Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Vill ju tipsa först om denna, men är ju såklart inte en hjälp om frågan gäller en linjes tidtabeller eller ännu mindra vad gäller tillgänglighet för Award på en sträcka.
Som det står på Aero.lopa så har LH ändrat så man nu släpper bara några dagar innan avgång och dessutom ofta bara i en riktning, till mångas förtret.

Vill ju tipsa först om denna, men är ju såklart inte en hjälp om frågan gäller en linjes tidtabeller eller ännu mindra vad gäller tillgänglighet för Award på en sträcka.
Som det står på Aero.lopa så har LH ändrat så man nu släpper bara några dagar innan avgång och dessutom ofta bara i en riktning, till mångas förtret.
Tack! Precis. Har kollat nästan dagligen just för att få koll på om de flyger de nämnda rutterna öht, men får hålla stenkoll när resan närmar sig i början av juli. För mig kvittar det om det bara är i en riktning, så länge jag hinner uppleva F med LH innan stundande alliansbyte. :)

Försökt leta i tråden, men antingen för trög pga förkylning eller så ser jag dåligt. Frågan blir någorlunda kort och koncis efter att jag i ett par månader kikat på länken nedan mellan FRA-BOS samt JFK-FRA, men det verkar som att det bara finns F från och till MUC för respektive sträcka. Tänker om någon med längre erfarenhet av bevakning vet om det sker ändring under sommarhalvåret då min resa sker? Som det ser ut nu kommer jag inte att flyga F vare sig till eller från USA.

Lufthansa flyger för det mesta A330 och A340-300 på FRA-BOS och ingen av dessa plan har First. Samma sak för JFK-FRA att de flyger med plan utan First.

Vad de kommer flyga med i sommar står väl i stjärnorna, men du kan ju redan nu titta aktuella avgångar och se vad de planerar att flyga med på dina datum.

Lufthansa flyger för det mesta A330 och A340-300 på FRA-BOS och ingen av dessa plan har First. Samma sak för JFK-FRA att de flyger med plan utan First.

Vad de kommer flyga med i sommar står väl i stjärnorna, men du kan ju redan nu titta aktuella avgångar och se vad de planerar att flyga med på dina datum.
Tack, @palmen ! Bra att veta om flygplanstyperna och det förklarar ju åtminstone det nuvarande läget med F från FRA. Nu har jag kikat och möjlligheten finns från FRA (dock inte med min nuvarande avgångstid och med mellanlandning i MUC), så ska se om jag lyckas rerouta då jag har gott om tid och VILL uppleva detta. Har redan 3 ben på utvägen, men får hoppas att mor Amerikatt inte klagar alltför mycket på ett ben till om vi lyckas landa F. :)

Jag skull säga att du kanske hinner besöka en lounge i FRA, men FCT är mer tvivelaktigt.
Loungebesök i MUC blir även det väldigt kort, du ska hinna med pass/ESTA-kontroll och sen börjar boarding en god tid i förväg för interkontinentala flights.
Väskan kan inte checkas vidare inom USA, utan det är alltid passkontroll och sedan nyincheckning av väska när man anländer internationellt. Om du sedan kan checka in väskan 20 timmar innan nästa resa beror nog väldigt mycket på flygplats/bolag/dagsform.

Tack för alla svar!

Ok, Hur sent kan man komma till FCT och förvänta sig att dom kör än till flyget?

1. Vi hade också 1,5 timme i FRA och precis som Skoogi nämner tar det ca 10-15 min till FCT i rask takt, lite beroende på var ni har ankommit. På FCT ska ni även passera säkerhetskontroll. Vi fick ca 30 min att njuta av loungen och hann med var sitt glas champagne och lite tillbehör som ni hämtar själva, t ex pata negra lufttorkade skinkan.
2. Det är nog bäst att bege sig till gaten.
3. Redan besvarat
Ok tack :)
Vi kommer nog chansa på att gå till första klass terminalen. dvs om vi kommer i tid.
Har varit där några gånger men då har jag alltid haft ganska mycket tid.

Följdfråga: Utan Porschen (som såklart är kul men inte garanterad) så vad är bästa användningen av kort tid på FCT? Ankan såklart, men sedan?
Schnitzeln om det hinns med :)

Jag håller på att kika på en alternativ rutt till Usa med LH first.

GOT-FRA-MUC-USA

Fråga 1.
Det är 1 timma och 35 min mellan landning i Frankfurt, hinner man till First terminalen? Får man tillgång till limoservice till nästa flyg som är till Muc? Jag vet att det är tight men vore skoj för vän som jag tar med att uppleva det.

Då markupplevelsen är en mycket stor del av att flyga Lufthansa F så skulle jag starkt rekommendera att försöka boka GOT-FRA dagen innan och ta ett hotell vid flygplatsen och sen åka till FCT därifrån på morgonen.

Tack för alla svar!

Ok, Hur sent kan man komma till FCT och förvänta sig att dom kör än till flyget?

Ok tack :)
Vi kommer nog chansa på att gå till första klass terminalen. dvs om vi kommer i tid.
Har varit där några gånger men då har jag alltid haft ganska mycket tid.

Schnitzeln om det hinns med :)

90 min är att rekommendera.
60 min är accepterbart.
40 min är absolut minimum.

Vi kom 40 min innan avgång och hade inte vår anslutning FRA-EWR blivit försenad med 3 timmar (vilket då inte var känt) så hade det blivit raka vägen till Porschen.

Kan ju såklart bero på dagsformen hos personalen också.

Tjena!

Skulle vilja be om lite tips och råd av er som sökt och bokat Lufthansa First senaste tiden, jag känner att mycket har förändrats sedan jag senast flög för några år sedan, bl a släpp max 3 dygn innan. Min plan är att försöka knipa FRA-HND och vet att den kan vara svår, men har 3 dagar att spela på. Självklart funderat på de "enklare" destinationerna till USA:s östkust - men inget som lockar tyvärr.

- Är det fortfarande någon idé att boka business på samma kärra och sedan ändra när platser släpps? Min idé är annars att safea med ANA The Room från LHR.
- Finns det någon fingervisning rent historiskt när släppen sker (klockslag)? Några specifika veckodagar som brukar vara lättare att hitta tillgänglighet än andra?

Tacksam för input så man har rätt taktik att få till en sista LH F ;)

Tjena!

Skulle vilja be om lite tips och råd av er som sökt och bokat Lufthansa First senaste tiden, jag känner att mycket har förändrats sedan jag senast flög för några år sedan, bl a släpp max 3 dygn innan. Min plan är att försöka knipa FRA-HND och vet att den kan vara svår, men har 3 dagar att spela på. Självklart funderat på de "enklare" destinationerna till USA:s östkust - men inget som lockar tyvärr.

- Är det fortfarande någon idé att boka business på samma kärra och sedan ändra när platser släpps? Min idé är annars att safea med ANA The Room från LHR.
- Finns det någon fingervisning rent historiskt när släppen sker (klockslag)? Några specifika veckodagar som brukar vara lättare att hitta tillgänglighet än andra?

Tacksam för input så man har rätt taktik att få till en sista LH F ;)
Vill du vara safe med att ha en bokning i business så ska du boka enkelresor. Att boka om en award med kort varsel till F kan vara som att köra huvudet i väggen. Bättre att boka av och boka nytt.

Toppen