Senaste nytt

Dubbla poäng med ditt Mastercard 23 till 25 februari 2024!

Hur är det med Hilton "Advance purchase" rates? Om jag läser finstilt låter det som att det görs en reservation vid bokningstillfället, men vet man när kortet faktiskt debiteras?
(Dvs fungerar det att betala en framtida vistelse idag med 2x poäng på SAS MC)
Mina emperiska studier säger att det är väldigt olika från hotell till hotell, ibland dras det på sekunden, ibland så dras det inte alls utan görs på plats.
Sen om det är pga något fel eller inte kan jag inte svara på.

Pfft. Jag tänkte ju att nu utan Gbit skulle man klara sig utan att få kortet spärrat, men det verkar vara åt andra hållet. Ju färre Gbit jag haft desto fler spärrar. Och nu när jag inte Gbitat alls så räckte det med 3 helt vanliga köp och så tog det stopp - naturligtvis utan att de noterat och skickar sms så kan får stå i vanliga telefonkön som är låååång...

Pfft. Jag tänkte ju att nu utan Gbit skulle man klara sig utan att få kortet spärrat, men det verkar vara åt andra hållet. Ju färre Gbit jag haft desto fler spärrar. Och nu när jag inte Gbitat alls så räckte det med 3 helt vanliga köp och så tog det stopp - naturligtvis utan att de noterat och skickar sms så kan får stå i vanliga telefonkön som är låååång...
För den nyfikne. Även om de inte kunde bekräfta vad det var så misstänker jag starkt att det var dricks-delen av gårdagens Lyft som landade först idag, för det fanns med bland transaktionerna i listan. Och jag var ju själv hemma i Sverige och gjorde andra köp här...

Får du permanent spärr? Jag har upptäckt dygnslimit och 60-120 minuterslimit men ringer aldrig ktj. Vad e det för permanent spärr du får som kräver ktj?

Får du permanent spärr? Jag har upptäckt dygnslimit och 60-120 minuterslimit men ringer aldrig ktj. Vad e det för permanent spärr du får som kräver ktj?
Nej ringde kundtjänst och de pratade med säkerhetsavdelningen som låste upp. Så det beror väl på definitionen av permanent.

Möjligt att det hade löst sig om jag väntat längre men efter två timmar hade den inte låst upp något iaf så då ringde jag. Eftersom jag vet att jag inte gjorde några "konstiga" transaktioner (till skillnad från Gbit där kan lämpligen väntade lite längre innan man började ringa, tex) själv som rimligt borde ha triggat något.

Långt under vad jag normalt har kunnat spendera på en dag eller för den delen på ett individuellt köp... Så knappast någon dygns spärr heller.

Mina emperiska studier säger att det är väldigt olika från hotell till hotell, ibland dras det på sekunden, ibland så dras det inte alls utan görs på plats.
Sen om det är pga något fel eller inte kan jag inte svara på.
Bara som återrapportering: Hilton Phu Quoc skickade en betalningslänk inom 12 timmar så det gick fint att få debiterat under 2x-dagarna.
Med ett antal mijoner Dong debiterade så är jag nöjd med utländsk spend på helgen!

Nu använde jag ett kort som Hilton inte hade reggat sedan tidigare (dvs de hade varit tvugna att verifiera det på något sätt hur som helst) men jag vet ju inte om de hade dragit pengar omedelbart om jag använt kortet "on file". Men precis som du säger så hanteras detta lokalt av hotellen så det kan säkert finnas lite olika rutiner.

Bara som återrapportering: Hilton Phu Quoc skickade en betalningslänk inom 12 timmar så det gick fint att få debiterat under 2x-dagarna.
Med ett antal mijoner Dong debiterade så är jag nöjd med utländsk spend på helgen!

Nu använde jag ett kort som Hilton inte hade reggat sedan tidigare (dvs de hade varit tvugna att verifiera det på något sätt hur som helst) men jag vet ju inte om de hade dragit pengar omedelbart om jag använt kortet "on file". Men precis som du säger så hanteras detta lokalt av hotellen så det kan säkert finnas lite olika rutiner.
Hade en stay på Hilton Tallinn där jag hade 'Purchase in advance' rate, tänkte inte på att det inte drogs och när jag skulle checka in sa kvinnan i repan att det inte va betalt och att jag behövde göra det, tänkte de stämde nog för jag hade inget minne av någon push notis på telefonen att det dragits tidigare!

Medans nu har jag 2st stays på Hampton by Hilton i Dublin om ett par veckor, där drogs det snabbare än Lucky Luke!

Toppen