Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Det blir spännande att se, eller var som händer när jag fastnar i Warzawa eller VIE med LOT och missar anslutningsflyget med TK :)

När du väl kommit iväg på resan så gäller helt andra regler så det ska du nog inte vara så orolig för, ingen skillnad mot om SAS är med i *A eller inte. Risken är väl större att TK gör ungefär hundra ändringar till efter övergången.

Problemet vid bonusresor med *A är väl att det inte är SAS som är skyldiga att boka om när t.ex. TK eller annat flygbolag ställer in/ombokar utan det är flygbolaget som ställt in/ombokar som är skyldiga att lösa detta - vilket vissa bolag vägrar. Lycka till med att få TK att boka om en SAS award liksom. Typexempel på att det är skillnad på att ha rätt och att rätt.

Jag tror det är i detta själva knäckfrågan ligger. Vilka *A bolag skulle hålla vid en awardbokning efter övergången om ändring uppstår?

Vi vet inte med säkerhet, men vi har en hel del historisk data från detta forum att lita på.

TK är nog det starkaste exemplet på ett företag som starkast motarbetar detta (även om vi även har rapporter om att även dom ger med sig ibland).

Jag har personlig erfarenhet av att både UA och SQ har fixat ändringar i EB *A-bokning när det skett för mig. Kan däremot nämnas att det är nära tio år gamla erfarenheter samt på short-haul (intra-US resp. intra-SEA).

Jag vill minnas att jag även läst på forumet att LH löst denna typ av ändring trots att ingen ordinarie tillgänglighet funnits de nya platserna. Kan dock inte hitta dessa rapporter nu.

Med tanke på att detta är en väldigt aktuellt ämne för många här på forumet så vore det väldigt intressant att fånga denna typ av datapunkter i en tråd likt "Posta din lyckade bokning av bonusresor" för att ge vägledning och hänvisning till folk där ute i stugorna som försöker bränna sina poäng.

Flyger man med SAS long haul och inte utgår från ARN är det väl bara en bonus att slippa landa där och kunna åka direkt till CPH eller in framtiden kunna åka direkt till AMS/CDG/LHR. Vad Arlandas ambitioner är tror jag ingen utanför Stockholm egentligen bryr sig om :)

Alla norr om Stockholm bryr sig så länge det inte går direktflyg till Cph.

Poängen är väl att slippa att göra båda iaf. Om alternativen är xxx-ARN-ICN, xxx-CPH-ICN, eller xxx-ARN-CPH-ICN, så är det ju rätt uppenbart att det kvittar mellan de två andra så länge man slipper den första. De enda förloarna på alternativ 2 är de som utgår från ARN eftersom det blir färre matarflighter mellan ARN och CPH om transfer-passagerarna från Norrland flyger direkt på CPH.

Frågan är hur många norrlanddestinationer som faktiskt har trafik nog att upprätthålla rimligt antal avgångar (för att inte behöva ha 10h layover osv) till både CPH och ARN. För det blir nog knappast populärt i våra norra delar om man måste flyga via CPH för att komma till ARN...

Poängen är väl att slippa att göra båda iaf. Om alternativen är xxx-ARN-ICN, xxx-CPH-ICN, eller xxx-ARN-CPH-ICN, så är det ju rätt uppenbart att det kvittar mellan de två andra så länge man slipper den första. De enda förloarna på alternativ 2 är de som utgår från ARN eftersom det blir färre matarflighter mellan ARN och CPH om transfer-passagerarna från Norrland flyger direkt på CPH.

Frågan är hur många norrlanddestinationer som faktiskt har trafik nog att upprätthålla rimligt antal avgångar (för att inte behöva ha 10h layover osv) till både CPH och ARN. För det blir nog knappast populärt i våra norra delar om man måste flyga via CPH för att komma till ARN...
Ja, det totala underlaget lär ju inte bli större, så då blir det nog en fördelning av existerande flyg mellan Alanda och Kastrup. Om vi antar (grovt yxat, ej med riktiga siffror att basera det på) Umeå med 6 avgångar om dagen med SAS till Arlanda idag och hälften ska till Stockholmsregionen, med 3 dagliga vardera till Arlanda och Kastrup ska man ha tur om de vidare anslutningarna passar bättre än vad extra hoppet med frekventare tabell hade gjort.

SAS har en ganska besvärlig situation med relativt omfattande inrikestrafik både i Norge till Oslo och i Sverige till Stockholm samtidigt som de fokuserar mer och mer på Köpenhamn när det gäller utrikestrafik. Den kombinationen fungerar ju inte i längden. Det extra byte som exv kan krävas ARN-CPH kan ju lika gärna göras ARN-CDG med betydligt fler möjliga direktlinjer därifrån. SAS har därmed ett klart identitetsproblem när det kommer att mata andra flygbolag i Stockholm och Oslo istället för sig själva i Köpenhamn.

Ja, det totala underlaget lär ju inte bli större, så då blir det nog en fördelning av existerande flyg mellan Alanda och Kastrup. Om vi antar (grovt yxat, ej med riktiga siffror att basera det på) Umeå med 6 avgångar om dagen med SAS till Arlanda idag och hälften ska till Stockholmsregionen, med 3 dagliga vardera till Arlanda och Kastrup ska man ha tur om de vidare anslutningarna passar bättre än vad extra hoppet med frekventare tabell hade gjort.
En variant vore kanske att downsizea. Köra atr till Stockholm och crj till Köpenhamn, med ungefär bibehållen frekvens. Men då lär priserna gå upp, och komforten ner...

Toppen