Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Jag tänkte jag skulle bidra lite till Swedavias kundstatistik och skrev till kundservice och påpekade bristen på närhet till bussar och fick följande svar:

På grund av den stora tillbyggnaden av Terminal 5 mot gatan, med bland annat en ny säkerhetskontroll, finns inte längre någon angöringsyta för bussangöring framför terminalen då det finns säkerhetsföreskrifter som säger att det inte får finnas några tunga fordon närmare än 30 meter från byggnaden.

Arbetet med att få tillbaka någon typ av bussangöring vid terminal 5 pågår för fullt och det är Swedavia intention att så skall ske inom en snar framtid, men vi kan inte i dagsläget säga när, var, hur.

Ja, kundservice osv... Men tänkte jag ändå kunde bidra till inkomna synpunkter-underlaget åtminstone.

Jag undrar lite om det är en ny säkerhetsföreskrift eller om man startade upp hela projektet och byggde klart en bussangöringsplats utan ta reda på vilka föreskrifter som gäller?

Jag undrar lite om det är en ny säkerhetsföreskrift eller om man startade upp hela projektet och byggde klart en bussangöringsplats utan ta reda på vilka föreskrifter som gäller?

Min erfarenhet av såna här grejer är att någon har tolkat det lite väl hårt. Jag kan inte komma på någon annan flygplats i Sverige eller utlandet som inte tillåter busstrafik intill terminalerna.

Swedavia framstår som ett gökbo.

Hur blir det med buss-terminalen de bygger för att ersätta stängda gater på B och C? Kommer bussar att tillåtas angöra den, eller resenärerna ska gå över plattan?

Arbetet med att få tillbaka någon typ av bussangöring vid terminal 5 pågår för fullt och det är Swedavia intention att så skall ske inom en snar framtid, men vi kan inte i dagsläget säga när, var, hur.
Är väl säkert ett standardsvar eller typ chat GPT som svarat men det är ju för roligt att läsa ”pågår för fullt”, ”snar framtid” men de kan ändå inte något om när, var, hur... Har de hyrt in samma projektgrupp som sköter SJ’s X2000 renovering?

Sådärja! Jag undrar om inte Swedavia läser denna tråd och kom på att att ”shit ja, vi glömde stänga säkerhetskontrollen i T4!”.

Nästa steg för att cementera Arlanda som usel flygplats nu på gång.

Swedavias perspektiv är helt verklighetsfrånvänt. Att det finns tillräckligt med kapacitet i T5 verkar vara det enda de funderar över. Tiden det tar för passagerare att ta sig från incheckning via säkerhetskontroll i T5 till gaterna i T4 är de helt obekymrde över.

Om man checkar in bagage i den del av T5 som ligger närmast Sky city ska man gå igenom hela avgångshallen till säkerhetskontrollen, göra rundturen i Taxfree innan man sedan kan vända om för den långa promenaden tillbaka. Bara totala gångtiden - kö i säkerhetskontrollen oräknad - blir väl totalt 20-25 minuter?

Swedavias perspektiv är helt verklighetsfrånvänt. Att det finns tillräckligt med kapacitet i T5 verkar vara det enda de funderar över. Tiden det tar för passagerare att ta sig från incheckning via säkerhetskontroll i T5 till gaterna i T4 är de helt obekymrde över.

Om man checkar in bagage i den del av T5 som ligger närmast Sky city ska man gå igenom hela avgångshallen till säkerhetskontrollen, göra rundturen i Taxfree innan man sedan kan vända om för den långa promenaden tillbaka. Bara totala gångtiden - kö i säkerhetskontrollen oräknad - blir väl totalt 20-25 minuter?
Du har missat "detta innebär smidigare flöden, bättre passagerar uplevelse samt ökade KOMMERSIELLA möljiheter.

Stockholmare......

Toppen