Senaste nytt

Försök till obehöriga köp med American Express

@Delayed och @Uddevallare
Har ni båda haft ifrågavarande kort reggat i EasyPark-appen? De har tillkännagivit ett dataintrång och där iallafall delvisa betalningsuppgifter ha ingått i läckan.

Undrar ifall modus operandi är att ta kortinfot och försöka betala fejkade åk med Uber för att tvätta pengarna och få dem utbetalt till en ”chaufför”? Verkar inte som världens smartaste scheme.

För ca en månad sedan hade någon försökt använda mitt kort på just Booking.com, fick Mail och sms från Amex Freud på natten om det. Jag ringde ringde kl05 på fredag morgon, på söndag kl14 kom DHL med ett nytt kort till mig.

Jo, men där måste ju också uppgifterna ha kommit någonstans ifrån.

Intressant dock att du fick ett kort så snabbt. Helt omöjligt enligt Amex när jag blev bestulen.

@Delayed och @Uddevallare
Har ni båda haft ifrågavarande kort reggat i EasyPark-appen? De har tillkännagivit ett dataintrång och där iallafall delvisa betalningsuppgifter ha ingått i läckan.

Undrar ifall modus operandi är att ta kortinfot och försöka betala fejkade åk med Uber för att tvätta pengarna och få dem utbetalt till en ”chaufför”? Verkar inte som världens smartaste scheme.
Svar ja här också. Kortet låg inne i easy park appen fram tills några veckor sedan.

Nu har köpen lämnat status reserverade och blivit genomförda.

1703659411170.png

Skall bli intressant att se hur Amex hanterar det här.

Satt och läste denna tråd för en dag sedan och minns mitt egna ärende med Amex när mina kortuppgifter var på vift och där någon genomfört ett par köp utan min "vetskap". Amex hanterade det fantastiskt bra och krediterade köpen och tog itu med ärendet.
Nu till det lite "roliga", när jag läser posten får jag ett sms från SEBKort om att kontakta dem för att stämma av ett par transaktioner på mitt eurobonus mastercard. Vid kontakt så visar det sig att mitt kort lagts till på 2 amerikanska sidor kopplade till något med läkemedel samt att ett köp på 4$ stoppats. Under samtalet spärrade de kortet och nytt är på väg. Vad är sannolikheten liksom?!?!
Oavsett, lite OT, gott att det löste sig på bra sätt även här :)

Toppen