Senaste nytt

Poängfest för ditt Mastercard 24 till 26 maj 2024

@ante_77 jag ser att du har låga lån på landet, så trevligt, gratulerar.

I stan har många väldigt höga lån, varför ska inte vi få «jaga» poäng? Jag förstår inte Din poäng här?

Som sagt enkelt ordnat med kreditbetyg bara man följer med och inte maxar korten vid månadsskiften. Du förstår väl ändå att det har betydelse med kanske 0,5% extra i ränterabatt på x antal miljoner genom lite smart planering för bra kreditbetyg? Det tar få minuter en gång i månaden inför räkningsbetalning, inte svårt för oss som vill ha det och besparingen blir fort bra betalda arbetsminutrar.

I stan har många väldigt höga lån, varför ska inte vi få «jaga» poäng? Jag förstår inte Din poäng här?

Som sagt enkelt ordnat med kreditbetyg bara man följer med och inte maxar korten vid månadsskiften. Du förstår väl ändå att det har betydelse med kanske 0,5% extra i ränterabatt på x antal miljoner genom lite smart planering för bra kreditbetyg? Det tar få minuter en gång i månaden inför räkningsbetalning, inte svårt för oss som vill ha det och besparingen blir fort bra betalda arbetsminutrar.
Var inte det som påstods från början från @Cristoffer Cedergren att man skulle hålla nere sitt kreditutrymme (5-15kSEK nämndes). Vilket då, antar, jag skulle gå emot din filosofi om att nyttja max ca 10 % (vilket känns som hur man jobbar med kreditbetyg i USA).

Själv har jag aldrig haft problem med att lägga om mina lån trots att jag har stora kreditutymmen och jag regelmässigt utnyttjar mer än 10 % av dessa.

Brukar inte heller "nolla" korten vid månadsskiften utan betalar det som ska erläggas enligt fakturorna. Ibland extra inbetalning inför dubblapoänghelger och jag har gjort nollningar inför banksondering någon gång.

Har rörlig ränta på 4,49 (som blir 4,24 nu efter Riksbankens räntesänkning). Belåningsgrad över 60% och ganska många miljoner i lån. Möjligt att jag kunnat komma lägre men jämfört med publicerade genomsnittsräntor känner jag mig ganska nöjd.

Förhandlar man verkligen om lånen varje månad?
Jag har ränterabatt på 1,40% och den har jag inte direkt kämpat mig till.

Jag förstår i så fall din situation, men tycker att du i så fall är med i fel sport.
Det är inte bara utnyttjad kredit som räknas, så ränterabatten kan nog bli bättre om du tar bort kreditkorten helt och hållet.
Ger det 0,5% i ränterabatt så är det nog värt mer än vad MC ger i kick back

@TP12 Algoritmen de kör med är ett mysterium och troligen olika beroende på ett gäng dolda faktorer. Lite kul följa med en gång i månaden vid räkningar.
Vi har fortsatt under 1,2% i boränta på ett gäng miljoner givetvis amorteringsfritt. Känns kul «vinna» mot banken här :cool:

Nu släpper jag detta sidospår och fokuserar på X2 helgens sista dag för denna gång. Bl a presentkort som inte hunnits med. Ett bra tips är även att förbetala t ex hyrbilar och hotellrum. Dock troligen mycket mer tillbaka för Strawberrybokningar från juli med deras egna kort, vanligen 90p/100kr. Mer jobb utan gbit men roligare helger numera, lite sport maxa igen. :)

Jag har uppfattat det som att de där spärrarna är rätt dynamiska och beror på hur du använder kortet. Om du tex helt har vilat kortet i 2 månader och sedan kör hårt direkt när det drar igång så kan de slå till väldigt fort tex. Men de dynamiska spärrarna brukar släppa efter ett par timmar.
Annars kan man ringa och "avisera" ett större köp...

Toppen