Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Champagne i lite större format från Pertois-Moriset.
IMG_9999.jpeg

Väldigt trevlig special club och tycker den är snäppet vassare från magnum. Kan vara så att jag bara inbillar mig det men hur som helst en trevlig champagne.
 
Vet inte riktigt varför jag kom att tänka på @011430121 när jag gick ut balkongen och såg utsikten. :D
Men hur som helst går det att dricka lite Champagne även här nere i Berlin.

En recension?
En utsökt champagne med vackra aromer av kanderade aprikoser, färsk rostat bröd och lindblommor. Den jämnt fina perlagen harmonierar med dess fylliga kropp. :D:);)
IMG_0550.jpeg
 
Förra helgen:
IMG_9899.jpeg

Bollinger LGA 2008 vs RD 2008 (och Special Cuvée som jämförelse).

Var riktigt intressant att jämföra. Deras standardvariant går inte alls att jämföra, men den är ändå inte alls dum. Kändes nästan lite söt bredvid de två årgångsvinerna.
Sen var det som väntat stora likheter mellan LGA och RD, då det är samma vin. Den ena lagrad med jästen hos Bollinger, och den andra i min källare (sedan 2019). Sen har väl RD mindre dosage också, men det var faktiskt inte jättetydligt. Tydligast var de skillnader som var förväntade och som framhävs i deras info om RD. En sorts ungdomlighet samtidigt som mognad, som liksom annars inte riktigt går att få. Den skillnaden var (trots likheterna) ändå påtaglig. LGA visade också mer mognad, pga lagring efter det kommit in lite mer syre vid omkorkningen. Samtidigt hade RD mer oljighet/smörighet som måste komma från jästkontakten. Jag fann också mer krutrök och den typen av toner i RD som inte var lika framhävda i LGA. LGA var liksom lite mer avrundad.

Stora frågan är väl vad man föredrar, och även om RD var spännande att testa kan det för min del inte motivera priset.
 
Förra helgen:
Visa bifogad bild 146918
Bollinger LGA 2008 vs RD 2008 (och Special Cuvée som jämförelse).

Var riktigt intressant att jämföra. Deras standardvariant går inte alls att jämföra, men den är ändå inte alls dum. Kändes nästan lite söt bredvid de två årgångsvinerna.
Sen var det som väntat stora likheter mellan LGA och RD, då det är samma vin. Den ena lagrad med jästen hos Bollinger, och den andra i min källare (sedan 2019). Sen har väl RD mindre dosage också, men det var faktiskt inte jättetydligt. Tydligast var de skillnader som var förväntade och som framhävs i deras info om RD. En sorts ungdomlighet samtidigt som mognad, som liksom annars inte riktigt går att få. Den skillnaden var (trots likheterna) ändå påtaglig. LGA visade också mer mognad, pga lagring efter det kommit in lite mer syre vid omkorkningen. Samtidigt hade RD mer oljighet/smörighet som måste komma från jästkontakten. Jag fann också mer krutrök och den typen av toner i RD som inte var lika framhävda i LGA. LGA var liksom lite mer avrundad.

Stora frågan är väl vad man föredrar, och även om RD var spännande att testa kan det för min del inte motivera priset.
Det var en fin sammanfattning, spännande att höra dina tankar! F.ö tycker jag inte RD är värd sitt pris. LGA tar hem vinsten hos mig.
 

MTheC

Medlem
Förra helgen:
Visa bifogad bild 146918
Bollinger LGA 2008 vs RD 2008 (och Special Cuvée som jämförelse).

Var riktigt intressant att jämföra. Deras standardvariant går inte alls att jämföra, men den är ändå inte alls dum. Kändes nästan lite söt bredvid de två årgångsvinerna.
Sen var det som väntat stora likheter mellan LGA och RD, då det är samma vin. Den ena lagrad med jästen hos Bollinger, och den andra i min källare (sedan 2019). Sen har väl RD mindre dosage också, men det var faktiskt inte jättetydligt. Tydligast var de skillnader som var förväntade och som framhävs i deras info om RD. En sorts ungdomlighet samtidigt som mognad, som liksom annars inte riktigt går att få. Den skillnaden var (trots likheterna) ändå påtaglig. LGA visade också mer mognad, pga lagring efter det kommit in lite mer syre vid omkorkningen. Samtidigt hade RD mer oljighet/smörighet som måste komma från jästkontakten. Jag fann också mer krutrök och den typen av toner i RD som inte var lika framhävda i LGA. LGA var liksom lite mer avrundad.

Stora frågan är väl vad man föredrar, och även om RD var spännande att testa kan det för min del inte motivera priset.
Kul! Är benägen att hålla med. Sen kan man ju ta steget upp till VVF också. Där tycker jag skillnaden är större men också prisskillnaden så tar man in värde för pengarna i bedömningen så är ju LGA nog bäst.

Hur kände du med 2008, är den redo att dricka eller ska man ge den några år till? Jag tyckte LGAn var alldeles för ung förra året men ibland kan det ändras ganska snabbt.
 
Toppen