY SKYTEAM PARTNER​

From 1 September 2024:
You’ll earn both Bonus points and Level points on flights that are marketed by SAS (flight number starting with SK) and operated by a SkyTeam partner according to the formulas and table below. The number of points depends on the travel class, booking class and distance flown.
Depending on your membership level, you can earn 25% (Silver), 50% (Gold) or 75% (Diamond) more Bonus points on flights.
Bonus points earned = Distance in miles x [distance multiplier + booking class multiplier + (distance multiplier x bonus point booster) ]
Level points earned = Distance in miles x [distance multiplier + booking class multiplier]
Travel classBooking classDistance multiplierBooking class multiplier
BusinessJ, Z, C, D100%100%
Premium EconomyY, S, B, P, A100%25%
EconomyE, M, H, Q, V, W100%0%
EconomyU, R, K, N, L40%0%
EconomyT, O10%0%

Toppen