Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Generellt är sas flyg för korta för att folk ska betala för det, tror jag. Tittar man på USA där alla bolagen säljer gott om first biljetter, så är det många fler flighter som är över säg 2-3 timmar, och då betalar folk för det.

I teorin man man nog sälja lite bättre stolar mot faktiskt betalning Sydeuropa och kanske till och med några mot södra Tyskland beroende på pris. Men då går man flyga med färre passagerare på de korta linjerna (=förlust) eller dela upp flottan så atte en del plan har det och andra inte, och därmed förlora väldigt mycket flexibilitet i planeringen av slingor osv.

Så visst vore det trevligt med riktiga stolar, men det kommer aldrig hända.

Det vore också trevligt att få tillbaka euro business med garanterat tomt mittsäte. Det är chansen nog betydligt bättre för, särskilt om man trycker på om det för JV. Personligen tar jag gärna dagens plus service men med garanterat tomt mittsäte och gardin/toalettblock, till connections eller direktköp för ett rimligt extra påslag.
På vilket sätt skulle det bli mer förlust för SAS i färre platser av att ha 2-2-säten i business än att ha 3-3 med blockat mittsäte?

På vilket sätt skulle det bli mer förlust för SAS i färre platser av att ha 2-2-säten i business än att ha 3-3 med blockat mittsäte?
Jag tänker ur perspektivet de 2-2 som är vanliga på domestic first i USA. De tar även upp mer plats på längden.

Men framförallt för att 3-3 med blockat är dynamiskt. Man kan ha 1 rad vissa flighter, 4 andra, och 0 på rutter där man inte har tjänsten.

Generellt är sas flyg för korta för att folk ska betala för det, tror jag. Tittar man på USA där alla bolagen säljer gott om first biljetter, så är det många fler flighter som är över säg 2-3 timmar, och då betalar folk för det.

I teorin man man nog sälja lite bättre stolar mot faktiskt betalning Sydeuropa och kanske till och med några mot södra Tyskland beroende på pris. Men då går man flyga med färre passagerare på de korta linjerna (=förlust) eller dela upp flottan så atte en del plan har det och andra inte, och därmed förlora väldigt mycket flexibilitet i planeringen av slingor osv.

Så visst vore det trevligt med riktiga stolar, men det kommer aldrig hända.

Det vore också trevligt att få tillbaka euro business med garanterat tomt mittsäte. Det är chansen nog betydligt bättre för, särskilt om man trycker på om det för JV. Personligen tar jag gärna dagens plus service men med garanterat tomt mittsäte och gardin/toalettblock, till connections eller direktköp för ett rimligt extra påslag.
Hur stor del av platserna på USA-flygen får man faktiskt fullt betalt för? En del är anslutningsflyg, men en väldigt stor del är uppgraderingar i olika former.

Glöm inte bättre poängintjäning! ;)

Hur stor del av platserna på USA-flygen får man faktiskt fullt betalt för? En del är anslutningsflyg, men en väldigt stor del är uppgraderingar i olika former.
Åtminstone baserat på min egen frekvens av courtesy upgrade, så är det ändå så att man får betalt för den absoluta majoriteten av dessa uppgraderingar också.

Men visst, ur perspektivet anslutningar spelar det ingen roll. Eftersom de sitter i go på avslutningen och därmed ändå inte skulle påverkas av införande av business där.

Jag sitter och funderar på plus mitt i den här spekulationen.

Plus startade bra, med priser som inte var så mycket över vanlig eko. Alla plus biljetter var flexibla/återbetalbara och säkert en massa andra förmåner jag nu har glömt. Sedan kom light, smart, pro osv. Priser gick upp och förmåner försvann. I backspegeln är försämringen radikal. Det är inte svårt att bränna 5-6 tusen på en kortdistans plusbiljett, på par med andra bolags business klass. (ex CPH-HEL är SAS plus bara snäppet billigare än AY business )

Plus introducerades på en nivå ganska nära en business klass och har sen omvandlats till en dyr ekonomi-biljett med väldigt lite extra.

Uppenbarligen kan SAS sälja en biljett med väldigt lite förmåner för väldigt höga priser. Om de skulle börja sälja en biljett-klass som är bättre än plus så ska den ju kosta ännu mer. Det är ändå svårt att se att blockerat mitt-säte och en matlåda skulle kunna sälja kortdistans biljetter i prisklassen 6-10 tusen.

Det är klart att om plus försämras ytterligare och går ner i pris så kanske det finns plats för en business på toppen. Men kanske de istället helt enkelt skulle återställa en del av det som försvann från första versionen av plus?

Tror ärligt talat att SAS inte vill inför någon typ av business men har tvingats att inse att man inte får vara med i div Joint ventures om kollegornas busniess plötsligt blir economy/economy + på anslutningsflyg. Tror att detta var en av de viktigaste orskernaerna varför problemen med SAS och JV uppstod inom Star Alliance.

"en dyr ekonomi-biljett med väldigt lite extra."

Där håller jag inte med alls. Ingår väldigt mycket skulle jag säga. Fast Track och loungen, prio boarding och fritt val från vagnen.

Kan hitta många exempel på C biljetter hos andra där dessa saker inte var ingår.
Domestic First på Delta ger tex ingen lounge.
Det blev väl för fullt då amerikaner med alla möjliga kreditkort skulle få plats istället.

Last edited:
Iof subjektivt verkar det som men är PLUS så
Tror ärligt talat att SAS inte vill inför någon typ av business men har tvingats att inse att man inte får vara med i div Joint ventures om kollegornas busniess plötsligt blir economy/economy + på anslutningsflyg. Tror att detta var en av de viktigaste orskernaerna varför problemen med SAS och JV uppstod inom Star Alliance.
Vore väldigt märkligt om så inte är fallet. Dock skulle det vara konstigt om de inte anpassade sig tidigare om det var det enda problemet för att få vara med i Stars motsvarighet. Tror helt enkelt att de är/var för små och att de övriga inte tyckte att hade något att bidra med. TAP och LOT (och de har ju ”riktig C”) skulle väl säkert också vilja vara med. LOT har ju tom Miles&More som program.

"en dyr ekonomi-biljett med väldigt lite extra."

Där håller jag inte med alls. Ingår väldigt mycket skulle jag säga. Fast Track och loungen, prio boarding och fritt val från vagnen.

Om du har guld- eller diamantstatus hos SAS är de extra fördelarna med att flyga Plus i Europa dock väldigt begränsade. Om du bokar SAS Go Bio ger det fler poäng än SAS Plus Smart. Om du är diamant är allt detsamma förutom mat och snacks som måste betalas för. Jag skulle aldrig välja SAS Plus bara för att få den inkluderade måltiden som fördel. Jag skulle hellre betala lite mindre och få fler poäng på SAS Go Bio och om jag vill äta är det enkelt och inte dyrt att lägga till och köpa måltiden i förväg och då kan jag till och med välja om jag vill ha kyckling, nötkött eller vad jag vill äta.

Toppen