Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Det borde ju inte vara så svårt att antingen låta bussarna stanna vid T5 eller låta passagerare lämna airside vid T4. Båda lösningarna skulle spara minst 20 min per buss-resenär och dag. Man spenderade 11 miljarder på Hallandsåstunneln för att spara 10 minuter per resenär, rimligtvis skulle ovanstående förslag vara billigare.
 
Det borde ju inte vara så svårt att antingen låta bussarna stanna vid T5 eller låta passagerare lämna airside vid T4. Båda lösningarna skulle spara minst 20 min per buss-resenär och dag. Man spenderade 11 miljarder på Hallandsåstunneln för att spara 10 minuter per resenär, rimligtvis skulle ovanstående förslag vara billigare.

Jo, bussar är numera plötsligt jättefarliga och får inte angöra T5 av säkerhetsskäl. Taxilobbyn har garanterat inte ett finger med i spelet här. Lite oklart också vad för farligt en buss skulle åstadkomma som inte en bil kan men okej.

Och utgång på T4 ville man inte ha för tullen kan tydligen inte jobba på två ställen och man vill inte hantera folk som går ut utan sitt bagage.
 
Jo, bussar är numera plötsligt jättefarliga och får inte angöra T5 av säkerhetsskäl. Taxilobbyn har garanterat inte ett finger med i spelet här. Lite oklart också vad för farligt en buss skulle åstadkomma som inte en bil kan men okej.

Och utgång på T4 ville man inte ha för tullen kan tydligen inte jobba på två ställen och man vill inte hantera folk som går ut utan sitt bagage.
Du har aldrig sett "Speed"? :D
Skäm åsido, man kunde väl lätt låta bussarna hämta/lämna vid T5-dropoff, om det inte vore för paranoian (och kanske för skarpa kurvor)?
Att inte ha en av de viktigaste offentliga färdmedlen stanna vid terminalen där både ankommand och security är, är väl kanske en av de dummaste lösningarna någonsin...
 
Jo, bussar är numera plötsligt jättefarliga och får inte angöra T5 av säkerhetsskäl. Taxilobbyn har garanterat inte ett finger med i spelet här. Lite oklart också vad för farligt en buss skulle åstadkomma som inte en bil kan men okej.

Och utgång på T4 ville man inte ha för tullen kan tydligen inte jobba på två ställen och man vill inte hantera folk som går ut utan sitt bagage.
Det är också en sån rolig grej. På FRA går man ut utan problem om man inte checkat in sitt bagage. Det är som vanligt tydligt att olika länder har olika syn på saker.

Jag undrar kanske mer varför inte en flytt av tullfiltret står på agendan men det är väl som vanligt att utbyggnaden som kommer enbart kan vara en Pir G. Allt annat är vansinne(mer vansinne).

Men vem lurar jag? Varför skulle de ha tänkt?
 
Du har aldrig sett "Speed"? :D
Skäm åsido, man kunde väl lätt låta bussarna hämta/lämna vid T5-dropoff, om det inte vore för paranoian (och kanske för skarpa kurvor)?
Att inte ha en av de viktigaste offentliga färdmedlen stanna vid terminalen där både ankommand och security är, är väl kanske en av de dummaste lösningarna någonsin...
Särskilt som när ägaren är klart för att öka andelen kollektivtrafik. Nog för att nuvarande regering kanske har det lägre prioriterat men bygget startade långt innan.
 
Du har aldrig sett "Speed"? :D
Skäm åsido, man kunde väl lätt låta bussarna hämta/lämna vid T5-dropoff, om det inte vore för paranoian (och kanske för skarpa kurvor)?
Att inte ha en av de viktigaste offentliga färdmedlen stanna vid terminalen där både ankommand och security är, är väl kanske en av de dummaste lösningarna någonsin...

Allt är ju färdigt utanför så man skulle typ kunna sätta ut lite hållplatsskyltar och börja köra imorgon om man vill. Men ja, det kommer tydligen inte att ske. Uselt är vad det är.
 
Jag håller helt med om att passagerarflödet från T4 är dåligt (till är det ju smidigt då man kan gå in från gatan utanför). Förklaringen är väl helt enkelt den att det inte finns något fysiskt utrymme att ha ett tullfilter för utpassage på T4. Att så att säga öppna en dörr ut på T4 för ankommande utan incheckat bagage går inte, eftersom huruvida man har incheckat bagage eller inte saknar betydelse i sammanhanget då tullkontroll ska ske även av passagerare med endast handbagage. När Swedavia planerade in utrikestrafik på T4 (den är ju byggd enkom för inrikestrafik) skulle man ha rimligen gjort någon ombyggnad så att det finns plats för ett tullfilter där. Men det gjorde man som bekant inte...
 
Toppen